На 1 януари Audi ще се отправи към Саудитска Арабия с най-новия си рали-автомобил - RS Q e-tron. Седмици преди старта на състезанието компанията-производител показа отвътре доста сложния кокпит на хибридното превозно средство.
Факт е, че състезателните коли, особено тези за подобни ралита, станаха много сложни през последните години, като голяма тежест падна върху навигаторите. Пилотите на Audi – в случая това са Матиас Екстрьом, Стефан Петерханзел и Карлос Сайнц, получават познат набор от контролни уреди, въпреки че единственото средство за движение на RS Q e-tron е чрез електрически двигатели, които се зареждат от генератор на бензин.
Електрическата мощност обаче изисква известни технически хитрости от страна на Audi. Тя означава, че не само обикновените спирачки ще включват система за регенериране на енергия, но и хидравличната ръчна спирачка ще разполага с такава.
В същото време бутоните на волана управляват клаксона, чистачките и въвеждането на данни, чрез които водачът може да съхранява информация за аномалии по време на шофиране, като тя ще може да се запази за определено време, за да бъде разгледана по-късно. Ограничителят на скоростта (в ралитата има такива зони) също е на волана.
Множеството екрани предоставят на водача най-различна информация. Този зад волана показва налягането в гумите, предавките (напред, неутрална и задна) и текущата скорост. Той може също така да предупреждава водача за предстоящо изключване или за други проблеми.
Втори малък екран, разположен над и вляво от волана, е основно компас, докато третият дисплей отдясно също показва текущата скорост на автомобила. Четвърти екран се намира между водача и навигатора и дава информация за спирачната система и редица други функции. Под него са поставени група бутони, които позволява на екипажът да управлява 24 системи, сред които е климатикът.
Всичката тази техника трябва да се управлява от пилота и навигатора му при движение с до 170 км/ч по пустинни дюни, което прави задачата на екипажа още по-тежка. Навигаторът на Петерханзел – Едуард Буланже, призна, че в момента половината му енергия отива за справяне с допълнителните системи, което го отвлича от обичайните му задължения.
Още снимки на електромобила на Audi за рали "Дакар" - вижте в галерията:
Навигацията сега също е по-трудна от всякога. Въпреки че получават таблети с информация за маршрута вместо хартиена пътна книга (тя също е налице, но се използва само при повреда на таблета), спецификата на трасето се запазва умишлено неясна, за да се увеличи предизвикателството. Таблетът има GPS, но той се ползва само в определени случаи. Така навигаторът трябва да използва карти, знаци между отделните точки и компас, за да се справи. А за да бъдат нещата още по-сложни, информацията за маршрута на предстоящия етап се дава на екипажите само 15 минути преди старта.
Освен всичко друго, в пилотската кабина е инсталирана и система Iritrack, която комуникира директно с организаторите на състезанието и се използва в случай на спешност. Чрез него екипажът може да поиска медицинска помощ за себе си или за друг екип. Системата автоматично подава информация на организаторите в случай на сериозен проблем, но екипът може да използва системата, за да увери персонала, че не се нуждаят от медицинска помощ или спасяване, ако инцидентът е по-лек.
Снимки: Audi