Пазарът на първокласни или луксозни автомобили е едновременно печеливш и труден. Докато много производители се опитват да оцелеят в тези смутни времена на пандемии и недостиг на полупроводници, на върха са няколко марки, които се движат напред без големи притеснения. Такъв е случаят с германските премиум марки които заедно контролират близо две трети от този важен сегмент, пише в анализа си Фелипе Муньос от JATO Dynamics.
Комбинираните продажби на Audi, BMW, Mercedes-Benz и Porsche между януари и октомври тази година представляват 59% от всички, което означава, че на останалите брандове се падат 41%. По време на пандемията през 2020 г. четирите германски компании са продали около 6,3 млн автомобила, което също прави 59%.
Доминацията на тези производители се вижда най-вече в Европа, където техният дял е 73%, като премиум-брандовете изпреварват дори масови марки като Fiat, Citroen или Toyota. През първите 10 месеца на тази година BMW отчита повече продажби от Renault, а Mercedes и Audi надминаха Skoda, Ford или Hyundai.
Основната причина за този успех се крие в навлизането в популярните сегменти – компактни модели и SUV. Откакто Audi пусна A3 в средата на 90-те години на миналия век, първокласните германски марки (с изключение на Porsche) успяха да се възползват от желанието на потребителите за достъп до техните автомобили.
В момента на пазара има общо 23 премиум и 8 луксозни бранда. От първите само Audi, BMW, Mercedes и три други играят важна роля в сегмента. Останалото е съставено от марки, които се борят да оцелеят или които са на световните пазари само от няколко месеца. Трите негермански производителя, които играят сериозна роля са Tesla, Volvo и Lexus. Те са много различни, но успяха най-вече по една причина – открояват се от останалите.
В момента Tesla е четвъртата най-продавана премиум-марка в света, като тя се превърна в синоним на електрическите автомобили и бързо се утвърди на основните пазари – Европа, САЩ и Китай. Очаква се, че през тази година тя ще продаде повече от 1 млн бройки. До този резултат се приближава и Volvo, която ще завърши годината с над 700 000 продажби, докато резултатът на Lexus ще е по-нисък, но японците се възползват максимално от технологиите на Toyota и се утвърдиха в Северна Америка и Китай.
По-надолу се разполагат други два бранда, които имат огромен потенциал - корейският Genesis и китайският Hongqi. Първият съществува като независима марка от 2017 г. и оттогава непрекъснато предлага нови модели. Само за четири години марката пусна на пазара шест нови автомобила и един обновен. Резултатът е влизане в Топ 10 през тази година, изпреварвайки утвърдени марки като Lincoln, Acura, Infiniti или Jaguar.
Интересен е и случаят на Hongqi. Докато се подготвя за глобалната си експанзия, китайската марка демонстрира значителен напредък в дизайна и технологиите в своята гама. В крайна сметка Китай също ще играе важна роля в този сегмент, а Hongqi е най-добрият пример за това досега.
Снимки: Carscoops