fallback

Mercedes-ът на Сена или как се родиха две легенди

С премиерата на този автомобил започва забележителната кариера на бразилския пилот

На 12 май 1984 година в планината Айфел отново вали дъжд, но настроението е празнично, тъй като се открива най-новата и най-модерна състезателна писта в Германия. До този ден "Нюрбургринг" се състои от дългата и трудна Северна дъга, както и от по-късата, но по-опасна Южна дъга. Към тях се присъединява и трасето GP на което се провеждат състезанията от Формула 1, а това е повод за празнуване.

Домакините организират истински фестивал, който освен шоу-програма с известни изпълнителни включва и парад на ретро-коли. На трибуната са някои от най-големите легенди в автомобилните спортове, сред които Ники Лауда, Джеймс Хант, Ален Прост, Стърлинг Мос, Джон Съртис, Джак Брабъм, Джоди Шектер и други. Общо над 20 пилота, 9 от които са световни шампиони. Пристига дори Хуан-Мануел Фанджо, който е на 72 години и затова отказва да участва в гвоздея на събитието.

А той е "Състезанието на звездите", чиято цел е да привлече интереса към новия продукт на основния спонсор на събитието Mercedes-Benz. Компанията представя новия си модел 190 (W201), като предоставя 20 бройки от неговата топ версия 2.3-16 за надпреварата. Този автомобил е особено важен за марката, тъй като преди това тя не е правила толкова компактен автомобил.

Разработката на предшественика на сегашната C-C-Class продължава 8 години, като е похарчена огромна сума пари, която в пъти превъзхожда планирания бюджет. Моделът получа олекотена каросерия, невероятен за времето си коефициент на челно съпротивление - едва 0.33, ABS, многозвенно задно окачване и още редица други страхотни за времето си технологии.

За да разсеят и последните съмнения относно качествата на автомобила, в Mercedes стартират обширна спортна програма. Първоначално инженерите се фокусират на световния рали-шампионат, но там властва Audi quattro и загубата от прекия конкурент изглежда сигурна. Затова плановете са променени и Mercedes се ориентира към германския шампионат за туристически автомобили (DTM). За него обаче задължително трябва да бъде пусната и хомологационна "гражданска" версия.

Британците от Cosworth разработват за стандартния 2,3-литров двигател на Mercedes алуминиева глава на блока с два разпределителни вала и четири клапана на цилиндъра. Това не е иновационна технология, но се счита за екзотика по това време и никой не очаква тя да намери приложение в компактен седан, дори той да е с трилъчева звезда на емблемата.

В състезателната си спецификация форсираният мотор M102 развива 325 к.с., което е повече от 2 пъти в сравнение с базовите 135 к.с. "Гражданската" версия е по-спокойна, но и тя впечатлява - 185 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди. Добавете снижено с 3 см окачване, по-остро кормилно управление, блокировка на диференциала, дебели стабилизатори и ще получите класическа рецепта за спортен седан, който няма как да не бъде показан пред публика.

Поне така си мислят маркетолозите на Mercedes, докато за суперзвездите на Формула 1 демонстративното състезание е едно развлечение, тъй като дори този автомобил не може да се сравнява с болидите, които карат. А и времената са други - тогава пилотите често можеше да бъдат видени с цигара в една ръка, докато с другата прегръщат красива жена. Затова и вечерта преди състезанието купонът е най-важен, като последствията от него се виждат на следващата сутрин.

Все пак, част от пилотите се отнасят напълно сериозно към състезанието. Например, Ники Лауда и Ален Прост пропускат купона, докато бразилският новак Айртон Сена е амбициран да се докаже пред всички. Той попада случайно на старта, защото заменя титуляра и двукратен шампион във Формула 1 - Емерсон Фитипалди, който по това време трябва да кара на "500 мили на Индианаполис".

До този момент Сена има опит в картинга, както и в сериите Формула-Форд и британската Формула 3, където не оставя шансове на съперника и печели титлите. Това е първият му сезон във Формула 1, като има 3 състезания за тима на Toleman, където показва качествата си. Експертите са убедени, че е добър, но заради по-слабата си кола той не може да покаже колко е бърз наистина. И сега има шанс, който не е за изпускане.

Сена стартира трети - след Карлос Ройтеман и Ален Прост, който е спечелил квалификацията. Още на първия завой Айртон вече е втори, а до края на обиколката изпреварва и лидера Прост, като буквално го изхвърля от трасето. Любопитното е, че именно французинът взима Сена от летището и го закарва до хотела, но това е първият сблъсък между двамата. И съответно дава старт на едно съперничество, което се превръща в непримирима вражда между двамата легендарни пилоти.

Според официалната версия на прес-службата на Mercedes-Benz след няколко обиколки на второ място излиза Ники Лауда и така започва "безжалостна борба за победата, в което двамата със Сена на няколко пъти си сменят позициите". Звучи красиво, но не е точно така, тъй като има и запис от състезанието. В него се вижда, че Лауда през цялото време "виси на опашката" на Сена, но не прави опит да го задмине. Така Айртон печели надпреварата, финиширайки с аванс от 0,3 секунди.

От Mercedes обаче публикуват снимка, на която Лауда е пред Сена, но тя явно не е от състезанието, а фотомонтаж. Това лесно може да се разбере, тъй като колата на австрийския пилот е чиста, а тази на бразилеца - кална. Причината е, че по време на квалификациите за място времето е слънчево, докато на другия ден вали дъжд.

Явно германците смятат, че е по-добра да поукрасят историята пред света, тъй като знаменитият австриец е по-атрактивен за публиката, отколкото неизвестния все още бразилски новак. Протоколът от надпреварата обаче показа истината - Сена побеждава всички именити пилоти, а две седмици по-късно печели и първия си подиум във Формула 1, като завършва трети за Голямата награда на Монако. Така стартира неговата потресаваща кариера, а златистият Mercedes с номер 11 отива в музея на марката и става почти същата икона, каквато е рали-машината Subaru на Колин Макрей.

Самият модел 190 също постига огромен успех. От "гражданската" версия са продадени над 1,8 млн. бройки, а състезателната кола печели титлата в DTM през 1992 година. Модификацията на Cosworth се превръща във версия Evolution 2 със страхотна аеродинамика и още по-безумна цена на пазара на колекционерски автомобили. Едва ли състезанието на 12 май 1984 година е причината за това, но със сигурност и то помага.

Снимки: Mercedes-Benz

fallback
  • #2
    Рударския ( преди 3 години )
    Такива статии ме просълзяват. Искам и аз да живея в ония славни, щури времена! А сега ни гласят с електромобили! ПФУ!
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Много добре написано! Такива статии, за мене са по-интересни, от ония вицове за смяна на гумите!
fallback
Последни