Много шофьори се напрягат, когато видят тъмно и почерняло масло в двигателя на автомобила си, но се отпускат блажено, ако то е светло и прозрачно, тъй като са убедени, че така трябва да бъде. Всъщност, подобен подход невинаги гарантира благополучието ни силовия агрегат. А понякога това може да има катастрофални последици.
Защо може да се стигне до това? Припомняме, че маслото се състои от различни основи - минерална, полусинтетична или синтетична, в които са разтворени различни добавки. Последната от тях - синтетичната, при някои смазки за двигателя достига до 20% от общия обем. Цветът на лубриканта е светло-жълт или кафяв, като субстанцията задължително е прозрачна и прилича на бира.
Грубо казано - маслената основа отговаря за намаляване на триенето между различните части на механизма, а добавката, освен че също помага за това, предотвратява появата на пяна, повишава работната температура на смазката, пречи на окислението и прочие. В това число влиза и подобряване на измиващите свойства на маслото. А те са много важни, защото премахват образуваните нагар и твърди частици в двигателя.
Всички това може да се появи върху буталата, по повърхността на горивната камера, на клапаните, както и в маслените канали на блока на цилиндрите. Тези отлагания не помагат за добрата работа на двигателя, като изобилието им може да доведе дори до повреда на силовия агрегат. Затова и "измиващите" свойства на маслото са много важни.
Затова, ако смазката, която се вижда върху пръчката, контролираща нивото на маслото, е черна, това е добър признак (разбира се, ако се спазват редовни интервали на смяна на маслото и на филтъра). Тъмният цвят на лубриканта означава, че той върши добре работата си - разтваря всички отлагания и нагари, като не им позволява да се задържат във вътрешността на двигателя. И при смяна на маслото цялата тази гадост ще бъде премахната.
Ако обаче след тази операция и навъртяни няколко хиляди километра смазката още е прозрачна и чиста, това означава, че тя те изпълнява своите функции. Всичката мръсотия, образувана след изгарянето на горивото, остава в двигателя, а това рано или късно води до сериозни проблеми. Те винаги завършват с ремонт, затова и такова масло веднага трябва да бъде сменено.