fallback

Какво търси Skoda 130 в рали "Дакар"?

Първият представител на чешката марка в пустинния маратон събра погледите в Саудитска Арабия

Преди дни стартира 43-ото издание на легендарното пустинно рали "Дакар". Надпреварата за втори път се провежда на територията на Саудитска Арабия, след като преди това прекара десетилетие в Южна Америка, която пък замени традиционната Африка.

На старта на маратона традиционно застават най-големите имена на световния оф-роуд, като керванът от автомобили, мотоциклети, камиони и бъгита надхвърля 300 състезателни машини. Но сигурно се чудите защо сред пъстрата кавалкада от мощни пустинни болиди има и една Skoda. При това - доста старичка.

Ами, отговорът е семпъл: Skoda 130 LR се състезава в рали "Дакар"! И е първият модел на чешкия производител, стъпвал на трасетата на състезанието. Разбира се, има и една уловка. В случая, чешкото бижу застана на старта на първото издание на Dakar Classic - паралелна надпревара, в която участват рали-автомобили, произведени преди началото на нашия век.

Новият клас кара по собствени и малко по-леки трасета в пустинята и за разлика от "оригиналния" маратон не е свързан с лудешко препускане из дюните. Надпреварата се провежда чрез т. нар. "регулаторни тестове", при които има изискване за средна скорост и точно време за преодоляване на етап. И всяко отклонение от нормите води до натрупване на наказателни точки, които в случая играят ролята на изоставащите минути и секунди от скоростните  ралита.

Така, на старта на класическата надпревара застанаха 24 ретро-машини, повечето от които реплики на оригинални болиди, кръстосвали трасетата из Африка. Тоест, ако видите легендарните дакарски бойци Porsche 959, Volkswagen Iltis, Peugeot 504 и компания по снимки и видеоклипове от рали "Дакар" 2021, вече ви е ясно защо...

Но нека да се върнем на Škoda 130 LR и нейното участие в рали "Дакар". Проектът е дело на един от известните чешки мотоциклетист Ондрей Климчив. Ондра, както го наричат приятели и фенове, има няколко участия в пустинния маратон с мотоциклет, като през 2017 година финишира 11-и и само секунди го деляха от това да влезе в елитния топ 10. Но следващата година претърпя жестока катастрофа, която за малко не му коства живота и сложи край на мотоциклетната му кариера. Неговият навигатор Петр Вичек също има няколко участия с мотоциклет и тази година двамата решават да се завърнат като тандем, в едно доста странно приключение.

Тъй като регламентът на Dakar Classic не уточнява дали историческите машини трябва да са участвали в оригиналната надпревара някога, двамата чехи залагат на родната машина. Естествено, за да бъде допуснат до участие, съответният автомобил трябва да отговаря на изискванията на FIA, за времето когато е бил активна състезателна машина. В случая на дакарската шкодичка - това е хомологацията за 1985 година във WRC.

Всъщност, оригиналната машина, закупена от чешки дилър на употребявани коли е Skoda 120. Но в хомологацията на FIA е заведен моделът 130 RS. Така, колата е разглобена из основи и реконструирана според изискванията, като проектът е бил под надзора на Жири Котек - бивш шеф на Skoda Motorsport. Котек дава ценни съвети, а освен него напътствия са получени и дългогодишни състезатели в "Дакар" с автомобили и камиони, каквито в Чехия не липсват.

Двигателят  е базиран на класическия 1,3-литров с алуминиева глава, но е с повишен до 1390 куб. см обем, с по-усилен колянов вал, нови карбуратори, тунингована изпускателна система и карбонов въздухозаборник. Така, агрегатът отдава 127 конски сили към задните колела през 5-степенна механична скоростна кутия. Дакарската Skoda може да достигне максимална скорост от 160 км/ч, но в случая на Classic това не е и нужно.

Купето и шасито са усилени, а с цел олекотяване са използвани алуминиеви и пластмасови панели. Тъй като оригиналната рали-Skoda от 80-те години е била предвидена предимно за асфалтови надпревари, екипът залага на специално окачване с амортисьори с настройка на твърдостта, каквито по онова време не е имало.

Двамата чехи и тяхната Skoda 130 LR ще трябва да преодолеят почти 8000 километра в рали "Дакар", половината от които ще са в тежки терени. За момента нещата се развиват повече от прилично и 4 дни след старта екипажът се движи на седмо място в Dakar Classic. А Шкодичката изглежда в перфектна кондиция.

Вижте повече снимки от участието на първата Skoda в рали "Дакар":

fallback
  • #8
    Азаз ( преди 1 година )
    Е какво им беше хубавото на тези Шкофи?Това,че за 2 километра баир хвърляха антифриза,че имаха ужасно управление,че като минеш по прашен път и въздушния филтър даваше фира,Нямаше никакво парно,предните амортисьори се държаха на едни смешни тънко ламаринени скобички...а колкото до гниенето нашата след втората смяна на прагове и цялостно кърпене се скърши на 2...та толкова за тези "страхотни коли"
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Страхотни коли са старите шкоди. Чупещи полуоски, уникално серво, заден двигател на задно задвижване, липса на гниене /технологията на пълно поцинковане е купувана от волво навремето/. За мен - най-добрата соц кола. А шкода 130 е отделна тема. В момента шкода 130 у нас струва между 10 000 и 20 000 лв. За сравнение - идеално реставрирана лада 1500 S струва максимум 10 000 лв. /и ладата е много добра между другото/.
  • #6
    някой ( преди 3 години )
    Би било днешните преводачи/редактори да се научат, че "Жири Котек - бивш шеф на Skoda Motorsport", всъщност се чете Иржи Котек.
  • #5
    ммм ( преди 3 години )
    Имах 120-ка преди 25г взех я на 100к километра за една година и навъртях 50к - 5 пъти смяна на масло и ротор на стартера който го смених сам в хола след сваляне на стартера пред блока. Корави коли бяха и лесни за поддръжка.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    До 2,идва не от Мерцедес Бенц,а от Млада Болеслав където всъщност се произвеждат Шкодите. Има и един по-ранен модел 1000 МВ,при него буквеното съкращение също означава завода където се произвеждат,а иначе сред майтапчийте е известна като 1000 малки бели.
  • #3
    qqq ( преди 3 години )
    Имаше и един Москвич 412 в Лондон-Сидни през 1968 ;-)
  • #2
    yor!val!=MGGA! ( преди 3 години )
    Помня, че чехите им викаха галено еМ-Бечка, но нямам понятие защо точно така. Не вервам, да са правили някаква алюзия с Мърсейдис Бенса на съседите си от Запада.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    120-ката си бяха много яки машини, чичо ми я пенсионила на 35-години и до последно си ходеше на вилага с нея.
fallback
Последни