Обикновените автомобилни модели живеят по пет-шест години. Някои по-специални коли изкарват по 10 и дори 20 години, преди да получат ново поколение. Но Land Rover Defender не е и от тях. Последната смяна на генерациите при него бе през 1990, но и тя бе само фейслифт на колата от 1983. А тя на свой ред бе еволюция на онази от края на 50-те години - до такава степен, че някои от вратите им например бяха напълно взаимозаменяеми.
ТАКА ЧЕ АВТОМОБИЛЪТ, КОЙТО ВИЖДАТЕ, е нещо наистина уникално: първият изцяло нов Defender от 72 години насам. Затова се отказахме от обичайния тест драйв и решихме да сме на висотата на случая. Съвсем буквално.
Тази кола винаги досега е била синоним на приключения и изследователски дух. Затова ще опитаме да я качим на връх Ком, на 2016 метра над морското равнище, като минем по трасето на легендарния маршрут Ком - Емине. Ако новият Defender се справи с тези 11 километра офроуд изкачване, ще го признаем за достоен наследник на стария.
ПРИЧИНИТЕ ДА ИЗПИТВАМЕ СЪМНЕНИЯ се виждат с просто око. Старият Defender винаги е бил един достъпен инструмент, непретенциозно работно конче. Новият идва с качество на интериора и удобства, каквито предшественикът му не е и сънувал.
Да, вътре има някои сякаш нарочно по-грубовати материали, за да не го бъркате с Discovery. Но като цяло усещането е за премиум автомобил - отлично обезшумен, климатизиран и безукорно комфортен благодарение на пневматичното окачване.
Информационната система ползва цели 85 различни микропроцесора и работи забележимо по-бързо, отколкото по-старата й версия в Range Rover. Нима англичаните са превърнали добрия стар боен кон в паркетно пони? За да разберем, сме му осигурили и база за сравнение. Макар и малко необичайна наистина.
ОЩЕ СЛЕД ПЪРВИЯ КИЛОМЕТЪР в гората обаче се убеждаваме, че и Defender не е за подценяване. Под дебелия слой глезотии и екстри се крие една изключително способна офроуд машина.
От Land Rover са изоставили изпитаната конструкция с рама и за ужас на пуританите са направили тази кола със самоносеща алуминиева конструкция, като актуалното Дискъвъри. Но тук тази конструкция е подсилена със специални сплави и според инженерите всъщност е по-здрава и от старите стоманени тръби. Освен това е доста по-лека. Нашият тестов Defender е от дългата версия 110 и тежи точно два тона и четвърт - при това четвъртинката идва изцяло от технологични глезотии в купето и от допълнителна шумоизолация.
1999 куб. см работен обем (дизел) 240 к.с. максимална мощност 430 Нм макс. въртящ момент 2248 кг тегло без пътници |
ТЪКМО КОГАТО ВЕЧЕ ВИЖДАМЕ в далечината върха (и си представяме по една напълно заслужена ледена бира след теста), датчикът за налягането започва да мига. Срязали сме предната дясна гума на Defender-а в един доста остър камък. Набързо я залепяме и понечваме да я сменим с резервната. Само за да установим, че тя също е непоправимо срязана.
999 куб. см работен обем (бензин) 110 к.с. максимална мощност 95 Нм макс. въртящ момент 627 кг тегло без пътници |
Това е и шанс да видим как се справя Polarisът по асфалтов път. Машината може да се хомологизира и да се кара съвсем легално по републиканската мрежа. Доста е шумна, но като изключим това, се държи впечатляващо. Все пак обаче трябва да пазим гумите. RZR е обут в доста специални Maxxis Bighorn, чиято цена започва от почти 300 лева парчето, и които издържат едва по 5-6 хиляди километра. Но като имате предвид, че няма да ходите с тази машина на море, 6000 км не са никак малко.
Оттук окото волно прегради не намира. Вселената пред мене покорно се простира.
ПО ОБРАТНИЯ ПЪТ RZR ВОДИ, а ленд-ровърът предпазливо го следва. За щастие кръпката издържа геройски и на смрачаване отново сме на асфалта. Каква е равносметката? Естествено, спуканите гуми не са по вина на колата. Но независимо от това новият Defender леко ни разочарова.
За щастие пред очите ни е и решението. RZR, който може да стигне почти навсякъде и не се нуждае от софтуерна поддръжка, струва 37 хиляди лева. За същите пари като новия Defender можете да си вземете него и кое да е лъскаво, галено паркетно пони в добавка.
Още снимки от теста на Defender и RZR 1000 вижте в ГАЛЕРИЯТА: