fallback

Закарай ме до върха: Land Rover Defender срещу Polaris RZR

Първият изцяло нов Defender от 72 години насам е много впечатляваща машина. Но ще изпревари ли американското UTV до Ком?

Обикновените автомобилни модели живеят по пет-шест години. Някои по-специални коли изкарват по 10 и дори 20 години, преди да получат ново поколение. Но Land Rover Defender не е и от тях. Последната смяна на генерациите при него бе през 1990, но и тя бе само фейслифт на колата от 1983. А тя на свой ред бе еволюция на онази от края на 50-те години - до такава степен, че някои от вратите им например бяха напълно взаимозаменяеми.     

ТАКА ЧЕ АВТОМОБИЛЪТ, КОЙТО ВИЖДАТЕ, е нещо наистина уникално: първият изцяло нов Defender от 72 години насам. Затова се отказахме от обичайния тест драйв и решихме да сме на висотата на случая. Съвсем буквално. Тази кола винаги досега е била синоним на приключения и изследователски дух. Затова ще опитаме да я качим на връх Ком, на 2016 метра над морското равнище, като минем по трасето на легендарния маршрут Ком - Емине. Ако новият Defender се справи с тези 11 километра офроуд изкачване, ще го признаем за достоен наследник на стария.      

ПРИЧИНИТЕ ДА ИЗПИТВАМЕ СЪМНЕНИЯ се виждат с просто око. Старият Defender винаги е бил един достъпен инструмент, непретенциозно работно конче. Новият идва с качество на интериора и удобства, каквито предшественикът му не е и сънувал. Да, вътре има някои сякаш нарочно по-грубовати материали, за да не го бъркате с Discovery. Но като цяло усещането е за премиум автомобил - отлично обезшумен, климатизиран и безукорно комфортен благодарение на пневматичното окачване.    

Информационната система ползва цели 85 различни микропроцесора и работи забележимо по-бързо, отколкото по-старата й версия в Range Rover. Нима англичаните са превърнали добрия стар боен кон в паркетно пони? За да разберем, сме му осигурили и база за сравнение. Макар и малко необичайна наистина.             ВРЕМЕ Е ДА СЕ ЗАПОЗНАЕТЕ И С Polaris RZR 1000 XP - може би най-достъпното и практично UTV на пазара в момента. Това е машина, създадена със същата цел като стария Defender - да ви отведе там, където никой друг не може. При това е способна да го направи завидно бързо. RZR се задвижва от 999-кубиков двигател Prostar с два горни разпределителни вала и по четири клапана, свързан с трансмисионен ремък. Този мотор дава 110 коня максимална мощност, което е предостатъчно за едва 600-те килограма на това зверче. Максималната скорост е 125 километра в час, а на понижаваща предавка - почти 70 км/ч.          Естествено, това би било напълно безсмислено при една офроуд машина, ако не е съпроводено и от специално окачване. При RZR то има ход 41 сантиметра отпред и 46 сантиметра отзад - три-четири пъти повече от вашия нормален автомобил. Задните амортисьори могат да се регулират в 16 различни позиции. Просветът е 34 сантиметра. Резултатът от всичко това е, че нашият Polaris може да прелита над солидни камънаци със същото безгрижие, с което вие преодолявате дребен чакъл. И колкото по-бързо карате, толкова по-малко ще ги усещате.    

ОЩЕ СЛЕД ПЪРВИЯ КИЛОМЕТЪР в гората обаче се убеждаваме, че и Defender не е за подценяване. Под дебелия слой глезотии и екстри се крие една изключително способна офроуд машина. От Land Rover са изоставили изпитаната конструкция с рама и за ужас на пуританите са направили тази кола със самоносеща алуминиева конструкция, като актуалното Дискъвъри. Но тук тази конструкция е подсилена със специални сплави и според инженерите всъщност е по-здрава и от старите стоманени тръби. Освен това е доста по-лека. Нашият тестов Defender е от дългата версия 110 и тежи точно два тона и четвърт - при това четвъртинката идва изцяло от технологични глезотии в купето и от допълнителна шумоизолация.             Адаптивното окачване може да увеличи просвета до 29 сантиметра. Предният ъгъл на атака е 38 градуса, задният - 40. Има заключващ се централен диференциал и активен заден, както и понижаваща предавка. Има и новата версия на системата Terrain Response, която може да управлява тези неща вместо вас и винаги да задейства точно комбинацията, от която имате нужда. Дълбочината на газене е вече 90 см вместо 50, а имате и сонар, с който да измерите точно реката пред вас.           Имате и камери, които позволяват да видите "през" капака и двигателя какво има под колелата отпред. Като екстра можете да си поръчате кутии за багаж отстрани и багажник за покрива, със специална стълба. Можете също да поръчате и вграден компресор за гумите - но за жалост нашата тестова кола го няма.

 

Land Rover Defender 110

1999 куб. см работен обем (дизел)

240 к.с. максимална мощност

430 Нм макс. въртящ момент

2248 кг тегло без пътници

ТЪКМО КОГАТО ВЕЧЕ ВИЖДАМЕ в далечината върха (и си представяме по една напълно заслужена ледена бира след теста), датчикът за налягането започва да мига. Срязали сме предната дясна гума на Defender-а в един доста остър камък. Набързо я залепяме и понечваме да я сменим с резервната. Само за да установим, че тя също е непоправимо срязана.            На осем километра от цивилизацията и два часа преди мръкване, ситуацията би била сложна - ако го нямаше нашия RZR. Способността му да се движи по почти права линия през релефа ни смъква само за час до Берковица, където добри хора ни услужват с компресор.  

Polaris RZR 1000 XP

999 куб. см работен обем (бензин)

110 к.с. максимална мощност

95 Нм макс. въртящ момент

627 кг тегло без пътници

Това е и шанс да видим как се справя Polarisът по асфалтов път. Машината може да се хомологизира и да се кара съвсем легално по републиканската мрежа. Доста е шумна, но като изключим това, се държи впечатляващо. Все пак обаче трябва да пазим гумите. RZR е обут в доста специални Maxxis Bighorn, чиято цена започва от почти 300 лева парчето, и които издържат едва по 5-6 хиляди километра. Но като имате предвид, че няма да ходите с тази машина на море, 6000 км не са никак малко.                НАМИРАМЕ БЕДСТВАЩИТЕ СИ СПЪТНИЦИ, изпробваме компресора и с удоволствие установяваме, че залепената гума няма намерение да спада. Смеем ли обаче да рискуваме с атака на върха без резервна? Решаваме, че на Ком ще се качи само RZR-ът.            Преди година минахме същия маршрут пеша - приятно, но и доста изтощително преживяване. Смайващо е как сега американската машинка взема последните склонове без всякакво усилие. Само минути по-късно вече сме на върха. И виждаме панорамата, заради която Иван Вазов бе възкликнал:

Оттук окото волно прегради не намира. Вселената пред мене покорно се простира.

ПО ОБРАТНИЯ ПЪТ RZR ВОДИ, а ленд-ровърът предпазливо го следва. За щастие кръпката издържа геройски и на смрачаване отново сме на асфалта. Каква е равносметката? Естествено, спуканите гуми не са по вина на колата. Но независимо от това новият Defender леко ни разочарова.             Той е безукорно комфортна, интересна като дизайн, много добре измислена и наистина изключително компетентна извън пътя машина. Но никога не бихте я вкарали там, където ходеше старият Defender, по две причини. Първата е, че ако нещо ви се случи в джунглата или в тайгата, вече няма да можете да решите проблема с отвертка и гаечен ключ. Ще ви трябват електротехник и опитен програмист.             ВТОРАТА Е САМАТА Й ЦЕНА. Преди десетина години Defender започваше под 50 000 лева. Сега най-евтината версия е 102 хиляди, лимитираната First Edition като нашата започва от 149 хиляди лева, а с всички екстри може да надхвърли и 190 хиляди. Да, в замяна на парите си получавате наистина много - но не това искаме от един Defender. Разбираме, че сега е епохата на автомобила като модно заявление. Но Land Rover има предостатъчно такива в гамата си. Щеше ни се поне този да запази характера на старомоден, надежден инструмент.

За щастие пред очите ни е и решението. RZR, който може да стигне почти навсякъде и не се нуждае от софтуерна поддръжка, струва 37 хиляди лева. За същите пари като новия Defender можете да си вземете него и кое да е лъскаво, галено паркетно пони в добавка.

Още снимки от теста на Defender и RZR 1000 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

 

fallback
  • #7
    Този ( преди 3 години )
    Смешници сте вие от тази медия. Защо изобщо от Мото Пфое са ви дали да го карате?! На Ком да срежете гумата! А ми за това си трябва много талант! Как пък за 10 години не срязах една гума по този маршрут от Петрохан до Ком. А относно възможностите за новия Дефендер си нямата и ни най-малка представа.И да .. следващия тест можете да направите например между Тойота и кросов мотор!Жалка работа!
  • #6
    ( преди 4 години )
  • #5
    До 4 ( преди 4 години )
    С климатика и семейството можеш и в дискъвъри, и в рейндж спорт. Защо трябва и дифендъра да става такава ч.к.я?
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    Китаец е баба ти. Американска машина със завод за сглобка в Полша.
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    Абе карат се скъпите джипки по сокаците. Правят го земеделците (те не си знаят парите заради помощите), както и други паралии по плажа и места, където няма да одраскат колата. Реално си минават отвсякъде, както си вървят комфортно и бързо и по асфалт. Единствено е важно да се вземат добри гуми. Ако е с летни гуми, при един дъжд и почти на равно ще ви остави в калта.Иначе какво да сравняваме тук. Дефендъра го товариш със семейството и багаж на климатик, а онова е за нещо като извратен спорт.
  • #2
    none ( преди 4 години )
    Само като уточнение Polaris си е чист китаец, ако ще говорим за американски машини Can-AM поне са канадци, и са наистина здрави. Polaris CF-Moto и прочие китайци, стигат до ремонт на мотора още на 7-8К км ако се карат на сериозен офроуд (почти на толкова на колкото има се сменят и гумите според статията ;))). Но иначе в статията са напълно прави: Can-AM или Honda за офроуд, и Toyota, Nissan или Mitsubishi за паркетник. Ще получите най-доброто от двата свята за по-малко пари.
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    Красив е новия дифендър, но са прави, че няма нищо общо - кола за футболисти и рапъри е станал
fallback
Последни