Едва ли има някой любител на Volkswagen, който не познава пет- и шестцилиндровите версии на Golf. Но до 2007 г. никой не си бе представял 12-цилиндров двигател в компактен автомобил. И тогава дойде годишната среща на феновете на GTI на Вьортерзее, на която Volkswagen представи Golf GTI W12-650. Невероятната студия бе замислена само като шоу автомобил. Никога дотогава Golf не е бил толкова мощен, толкова широк и толкова бърз. Името W12-650 подсказваше, че 12-те цилиндъра са във W-образна форма, а мощността е 650 к.с.
Поместването на двигателя е било невъзможно под предния капак на дългия 4,20 м модел от петата генерация. Затова инженерите го монтираха зад двете седалки. Така GTI се превърна директно в класически автомобил с централно разположен двигател. Шестстепенна автоматична кутия предаваше мощността и 750 нютонметра към задните колела. С това задвижване ускорението до 100 бе за 3,7 секунди. Теоретичната максимална скорост бе 325 км/ч.
Каросерията също бе променена в сравнение с нормалния GTI. С широчината си 1,88 м тя бе доста по-широка. Предните гуми бяха 235 на 19, а задните дори 295. Монтирани бяха върху типичните джанти в стил Detroit, но разработени специално за студията. С разширението в задната част калниците се превърнаха в интегрална част от нея, подобно на купе-автомобил.
За да остане автомобилът възможно най-близък до GTI, голям брой части са използвани от серийния модел. Сред тях са и фаровете, вратите, предният капак и стоповете. Снабдяването на двигателя с въздух е извършвано през задните колони.
За толкова бърз автомобил е било нужно и осигуряването на добро притискане на задните колела. Голям спойлер не е бил подходящ поради дизайнерски съображения. Затова и спойлерът е „навътре“. Покривът е част от голям дифузьор, който осигурява силно притискане на задния мост. Той е изработен от карбон и отвежда въздуха към спойлера.
В салона бяха поставени седалки тип „корито“ с тапицерия от кожа и алкантара, а три кръгли инструмента в средата на таблото напомняха на оригиналния GTI. Бутони от моторния спорт поемаха функциите например на изключващата се ESP. Също от моторния спорт идва поставения на мястото на жабката пожарогасител. Вместо тапицерии на вратите бяха поставени решетки, които спомагаха за намаляване на теглото.
Снимки: Volkswagen