Преди точно 60 години Александър Исигонис представя пред света първото Mini. Гениалният конструктор - наполовина грък, наполовина германец по произход - е натоварен да създаде евтин и най-вече икономичен автомобил за недостига на петрол след Суецката криза. Но Исигонис си свършва работата прекалено добре: уж спартанското му творение скоро се оказва най-обичаният автомобил от британците. Или поне от порасналите британци.
МАЛКО АВТОМОБИЛИ В ИСТОРИЯТА в историята са били обект на желанието като Mini. Купете си тази кола, и жените ще започнат да ви харесват. Но не и децата ви, затворени на най-тясната задна седалка в историята. Тъкмо това всъщност е причината да съществува Mini Clubman.
Mini: любимецът на звездите:
Целта на тази кола е да ви даде чара на обикновеното Mini, но с малко семейна практичност в добавка. Вратите са дори не четири, а цели шест. Мястото вътре не е чак изобилно, но е достатъчно за четирима души. А в багажника можете да сложите и нещо повече от телефон и дамска чанта. Всъщност можете да сложите цели 360 литра.
ЕСТЕСТВЕНО, ВСИЧКО ТОВА си има и цена. Като размери това Mini не отговаря много на името си - дълго е 4.25 метра, с над 40 сантиметра повече от обикновеното MINI Hatchback и само с половин пръст под текущия Volkswagen Golf. И съответно големият въпрос е дали запазва онова вълшебно усещане, сякаш карате малък карт?
Сега, навръх юбилея, Clubman получава обичайния за всеки модел фейслифт. Само дето в него няма нищо обичайно. Видимите разлики с досегашната кола са доста скромни - променена решетка, малко по-големи въздухозаборници. Но при невидимите нещата стоят иначе.
Отдавна вече свикнахме да очакваме от новите коли винаги да са с малко повече от старите. Няколко допълнителни конски сили. Няколко десети от нула до сто по-малко. С Mini Clubman не е така. Тук допълнителните конски сили не са няколко, а 75, и с общо 306 под капака това е най-мощното и бързо Mini за всички времена.
ТОВА БЕШЕ И ГЛАВНИЯТ УПРЕК към досегашната върхова версия: тя твърде малко се отличаваше от далеч по-евтиния Cooper S. И все повече отстъпваше на останалите хот хечове на пазара, отдавна прекрачили границата от 300 коня. Новият John Cooper Works поправя това. Под капака е същият двулитров турбомотор, който BMW слага и в новото M 135i.
И понеже простото добавяне на 75 коня най-вероятно ще ви осигури близка среща с дърво, в Mini са поработили доста и върху окачването. То е забележимо по-стегнато, с нови ябълковидни болтове, нови съотношения за пружините и амортисьорите. Задните спирачки са по-големи и с по четири бутала.
РЕЗУЛТАТЪТ Е ИСТИНСКИ ХОТ-ХЕЧ - и първата кола в историята на Mini, която се нуждае от компютърно ограничаване на максималната скорост на 250 километра в час. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за по-малко от 5 секунди.
Осемстепенният автоматик от Аisin се справя добре с натоварването, но с ръка на сърце признаваме, че не може да се мери с автоматика на ZF от по-големите модели на BMW.
Бързаме да ви успокоим, че веселото усещане, което толкова обичаме в едно Mini, не е загубено и тук. Може би е една идея по-приглушено, отколкото при тривратия хечбек. Но разликата напълно се компенсира от факта, че вече можете да пътувате заедно с куфарите си.
РАЗБИРА СЕ, СЪЩОТО ВАЖИ и за Clubman S, който със 192-та си коня също не е бавен, а струва само 62 000 лева срещу 80-те хиляди за John Cooper Works. Заслужава ли си върховият модел толкова солена разлика? Не, ако се подготвяте за нова Суецка крица. И определено да, ако случайно сте от хората, които винаги държат да са малко пред останалите.
Още снимки на новия Clubman JCW вижте в галерията: