fallback

Внимавайте: С есента се завръща и аквапланингът

Дълбочината на протектора на гумата и стилът на шофиране са от особено значение за измъкване от подобна ситуация

Лятото преминава в есен, като вечерите стават по-тъмни и валежите от дъжд зачестяват. Всичко това води до повишаване на опасността за шофьорите, тъй като дупките по пътищата задържат водата, която няма време да изсъхне. Съответно се увеличава и рискът от аквапланинг, който често води до инцидент на пътя.

До аквапланинг се стига, когато под гумата се образува водна възглавница. Тогава шарката на протектора не може да премахне водата между гумата и пътя. Съответно гумите да губят сцепление и шофьорът не може вече да контролира автомобила. Аквапланингът може да изненада дори и най-опитните водачи, тъй като за жалост е невъзможно да се предвиди неговата поява. 

За да се намали опасността, експертите препоръчват няколко основни неща. Първото е проверка на състоянието на гумите и на тяхното налягане. В сравнителен тест, публикуван в изданието на Tekniikan Maailma през май 2019 г., износена лятна гума с дълбочина на протектора 3-4 мм показва осезаемо по-лошо управление, отколкото нова лятна гума с дълбочина на протектора 7 мм. 

В случая, новата гума е влязла в аквапланинг при скорост от 83,1 км/ч, когато водната възглавница на пътя е била с дебелина от 10 см, докато износената гума е влязла в аквапланинг при скорост от 61,2 км/ч. 

За да се намали риска от попадане в опасна ситуация от този вид, е нужно да смените гумите си, когато дълбочината на протектора падне под 4 мм. Индикаторът за безопасно шофиране DSI (Driving Safety Indicator) позволява по-лесно да следите дълбочината на протектора на гумите си, тъй като ясно показва оставащото ниво на протектора върху самата гума.

Новата лятна гума също така ще намали спирачния път на мокра настилка, но въпреки това специалистите допълват, че характеристики като сцепление на мокро и спиране на мокро не бива да се бъркат със склонността на гумата към аквапланинг.

„Категорията за сцепление посочена върху етикетите за гуми на ЕС показват ефективността на гумата при сцепление на мокра настилка, с други думи, как гумата се държи, когато спира на мокър асфалт. Въпреки това, склонността към аквапланинг не може да бъде извлечена от етикетите за гуми“, категорични са експертите.

Освен състоянието на гумите, налягането в тях също е важен фактор. Ако то не е достатъчно, те може да не запазят формата си във водата. Това ще направи колата по-податлива на аквапланинг. А ако все пак се стигне до попадане в подобна ситуация, трябва да се направят няколко неща.

На първо място, водачът трябва да запази спокойствие, защото паниката само ще влоши положението. Той трябва да отпусне газта и да натисне съединителя, за да забави скоростта и да възстанови сцеплението. Спирачката не помага, защото тя допълнително намалява сцеплението. Освен това, воланът трябва да се държи изправен, за да се предотврати излизането от пътя или навлизането в платното за насрещно движение.

fallback
  • #2
    sam ( преди 5 години )
    щото през лятото и пролетта няма локви....
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    аквапланинг-маквапланинг - аз си карам с 100 през локвите и не ми дреме...
fallback
Последни