fallback

Измислиха как да спре да ни се гади при пътуване

Изкуствен интелект помага за стил на шофиране, който предпазва от кинетоза

Кой не помни това още от дете? Возиш се на задната седалка, пътят криволичи, на теб започва да ти се повръща. Тази тема е известна на автомобилния бранш, а доставчици като ZF и Faurecia твърдят, че имат решение по въпроса.

Често засегнати от състоянието, наречено кинетоза, са пасивно пътуващите в автомобила. Особено остър е проблемът, когато те са заети с нещо различно, например четене. Експертите твърдят, че тогава сензорите на организма са подложени на миш-маш. Намиращият се във вътрешното ухо вестибуларен апарат усеща движение, но други органи като очите не го потвърждават. Затова на човек просто му става лошо.

За автомобилната индустрия темата е по-сериозна, тъй като с нарастването на автоматизацията, феноменът може да засегне повече от пътниците, дори шофьора, особено когато седалката е обърната в обратна на посоката на движение, а нарастващият брой инфо-системи отвлича вниманието. Особено силен ще бъде проблемът в автономните автомобили.

ZF разработва система за вграждане в автомобили, която може да разпознава безконтактно симптомите на кинетоза, при това съвсем рано. Научната основа за тази система е разработена съвместно с университета в Саарланд и включва изследвания на невротехнологията, психофизиологията, изкуственият интелект и динамиката на движение. Тестове са били проведени и в реален трафик. Събраната база данни е използвана от мощен компютър, който разпонава симптомите при пътниците. За целта се използват сензори в автомобила, както и устройства за носене от пътниците, които предават данни от неинвазивни измервания. Различната реакция на пътниците се въвежда в алгоритъм, който създава персонализиран профил за всеки от тях. При автономните автомобили ще може да бъде избирано пътно поведение, характерно за всеки от потребителите.

Фирма Faurecia от своя страна работи по концепция за седене, която активно противодейства на симптомите на гадене. Седалката, наречена AVS или Advanced-Versatile-Structure ще позволява заемането на по-удобна позиция. С подходяща настройка на облегалката и подглавника горната част на тялото на пътника ще е поставена така, че да възприема информацията от екран периферно и съответно много по-леко от мозъка. Изкуствено създадени визуални и тактилни стимули ще помагат в това отношение.

Faurecia е разработила и подлакътник оригами. При четене от спътника той се преобразува в подходяща опора за ръцете. Така книгата или филмът ще бъдат пред очите на пътника. Повдигнатата позиция на ръцете ще предпазва от сензорен миш-маш. Според фирмата седалката AVS може да се появи още в следващите автомобилни генерации.

Снимки: ZF, Faurecia

fallback
  • #1
    .. ( преди 5 години )
    На 80% е виновен стила на шофиране.Ти натискаи рязко спирачка и после рязко подавай газ... Взимай завоите с ръчна и чакай някой от пътуващите да не повърне.И мен да ме возят така, и аз ще повърна.
fallback
Последни