fallback

Има ли смисъл от мини-SUV? Сравняваме Volkswagen T-Cross и T-Roc

По-лоши за каране, по-тежки, по-скъпи? Традиционните ни възражения срещу кросоувърите вече не са актуални

Вече почти десет години не спираме да мърморим срещу така наречените мини-SUV. Съкращението идва от Sport Utility Vehicle, но в тези машини няма нито спорт, нито практичност. Те са просто алтернатива на обикновените градски коли, която е по-висока, по-тежка, по-лоша за каране и, не на последно място, доста по-скъпа.  

ЕСТЕСТВЕНО, НАШЕТО мрънкане няма никакъв ефект и мини-SUV моделите стават все по-популярни. Освен това постепенно еволюират, което в един момент ни накара да се запитаме: актуални ли са още нашите възражения? За да разберем, сравнихме един от най-новите представители на този сегмент, Volkswagen T-Cross, с намиращия се уж в по-горния клас T-Roc. Въпросът е има ли смисъл да предпочетете по-малката кола, която дори и не се преструва на офроуд машина (тоест предлага се само с предно предаване)?

С риск да отнемем от драматизма, бързаме да кажем, че да. През 2019 година мини-SUV ни се струва вече напълно смислен избор, и дори в определени обстоятелства бихме го препоръчали пред стандартната кола. След малко ще ви обясним защо.

КАКТО ВИ КАЗАХМЕ още след международното представяне на модела, T-Cross е нещо като по-високо Polo. На същата платформа е като суперминито, произвежда се в същия завод в Испания и, до голяма степен, има същото оборудване.

Но за щастие от Volkswagen най-после са се отказали от дизайна тип матрьошка и T-Cross изглежда различен - и от Polo, и от T-Roc. Огромните задни светлини се харесват на едни и смущават други, но поне отличават тази кола от останалите в гамата.

Другото предимство пред Polo е в размерите. T-Cross е с над 5 сантиметра по-дълъг и с почти 14 по-висок, а позицията ви на седене е с 10 сантиметра по-високо. За някой рали пилот това звучи скандално, разбира се. Но за нормалните хора по-високата позиция е по-естествена. Тя се доближава до тази, с която седим на стола, дава по-добра видимост и повече увереност.

НEВЕДНЪЖ СМЕ СЕ ПРИСМИВАЛИ на онези, които си купуват кросоувър заради пространството, защото в него то в никакъв случай не е повече, отколкото в обикновено комби. Плюсът е обаче, че тук то идва при по-компактни външни размери. И съответно улеснява доста живота ви в града.

T-Cross е дълъг 4.11 метра, с цяла педя под Golf, и е много лесен за паркиране. Но багажникът му всъщност е с пет литра по-голям - общо 385, което спокойно покрива нуждите на обикновено семейство. Ако ви трябва още, по-големият T-Roc разполага с 445 литра. Но ако не броим разликата в дължината, двата автомобила са почти идентични като размери.

T-ROC МОЖЕ ДА СЕ ПОРЪЧА и със задвижване на четирите колела, докато T-Cross е само с предно. Но това едва ли е особена загуба за един семеен автомобил, предвиден да се ползва основно в града. 16-те сантиметра просвет дават повече спокойствие срещу дупки и бордюри.

Вероятно ще възразите, че поне височината и теглото си остават като фактори и правят кросоувърите по-лоши за каране. Тук отговорът е да - но в несравнимо по-малка степен отпреди. Първите представители на този сегмент бяха скалъпени набързо върху вече съществуващи платформи. Новите са специално разработени като такива и се държат далеч по-прилично на пътя. Теглото също не е особен проблем. T-Cross удря на везните едва 1170 килограма - само с 80 над аналогично Polo.

ТОВА МУ ПОЗВОЛЯВА и по-практичен подход при задвижването. Във Volkswagen залагат най-вече на новия си еднолитров турбобензин с три цилиндъра и 115 коня. Нещо в душите ни се свива при съчетания като "един литър" и "три цилиндъра". Но след едно пътешествие до гръцката Олимпийска ривиера и обратно спокойно можем да кажем, че този мотор е напълно достатъчен. Той има прилично ускорение за изпреварвания, без проблем може да поддържа 180 км/ч на магистралата - не ни питайте откъде знаем - и при нормално шофиране харчи под 6 литра на сто с включен климатик.

СТИГНАХМЕ И ДО ПОСЛЕДНИЯ традиционен минус на кросоувърите - по-солената им цена. Този фактор си остава и до днес. T-Cross започва от 33 000 лева, а добре оборудвана версия с автоматик като тази ще ви излезе минимум 40 хилядарки, без допълнителните екстри. Polo със същия мотор и оборудване е с пет хиляди лева по-евтино.

Имайте предвид обаче, че тази разлика ще се запази и след пет години, когато дойде време да го смените. Ако разпитате познатите си каква нова кола биха искали, поне седем от десет ще ви кажат: "някакво джипче". И интересът тепърва ще расте. Защото, в крайна сметка, никой не иска да слуша мърморковците.

Още снимки на Volkswagen T-Cross и T-Roc вижте в галерията:

 

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    И да си бил с хечбек, резултатът от катастрофите е щял да бъде същият. От физиката се знае, че по-голямата част от енергията я поема движещото се тяло. Мен са ме удряли два пъти отзад, без да съм с висока кола. Единия път само броня, другия път беше малко деформиран багажникът, въпреки че онзи ме премести с 40 см напред.
  • #8
    Джоди ( преди 5 години )
    Skoda Kamiq на метан ако може! Останалото за Вас!
  • #7
    DBS ( преди 5 години )
    Никакъв смисъл няма .... Тесни,грозни ...не само тези от статията ,голяма част от моделите в сегмента .Но пък имат пазар,щом има възможност за добавена стойност ,що да не я вземат производителите .
  • #6
    ИменаБол ( преди 5 години )
    Бегай с Тея швабски трошляци
  • #5
    анонимен ( преди 5 години )
    До #3 Ако не си, прочети тази хубава статия, тук рядко излизат такива. Там е обяснено много добре какъв е Land Cruiser, за какво се бори и какво не се опитва да е. https://automedia.investor.bg/a/6-test-drayv/38936-kogato-mazhete-byaha-istinski-mazhe-testvame-toyota-land-cruiser
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    До #1 Не разбирам, какво общо има това ? Всички автомобили се тестват за сигурност по един и същи начин при удари от всички страни и SUV-овете не показват по-добри резултати. Напротив, с по-висока скорост и удар от страни от нещо високо като теб, шанса да се обърнеш е по-голям. Виждал съм как се обръщат SUV-ове без да ги е удрял някой, а само от удар в бордюр в завой и то не с висока скорост в градски условия.Не ти ттрябва причина,като ти харсва карай си го.
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Абе Тойотките са здрави ама винаги са много изостанали в интериорите, карол съм РАВ-4 и Ланд Крузър 3.0 дизел 163к.с. и това е най-тромавия СУВ който някога съм карал, изпреварването е мираж. Не бих си купил Тойота СУВ, ако след време станат по-добре бих ама в момента не.
  • #2
    Но2 ( преди 5 години )
    Но1 Браво! Много добре си го написал! Като лични предпочитания за марка СУВ за каране в Бг това си остава Тойота. Мога да споделя, че в пустинята преди около 20ина години фирмените СУВки бяха само Тойоти и Събърбъни като се има в предвид, че шофьорите ни бяха все амуджистанци без капка хабер от техническа подръжка на СУВките.
  • #1
    none ( преди 5 години )
    Не знам за малките СУВ, но в България вече няма сила на света която да ме свали от голям такъв (а съвсем доскоро и аз бях в категорията на "мърморковците"). След като вече двама голфаджии спряха с над 50 км/ч в багажника ми само тази година, с тотал щета и за двамата и броня, задна врата и греда за мен, изборът ми от тук натам вече е предрешен (знам че някой ден и голфаджиите ще се ъпгрейднат на СУВ, но тогава ще си купя камион ;))). Нивото на шофьорки умения в БГ е ударило дъното, но не и егот
fallback
Последни