Вече почти десет години не спираме да мърморим срещу така наречените мини-SUV. Съкращението идва от Sport Utility Vehicle, но в тези машини няма нито спорт, нито практичност. Те са просто алтернатива на обикновените градски коли, която е по-висока, по-тежка, по-лоша за каране и, не на последно място, доста по-скъпа.
ЕСТЕСТВЕНО, НАШЕТО мрънкане няма никакъв ефект и мини-SUV моделите стават все по-популярни. Освен това постепенно еволюират, което в един момент ни накара да се запитаме: актуални ли са още нашите възражения? За да разберем, сравнихме един от най-новите представители на този сегмент, Volkswagen T-Cross, с намиращия се уж в по-горния клас T-Roc. Въпросът е има ли смисъл да предпочетете по-малката кола, която дори и не се преструва на офроуд машина (тоест предлага се само с предно предаване)?
С риск да отнемем от драматизма, бързаме да кажем, че да. През 2019 година мини-SUV ни се струва вече напълно смислен избор, и дори в определени обстоятелства бихме го препоръчали пред стандартната кола. След малко ще ви обясним защо.
КАКТО ВИ КАЗАХМЕ още след международното представяне на модела, T-Cross е нещо като по-високо Polo. На същата платформа е като суперминито, произвежда се в същия завод в Испания и, до голяма степен, има същото оборудване.
Но за щастие от Volkswagen най-после са се отказали от дизайна тип матрьошка и T-Cross изглежда различен - и от Polo, и от T-Roc. Огромните задни светлини се харесват на едни и смущават други, но поне отличават тази кола от останалите в гамата.
Другото предимство пред Polo е в размерите. T-Cross е с над 5 сантиметра по-дълъг и с почти 14 по-висок, а позицията ви на седене е с 10 сантиметра по-високо. За някой рали пилот това звучи скандално, разбира се. Но за нормалните хора по-високата позиция е по-естествена. Тя се доближава до тази, с която седим на стола, дава по-добра видимост и повече увереност.
НEВЕДНЪЖ СМЕ СЕ ПРИСМИВАЛИ на онези, които си купуват кросоувър заради пространството, защото в него то в никакъв случай не е повече, отколкото в обикновено комби. Плюсът е обаче, че тук то идва при по-компактни външни размери. И съответно улеснява доста живота ви в града.
T-Cross е дълъг 4.11 метра, с цяла педя под Golf, и е много лесен за паркиране. Но багажникът му всъщност е с пет литра по-голям - общо 385, което спокойно покрива нуждите на обикновено семейство. Ако ви трябва още, по-големият T-Roc разполага с 445 литра. Но ако не броим разликата в дължината, двата автомобила са почти идентични като размери.
T-ROC МОЖЕ ДА СЕ ПОРЪЧА и със задвижване на четирите колела, докато T-Cross е само с предно. Но това едва ли е особена загуба за един семеен автомобил, предвиден да се ползва основно в града. 16-те сантиметра просвет дават повече спокойствие срещу дупки и бордюри.
Вероятно ще възразите, че поне височината и теглото си остават като фактори и правят кросоувърите по-лоши за каране. Тук отговорът е да - но в несравнимо по-малка степен отпреди. Първите представители на този сегмент бяха скалъпени набързо върху вече съществуващи платформи. Новите са специално разработени като такива и се държат далеч по-прилично на пътя. Теглото също не е особен проблем. T-Cross удря на везните едва 1170 килограма - само с 80 над аналогично Polo.
ТОВА МУ ПОЗВОЛЯВА и по-практичен подход при задвижването. Във Volkswagen залагат най-вече на новия си еднолитров турбобензин с три цилиндъра и 115 коня. Нещо в душите ни се свива при съчетания като "един литър" и "три цилиндъра". Но след едно пътешествие до гръцката Олимпийска ривиера и обратно спокойно можем да кажем, че този мотор е напълно достатъчен. Той има прилично ускорение за изпреварвания, без проблем може да поддържа 180 км/ч на магистралата - не ни питайте откъде знаем - и при нормално шофиране харчи под 6 литра на сто с включен климатик.
СТИГНАХМЕ И ДО ПОСЛЕДНИЯ традиционен минус на кросоувърите - по-солената им цена. Този фактор си остава и до днес. T-Cross започва от 33 000 лева, а добре оборудвана версия с автоматик като тази ще ви излезе минимум 40 хилядарки, без допълнителните екстри. Polo със същия мотор и оборудване е с пет хиляди лева по-евтино.
Имайте предвид обаче, че тази разлика ще се запази и след пет години, когато дойде време да го смените. Ако разпитате познатите си каква нова кола биха искали, поне седем от десет ще ви кажат: "някакво джипче". И интересът тепърва ще расте. Защото, в крайна сметка, никой не иска да слуша мърморковците.
Още снимки на Volkswagen T-Cross и T-Roc вижте в галерията: