Група изследователи от германския Институт по химични технологии (ИХТ) към Дружество "Фраунхофер", заедно с най-стария технически университет в страната - Технологичния институт в Карлсруе, разработи електромотор с корпус от полимер. Учените са успели да подобрят охлаждането на двигателя, което увеличава неговата ефективност. Много е вероятно този мотор скоро да намери приложение в електрическите и хибридни автомобили.
Изследователският проект DEmiL предвижда разработването на електрическия двигател с интегриран лек корпус и директно охлаждане на статора и ротора. "Както всеки знае, електрическият двигател се състои от въртящ се ротор и неподвижен статор. Електричеството минава през медната намотка на статора и именно тук се появяват повечето загуби. Нашата цел е да се отървем напълно от тях", обяснява Роберт Мартен от ИХТ.
За да не се допусне прегряване, конвенционалните електрически двигатели са затворени в метален корпус, свързан с охлаждаща муфа, пълна със студена вода. Изследователите от ИХТ предлагат да се действа по друг начин: те са заменили кръглите проводници с плоски, което позволило да се направят охлаждащи канали вътре в самия статор, както и да се повиши термичната ефективност. Разсейването на топлината в мястото, където тя се генерира, е позволило на учените да се откажат от металния корпус и да го заменят с такъв, изработен от армирани влакна на термореактивна пластмаса. Ефективността на такъв двигател е около 98%.
През декември миналата година японският автомобилен производител Honda създаде флуорид-йонни батерии с твърд електролит, които работят при стайна температура. В сегашното си развитие такива батерии изискват високи температури за нормална работа - повече от 150 градуса по Целзий.