Неотложната необходимост от намаляване на вредните емисии за автомобилите в Европа, които влизат в сила догодина, оказа сериозно въздействие върху продажбите на средноразмерните SUV-модели. Продажбите на този тип превозни средства записват спад със 7,7%, въпреки появана на нови участници като Seat Tarraco и последното поколение на Hyundai Santa Fe.
Спадът настъпва, след като в продължение на години SUV-итата със средни размери показваха ръст като този на по-малките си "братчета". Потребителите постепенно се отказаха от минивановете в полза на модели като Mitsubishi Outlander и Skoda Kodiaq, които продължават да увеличават продажбите си въпреки тенденцията за спад в сегмента.
Упадъкът на дизела
От Nissan признаха, че са се опитали прекалено бързо да се адаптират към промените в регулацията на вредните емисии. По тази причина японците са се отказали от 2,0-литровия дизелов мотор при X-Trail. Подобен проблем има и във Ford, където ограничиха продажбите на Edgе в само 7 държави в Европа, тъй като търсенето е спаднало под 10 000 бройки за 2018 г. В компанията разчитаха на поне 25 000 продажи на година, но двата дизелови мотора на Edge са с прекалено високи нива на CO2 и това съответно увеличава данъка, който собственика трябва да плати.
Като цяло продажбите на средни SUV-модели с дизелови двигатели са спаднали с 22% за първото тримесечие на годината. Въпреки това, автомобилите с този тип мотори все още представляват 62% от общия пазар в сегмента. Увеличават се обаче водели, които предлагат по-малки бензинови агрегати като алтернатива на дизела. През първото тримесечие Skoda Kodiaq, която се предлага с 1,5-литров бензинов турбомотор, измести лидера по продажби Peugeot 5008. Френският модел отчита 10% спад на продажбите, но той не е толкова голям, колкото на други модели в Топ 10, тъй като 5008 се предлага и с 1,2-литров бензинов агрегат.
Електрификацията е ключът към успеха
Преминаването към електрифицирани модели изглежда като много добър вариант за момента. Доказателство за това са впечатляващите данни от продажбите на Mitsubishi Outlander (на до.ната снимка), които през първото тримесечие скочиха с 48% и изкачиха модела на трето място. Това се дължи най-вече на хибридната версия на японския SUV.
Добавянето на електрически мотор и батерия има смисъл за превозните средства в този сегмента, защото те могат да абсорбират допълнителната технология както по отношение на пространството, така и на цената. При нея особено важни са стимулите, които правителствата дават за закупуване на електрифициран автомобил. При по-големите и по-скъпи модели те са много по-големи отколкото при малките. Отделно от това, хибридната система сваля вредните емисии до под 50 гр/км СО2, което позволява на клиенти да намалят данъците за превозните си средства.
Затова и повечето производители поемат в тази посока. Следващият KIA Sorento ще бъде снабден с хибриден агрегат, а Volkswagen вече предлага Tiguan Allspace като plug-in хибрид в Китай, като се очаква такава модификация за се появи и в Европа. Подобни версии имат и лидерите по продажби в сегмента Kodiaq и 5008, като тяхното внедряване не е трудно, тъй като те използват същите платформи като стандартните модели.