Американският индустриален конгломерат Eaton преговаря с шест европейски футболни клуба за осигуряване на електричество на стадионите им. От тази гледна точка, в тази новина няма нищо, което да е свързано с автомобилите, но пък Eaton е компанията, която дава живот на вече употребявани батерии, свалени от електромобилите Nissan Leaf.
Акциите на Eaton се търгуват на фондовата борса в Ню Йорк, а основният бизнес на компанията е производството на хидравлични системи и трансмисии за камиони. Но компанията вижда сериозен потенциал в повторното използване на батерии на електромобили и шефовете й смятат, че тази пазарна ниша ще нарасне 20 пъти от сега до 2022 година.
Проблемът с вече използваните батерии на електромобилите става все по-сериозен, тъй като продажбите им растат и те вече заемат 1,5% от всички 86 милиона коли, продадени миналата година в световен мащаб.
Какво прави Eaton със старите батерии? Най-общо, в компанията сменят клетките в батериите, идващи от върнати бройки Nissan Leaf, като така се получава нов продукт – xStorage, който се използва за съхранение на енергия в електрическите системи на различни сгради – от жилищни до индустриални.
Eaton вече изпълни такъв проект на стадион „Йохан Кройф Арена” – домът на Аякс, а „батериите с втори живот” намериха приложение и в други сгради.
Последният такъв проект на компанията е стадионът „Бислет” в Осло, за който пък част от електрическата енергия се осигурява от соларни панели.
„Футболните клубове с големи стадиони се интересуват от това, което предлагаме – заяви старши вицепрезидентът на Eaton Крейг Макдонъл за агенция Reuters. – В момента преговаряме с 5 или 6 от най-големите европейски футболни клубове за изграждането на тази част от електрическата им система, в която може да се съхранява енергия.”