Най-луксозната автомобилна марка в света се радва на добри времена. 2018 бе най-силната година в цялата история на Rolls-Royce. Но може ли възходът да продължи при глобалната несигурност и огромните технологични промени в индустрията? КОЛЕЛА зададе тези въпроси на Торстен Мюлер-Отвош, главния изпълнителен директор на Rolls-Royce Motor Cars, по време на автосалона в Женева.
Г-н Мюлер-Отвош, 2018 беше рекордна година за Rolls-Royce дори преди пазарния дебют на новия Cullinan. Как очаквате този модел да се отрази на продажбите ви? - Още в ранните си дни Cullinan е изключителен успех. Имаме поръчки чак до четвъртото тримесечие на годината. Затова съм убеден, че ако няма някакви глобални сътресения, ще постигнем нова рекордна година през 2019.
Ще отвори ли този модел нови пазари за Rolls-Royce? - Да, и вече го прави. Виждаме сериозни поръчки за Русия, Швейцария, също Канада. Говорим за пазари с по-изявена зима, със заснежени условия, които логично предпочитат Cullinan. Но интересът не се изчерпва с тях, просто защото за пръв път ние можем да предложим нещо, което аз наричам "практичния Rolls-Royce". Автомобил, който събира цялото семейство, с който може да закараш децата на училище или жена си - на опера. Тоест Cullinan може да е първи автомобил в семейството.
Някои производители в луксозния сегмент, като Lamborghini и Ferrari, бяха критикувани от традиционните си почитатели, че се насочват към SUV сегмента. Различна ли е ситуацията при Rolls-Royce? - Винаги, когато навлизаш в нова територия, ще се намерят хора, които смятат, че това не е правилно. И ние, когато обявихме плановете си в тази посока, получихме някои твърде скептични реакции. Но нека ви припомня, защото често се забравя, че ние единствени имаме традиции в тази област, продължаващи почти 115 години. Лорънс Арабски е воювал с пустинята, въоръжен с автомобили Rolls-Royce. Махараджите в Индия са използвали своите за всякакви занимания, без да имат пътища. Нашите коли са газили смело пустошта на Флорида. Така че ние имаме сериозно офроуд наследство. Затова не мисля, че имаме проблем. Има и друго: от време на време трябва да размърдваш марката. Трябва да навлизаш в нови територии, да се движиш с променящите се групи клиенти. Нашата клиентела се промени основно в последните години: тя е вече по-млада, по-непринудена, и един SUV е точно онова, което иска.
Легендарният вокалист на The Who Роджър Долтри и Торстен Мюлер-Отвош оглеждат спецификациите на специалния Wraith, проектиран от звездата. Наречен Tommy, по-късно автомобилът бе продаден на благотворителен търг
Рискът от допълнителни търговски бариери между Европейския съюз, САЩ и Китай остава висок, да не говорим за неяснотите около Brexit. Кои са най-сериозните рискове пред Rolls-Royce? - На теория би трябвало да сме имунизирани срещу всякакви рецесии, защото нашите клиенти никога не страдат от парични затруднения. Но въпросът е как се чувстват те. 80% от купувачите на нашите коли са хора със собствен бизнес. Ако този бизнес има затруднения, те вероятно биха се въздържали да инвестират в лукс. Затова негативно развитие на световната икономика може да има неприятно отражение и върху нашите продажби.
С напредването на автономното управление мнозина предричат истински бум на споделянето и на ползването на коли чрез абонаментни схеми. Виждате ли място за Rolls-Royce в тази тенденция? - Ние сме част от групата BMW, която е много активна в разработването на такива технологии. Но ние ще навлезем в тях, едва когато стигнат нивото, при което клиентите ни ще ги възприемат като изцяло надеждни и безгрижни. Става дума за напреднало ниво 4 на автономност, да кажем. Нашите клиенти не искат от нас да сме технологични пионери. Те очакват да получат най-високото възможно качество и най-голямата надеждност, която може да се купи с пари.
Възможно ли е да се появят Rolls-Royce и за споделяне? - Не, не мисля. Вижте, ние не сме в автомобилния бизнес. Не бива да го забравяме. Не продаваме коли, а луксозни стоки. Технически това е автомобил, разбира се. Но бизнес моделът ни е основан върху лукса. А луксът не се споделя. Не даваш назаем бижутата си. Както не даваш и своя Rolls-Royce.
От миналата година България най-после има първия официално сертифициран сервиз за Rolls-Royce, в лицето на М-Car София. Какво е нужно, за да откриете представителство на нов пазар? Какви обеми оправдават подобен ход? - За нас това решение е толкова важно като решението да се ожениш. Обмисляме го дори не два пъти, а три пъти. Лесно е да се продадат няколко Rolls-Royce през първата година. Аз ги наричам "плодовете по ниските клонки". Но нас ни вълнува повече трайното, устойчивото развитие. Това е важно и за двете страни - за нас и за нашия партньор. Затова много внимателно следим местните икономики. Ако има потенциал за дългосрочен растеж, тогава вече можем да обмислим такова решение.
Възможността за индивидуализация на автомобилите винаги е имала важна роля за печалбите ви. Увеличава ли се тази роля напоследък? - Да, значително. Инвестирахме много в Bespoke, нашата програма за специални поръчки. Всъщност Rolls-Royce като цяло е компания за поръчкови, индивидуални автомобили. В това е смисълът на лукса като понятие. Ние казваме на клиентите си, че единственото ограничение за нас е тяхното собствено въображение.