Почти всички изпитания на автомобилни автопилоти се правят в места със сух и топъл климат като Невада или Калифорния. Причината, която никой от разработчиците не би си признал гласно, е, че все още компютрите се затрудняват да работят с толкова много променливи като влажност на пътната настилка, поява на лед, влошена видимост заради мъгла и така нататък.
Един японско-финландски консорциум обаче е решил да атакува проблема от обратната страна, като разработва и тества своя безпилотен автобус изцяло в тежките условия на финландска Лапландия. Автобусчето, наречено Gacha, е съвместно дело на японската MUJI и финландската Sensible 4. За да се справя максимално надеждно в дъжд, киша, сняг и лед, то ползва специалните полярни зимни гуми Hakkapeliitta на Nokian Tyres. "Предизвикателните условия изискват много и от зоната на контакт между автомобила и пътя. Това направи Hakkapeliitta естествен избор за нас", обяснява Хари Сантамала, изпълнителен директор на Sensible 4.
„В близко бъдеще много неща ще се случат в автомобилната индустрия. Автономните превозни средства ще бъдат част от ежедневието", обяснява Юка Каси, старши вицепрезидент на Nokian. "Системите за контрол на тези самоуправляващи се автомобили изискват най-съвременни гуми и разнообразни данни за тяхната работа, за да направят шофирането контролируемо и безопасно във всички ситуации". За целта трябва да се разработват умни технологии и нови видове услуги, свързани с гумите, подчертава Каси.
Gacha беше официално представен пред публика този месец. Планът е още тази пролет той да започне да вози пътници в три финландски града, за което е получено разрешение от властите. Двете компании, които го разработват, обещават до 2021 година да имат готови пазарни решения.
Още снимки на първия безпилотен автобус в света вижте в галерията: