Голямата звезда на последния Парижки автосалон бе един електрически концепт, наречен e-Legend. "КОЛЕЛА" разговаря със създателя му - директора по дизайна на Peugeot Жил Видал, за бъдещето на автомобилите и защо никога вече няма да имаме коли като Bugatti Atlantic и Bugatti Atalante.
Традиционно отнема около четири години да се създаде кола от първите рисунки до заводството производство. Не е ли това обаче прекалено дълъг срок в наши дни, когато технологии като мултимедийните се променят на всеки шест месеца? На пазара още се продават автомобили с USB 2.0, например...
- Така е. Мисля, че в автомобилната индустрия трябва да разделим малко нещата, да сме гъвкави и да можем да избираме отделни компоненти колкото е възможно по-късно. И съответно да ги ъпгрейдваме, след като вече са монтирани в колата. С USB порта е сложно, защото той е физически вграден в автомобила. Но ако става дума за появата на нов тъч скрийн, да речем, би трябвало да можем да го внедрим на много късен етап от проекта. И после при фейслифта да го подменим с по-голям. Работим много по този въпрос, за да можем да следваме темпото на развитие на потребителската електроника. То по начало е много по-бързо от това на автомобилната индустрия.
Смятате ли, че споделянето и наемането може да се превърне в основния модел за ползване на автомобил, за сметка на покупката? Как би се отразило това на дизайна - с по-малко персонализация, например?
- Споделянето и наемането определено са възходяща тенденция. Но не вярвам скоро да станат доминиращият модел. Тук опираме до въпроса за свободата на движение. С тези схеми човек е зависим от външна услуга и от други хора, и не е толкова свободен. Така че не очаквам бърза промяна в мисленето, поне не на всички...
Иначе със сигурност е предизвикателство за дизайна. Един автомобил, който се споделя или отдава под наем, ще трябва да е с много по-издръжливи материали, особено в интериора. Защото когато не притежаваш неща, не се грижиш и не го пазиш чак толкова много. И сегашните материали в колите са качествени, но те нямат издръжливостта за такъв тип ползване. Това е изпитание за дизайнерите не от гледна точка на естетиката, а на практичността - какви материали да подбереш и как да им гарантираш дълъг живот, без видът да пострада.
Индустрии като музикалната от години ползват социални мрежи и масиви от данни, за да знаят предварително какво би имало успех сред публиката. Изкушавате ли се понякога да приложите това и във вашата работа? - Ние правим много проучвания на клиентските очаквания, анкети и така нататък. Но това не е толкова просто и директно като музикалните вкусове. Да създадеш дизайн за четири години напред в бъдещето е съвсем различно от да избереш музика, която ти харесва в момента. Както казваше големият английски дизайнер Терънс Конран, анкетите могат да ти кажат само какво искат хората сега, но те не могат да кажат какво биха искали утре. Изобретяването на бъдещето е задача за творчески личности, в съчетание с анализи, разбира се. Това е най-добрият начин за мен.
Вижте още снимки на Peugeot e-Legend в галерията: