fallback

Споделянето на автомобили отнема от свободата ни

Жил Видал, най-актуалният автомобилен дизайнер в момента, пред "КОЛЕЛА"

Голямата звезда на последния Парижки автосалон бе един електрически концепт, наречен e-Legend. "КОЛЕЛА" разговаря със създателя му - директора по дизайна на Peugeot Жил Видал, за бъдещето на автомобилите и защо никога вече няма да имаме коли като Bugatti Atlantic и Bugatti Atalante.  

        Г-н Видал, разговаряхме с вас преди две години, когато тъкмо бяхте представили новото 3008. Доволен ли сте от начина, по който публиката реагира на тази промяна в дизайнерската философия на Peugeot? - Да, много доволен, защото автомобилът е изключително успешен - далеч отвъд нашите първоначални очаквания. Разчупихме доста изразителността на марката, особено в SUV сегмента. Трябваше да направим такава голяма крачка, защото далеч не бяхме от първите в този сегмент. Трябваше да компенсираме това и се получи. Така че смятаме и при следващите модели да бъдем поне толкова смели.                 Видяхме много смели концептуални модели от вас в последните години и e-Legend, което показвате тук, не е изключение. Но е разочароващо, че тези коли никога не стигат до крайно производство. Има ли шанс да видим поне елементи от този прототип по пътищата? - Концептуалните модели рядко са мислени така, че да стигнат до производство. Това се случи веднъж в Peugeot с RCZ Coupe, което е изключителна рядкост в автомобилната индустрия. Но обикновено целта им е да изследваме нови насоки в дизайна, да експериментираме с технологии и материали. В този случай също е така. Независимо, че колата е напълно изпълнима със своите размери и пропорции, нямаме намерение да я произвеждаме. В нея има много елементи, които ще използваме. Но главното е да покажем, че не е нужно електрическото задвижване и автономността да са непременно скучни, роботизирани и студени. Бъдещето оставя място и за ентусиазма. И дори за ретро формите. Защо не? И в бъдеще хората ще изпитват също толкова емоции, колкото и сега.              Разговаряхме с вас и за масовата SUV лудост и за заплахата, която тя крие за традиционните автомобилни форми. Сам казахте, че най-застрашен е D-сегментът, класът на типичните седани. И въпреки това вложихте толкова усилия в новото Peugeot 508. Имат ли автомобилите от този тип шанс да оцелеят? - Мисля, че имат. Вярно е, че са застрашени. Но нашият начин да се справим със заплахата е като направим колата много по-привлекателна и динамична на вид. Новото 508 е с 4 сантиметра по-ниско и с 10 по-късо, но е по-широко и интериорното пространство е по-голямо. Единственият начин да оцелееш в този сегмент е да си много по-експресивен, отколкото бе прието досега. Ние направихме точно това, ще видим как ще реагират клиентите.

Традиционно отнема около четири години да се създаде кола от първите рисунки до заводството производство. Не е ли това обаче прекалено дълъг срок в наши дни, когато технологии като мултимедийните се променят на всеки шест месеца? На пазара още се продават автомобили с USB 2.0, например... - Така е. Мисля, че в автомобилната индустрия трябва да разделим малко нещата, да сме гъвкави и да можем да избираме отделни компоненти колкото е възможно по-късно. И съответно да ги ъпгрейдваме, след като вече са монтирани в колата. С USB порта е сложно, защото той е физически вграден в автомобила. Но ако става дума за появата на нов тъч скрийн, да речем, би трябвало да можем да го внедрим на много късен етап от проекта. И после при фейслифта да го подменим с по-голям. Работим много по този въпрос, за да можем да следваме темпото на развитие на потребителската електроника. То по начало е много по-бързо от това на автомобилната индустрия.         

Смятате ли, че споделянето и наемането може да се превърне в основния модел за ползване на автомобил, за сметка на покупката? Как би се отразило това на дизайна - с по-малко персонализация, например? - Споделянето и наемането определено са възходяща тенденция. Но не вярвам скоро да станат доминиращият модел. Тук опираме до въпроса за свободата на движение. С тези схеми човек е зависим от външна услуга и от други хора, и не е толкова свободен. Така че не очаквам бърза промяна в мисленето, поне не на всички... Иначе със сигурност е предизвикателство за дизайна. Един автомобил, който се споделя или отдава под наем, ще трябва да е с много по-издръжливи материали, особено в интериора. Защото когато не притежаваш неща, не се грижиш и не го пазиш чак толкова много. И сегашните материали в колите са качествени, но те нямат издръжливостта за такъв тип ползване. Това е изпитание за дизайнерите не от гледна точка на естетиката, а на практичността - какви материали да подбереш и как да им гарантираш дълъг живот, без видът да пострада.                   Когато ви попитат за най-красивите автомобили в историята, обикновено посочвате Bugatti Atlantic от 30-те години. Смятате ли обаче, че дизайнът някога ще има същата творческа свобода като тогава? Днес трябва да се съобразявате не само с регулациите за безопасност, но и с новите технологии, а с автономното управление ще трябва да монтирате и десетки сензори, лазери и камери по колите... - Не мисля, че някога ще имаме онази свобода. Днес наистина имаме много ограничения - и те стават все по-строги всяка година. Но такава е сделката. Това е всъщност чарът на нашата работа - и на дизайнерите, и на инженерите. Предизвикателството да творим и да изобретяваме въпреки тези бариери... Автомобили като Bugatti Atlantic са изумителни и прекрасни, но не можем повече да ги правим такива. Трябва да сме креативни по други начини.

Индустрии като музикалната от години ползват социални мрежи и масиви от данни, за да знаят предварително какво би имало успех сред публиката. Изкушавате ли се понякога да приложите това и във вашата работа? - Ние правим много проучвания на клиентските очаквания, анкети и така нататък. Но това не е толкова просто и директно като музикалните вкусове. Да създадеш дизайн за четири години напред в бъдещето е съвсем различно от да избереш музика, която ти харесва в момента. Както казваше големият английски дизайнер Терънс Конран, анкетите могат да ти кажат само какво искат хората сега, но те не могат да кажат какво биха искали утре. Изобретяването на бъдещето е задача за творчески личности, в съчетание с анализи, разбира се. Това е най-добрият начин за мен.

Вижте още снимки на Peugeot e-Legend в галерията:

 

fallback
fallback
Последни