"Носи особено удоволствие да унижиш някоя скъпа спортна кола със скромен хечбек": този цитат на Карло Абарт прекрасно обобщава философията на една от най-обичаните автомобилни компании в света, която този февруари навършва 70 години. Зад гърба на Абарт са 113 рекорда за скорост и безброй паметни машини, като Cisitalia 204 A, Fiat Abarth "750 Record", Fiat Abarth 124 Rally Gr.4 и Fiat Abarth 131, който печели Световния рали шампионат. Но въпреки това историята на човека зад това име не е много позната.
Карло Абарт с част от автомобилите, които е създал - и с ябълките, благодарение на които сваля 30 килограма, за да запише лично поредния рекорд за скорост. Снимки: АРХИВ, FONDAZIONE CARLO ABARTH
КАРЛО АБАРТ всъщност е роден през 1908 във Виена като Карл Алберт Абарт, австроунгарски поданик. Родовите му корени са от Меран (днес Мерано) в Южен Тирол. Още от дете Карл се увлича от моторния спорт, на 18 започва работа в прочутото по онова време мотоциклетно ателие на Castagna, създава своя собствена конструкция и с нея започва да се състезава.
В началото на 30-те е вече лидер в този спорт, петкратен европейски шампион, преди една катастрофа да увреди коляното му и да го принуди да се "оттегли" - всъщност неуморният Абарт просто се прехвърля към моторите с кош. С един от тях, негова собствена конструкция, успява да бие прочутия "Ориент Експрес" по 1300-километровия маршрут от Виена до Остенде в Белгия - удивително постижение при състоянието на пътищата в онази епоха.
Изтощеният поглед на човека, който току-що е победил "Ориент Експрес" по 1300-километровото трасе от Виена до Остенде - смайващо на фона на пътната мрежа от онова време
ПО ТОВА ВРЕМЕ АБАРТ се запознава с Антон Пиех, зетя на Фердинанд Порше (и баща на бъдещия шеф на VW Фердинанд Пиех). Двамата се сближават, Карло дори се жени за секретарката на Пиех, а освен това се сприятелява и с Фери Порше, сина на Фердинанд. Двамата планират да създават заедно състезателни машини. През 1938 нова катастрофа в Любляна окончателно слага край на състезателната кариера на Абарт и той за кратко се установява в този град, но след германската му окупация се връща в Италия и взема италианско гражданство (и заменя Карл с Карло).
Cisitalia 202 Spider, с която Нуволари завършва втори в легендарното Mille Miglia през 1947
СЪДБАТА НА АБАРТ се променя внезапно, когато Пиеро Дузио го вика в Торино да разработят заедно нова марка спортни коли - Compagnia Industriale Sportiva Italia, или Cisitalia. Дузио е много колоритна личност - бивш футболист, чиято обещаваща кариера в "Ювентус" е прекъсната от ранна контузия, по-късно президент на "Ювентус", преуспяващ индустриалец и неудържим ентусиаст по моторните спортове. Дузио привлича Абарт и приятеля му Фери Порше, както и австрийския конструктор Рудолф Хрушка, бъдещия създател на Alfa Romeo Alfasud. Пилоти на новата марка са Пиеро Таруфи и самият Тацио Нуволари.
Карло Абарт (вляво) с Тацио Нуволари, най-великия пилот на предвоенната епоха (а според някои - и на всички времена)
CISITALIA СЪЗДАВА НЯКОЛКО паметни машини, включително 202GT, смятана и до днес за един от най-красивите автомобили в историята. Но бизнесът не потръгва и през 1949 компанията фалира, а Дузио се премества в Южна Америка. По-късно Cisitalia се съвзема под ръководството на неговия син, но Абарт вече е поел по друг път. Втората му жена Надина (дъщеря на словенския политик и министър Грегор Жеряв) му вдъхва кураж да основе своя собствена компания. За лого Карло взема скорпиона, своя зодиакален знак, върху цветовете на градчето Мерано, от което произлиза родът му. Надина, която говори седем езика, се занимава с маркетинга и рекламата. За съдружник е привлечен пилотът Гуидо Скалярини, чийто баща осигурява финансирането.
Marmitta Abarth, първият голям пазарен успех
ПЪРВИЯТ ПАЗАРЕН УСПЕХ е специалната Marmitta Abarth: революционна изпускателна система със заглушител, която може да се монтира на всякакви автомобили и подобрява не само звука, но и ускорението им. Но големият пробив идва през 1955 с пускането на Abarth 750 GT - изцяло преработена, спортна версия на пролетарския Fiat 600.
Оттам тръгват състезателните успехи на компанията: 327 победи по писти и трасета на всички континенти, 133 международно признати рекорда и 10 световни рекорда - всичко това постигнато с миниатюрни коли като Fiat 500 и 600. Eдин от рекордите е особено ценен: 57-годишният тогава Карло Абарт решава сам да седне зад волана на своя Fiat Abarth “1000 monoposto record” в клас G. Четири месеца се подлага на жестока ябълкова диета, но успява да свали 30 килограма, да се вмести в машината и в два поредни дни да счупи два световни рекорда за скорост.
Триумф на волята: Абарт е свалил 30 килограма, за да седне в този кокпит, и в два поредни дни да счупи рекордите за скорост
КЪМ УСПЕХИТЕ ТРЯБВА да се прибавят и легендарните победи в ралитата за Fiat и Lancia, постигнати с технологии на Abarth. Машини като Autobianchi A112 Abarth, Fiat Abarth 695 SS, Fiat 124 Spider Abarth и Ritmo Abarth 130 TC имат сигурно място в автомобилната история.
В началото на 70-те Абарт продава компанията си на Fiat и се връща да живее във Виена, своя роден град. През 1979 се жени за трети път, само шест седмици преди смъртта си. Третата му съпруга Анелизе днес управлява фондацията, носеща неговото име. А логото с черния скорпион продължава да украсява някои от най-апетитните автомобили на пазара.
Още от най-забележителните коли и моменти на Abarth вижте в галерията: