И тази година автосалонът във Франкфурт защити реномето си на най-интересното автомобилно изложение в света. В своето 61-во издание автосалонът представи 80 световни премиери, нещо с което не може да се похвали нито едно друго автомобилно шоу.
Разбира се трябва да се има предвид, че често като новост и премиера се представя някоя специална версия или дори само тюнингово изпълнение на известен модел. Тази година във Франкфурт бяха представени и много концептуални модели, които показват бъдещето на автомобилостроенето. Премиерите обаче, които ще засегнат масовия потребител не бяха толкова много. Сред тях трябва да споменем новите поколения на Фиат Пунто, на Рено Клио и на Тойота Ярис. Останалите представители на най-масово купуваните автомобили представиха модели преминали по-малка или по-голяма модернизация. В тази група са Ситроен С3, Форд Фиеста и Форд Фюжън, Хюндай Гетц, Шевролет Авео заменил досегашния Калос седан и Мазда 2.Тойота Ярис ІІToyota Yaris вече няколко години продължава да бъде хит в сегмента на малките автомобили. Сега във Франкфурт се появи второто поколение на модела с три врати, който ще замени предшественика си към края на 2006 г. Новият Yaris вече се продава в Япония. Увеличил е размерите си във всички посоки и има повече вътрешно пространство. Дизайнът на автомобила е създаден в европейското дизайнерско студио на Toyota в южна Франция, там където възникна и първообраза на най-малкия модел на фирмата - Aygo.
Волво С70Във Франкфурт Volvo показа второто поколение на С 70. Очакванията на производителите, заявени във Франкфурт са за удвояване на продажбите в сравнение с предшественика. Колата е с 2.5 литров петцилиндров турбобензинов двигател с мощност от 218 к.с., подобрена версия на познатия от S40 и V50 мотор.
Сузуки Гранд ВитараТретото поколение на Сузуки Гранд Витара също бешепоказано за първи път във Франкфурт. Новият представител на компактните SUV се предлага още от тази есен. Първите впечатления показват, че новият модел е много по-култивиран от стария, чийто "селскостопански" вид си спечели доста критики. Двигателят е шестцилиндров с обем от 2.7 литра и има мощност от 185 к.с. Интериорът също е подобрен, като прави впечатление запалването на двигателя, което е без стартов ключ.
Рено EgeusЛуксозният SUV на Renault - Egeus Concept е нещо ново за Европа. За пореден път френските автомобилостроители се опитват да проправят нови пътища по Стария континент. Egeus е със задни врати отварящи се срещу посоката на движение и без средна конзола. Така влизането в автомобила се улеснява значително. Моделът е пригоден да поеме цялата палитра от двигатели на Renault и макар да изглежда авангарден не се oчудвайте ако в скоро време го видите по шосетата на Европа.
Тойота RAV 4Няма съмнение, че звездата на щанда на Toyota във Франкфурт беше третата генерация на RAV 4. По-голяма във всички измерения от предшественика си новата Toyota RAV 4 ще се появи в Европа идния февруари. Японската фирма заяви, че нейният най-голям съперник ще бъде очаквания също идната пролет нов модел на Land Rover Freelander. Toyota RAV 4 бе показана във Франкфурт с два бензинови двигатели - 2.0 литров четирицилиндров VVTi и 3.0 литров V6.
Опел АнтараOpel Antara е друг концептуален проект, който направи впечатление във Франкфурт. Трябва да се каже обаче, че това е по-скоро проект на GM, не конкретно на германското му подразделение, защото автомобилът е изграден на базата на Shevrolet Equinox/Pontiac Torrent, които се произвеждат и в момента. Във Франкфурт се говореше, че на същото шаси ще има версии и на Cadillac и Saab.
Нисан NoteNissan направи впечатление във Франкфурт най-вече с новия компактен хеджбек Note. Очакванията на фирмата са това да бъде моделът, който cериозно ще се намеси в сегмента на компактния клас на европейските пазари. Най-вероятно Note ще замести в бъдеще Almera, която няма да има пряк наследник. Note има дължина 4080 mm и база 2600 mm., което го прави доста по-голям от Renault Modus, с който имат редица общи детайли. Височината на Nissan Note e 1550 mm. Това се отразява позитивно както на дизайна на колата, така и на нейната динамика. Задната седалка може да се регулира а облегалката й да се спуска. Обемът на багажника е 280 л., но е оборудван с "двойно дъно". Когато и то влезе в употреба, обемът нараства с още 100 л. Автомобилът се предлага с два бензинови двигателя - 1.4/65 kW или 1.6/81 kW, както и с турбодизелов двигател 1.5 dCi в два варианта - 50 kW и 63 kW. На повечето европейски пазари Nissan Note ще се появи в началото на 2006г.
Мицубиши СпортбекMitsubishi Concept - Sportback идва сякаш за да покаже, че японския производител има бъдеще. След някои затруднения през последните години, това което Mitsubishi показа във Франкфурт дава надежди за повече успехи в скоро време. Дизайнът на Concept - Sportback е направен в Германия. Шасито спокойно може да бъде наречено "световно", защото на него могат да се монтират много автомобили - от новия Outlander та до уголемената версия на VW Голф. Мощността на двигателя надхвърля 200 к.с., задвижването може да бъде на предните колела или на четирите. Новият модел на Mitsubishi, ако стигне до серийно производство ще бъде силен конкурент на автомобили от типа на Subaru WRX STI и други подобни рали шампиони.
Мерцедес Бенц S класЕдна от премиерите предизвикали най-голям интерес във Франкфурт беше новата S класа на Mercedes-Benz. Близка по размери до предшественика си, новата S лимузина се отличава с многобройни високотехнологични чудесии - от системата "спирачен асистент плюс" до помощник за нощно виждане. Първоначално моделът ще бъде оборудван с два бензинови двигателя - V- образен шестцилиндров с мощност от 272 конски сили и V-образен осемцилиндров с мощност 388 конски сили. През първото тримесечие на новата 2006 г. S класата ще се обогати с шестцилиндров дизелов двигател с мощност 235 к.с. и бензинов агрегат в S600, който ще разполага с 517 к.с. Прави впечатление, че интериорът на новия Мерцедес S силно напомня на BMW от серия 7. Има разбира се много кожа, дърво и една централна конзола с пул за управление, който прилича на iDrive на BMW.
И още от МерцедесОтговорът на швабите на предизвикателството Cayenne на Porsche и на X5 от BMW не закъсня. Във Франкфурт видяхме Mercedes-Benz ML 63 AMG. "Дишащият огън" автомобил, както го нарекоха на изложението, има мощност от 510 к.с. Задвижван е от 6.3 литров 8 цилиндров бензинов двигател. От Mercedes твърдят, че това е най-мощният в света 8 цилиндров агрегат. Ускорението до 100 км/ч става за фантастичните 5.0 секунди а максималната скорост обявена от производителя е около 250 км/ч.
Джийп КомпасНа изложението във Франкфурт Jeep показа концепцията Compass. Той е изграден на шасито на бъдещия Dodge Caliber (заместникът на Neon). Това, както и доста високата степен на завършеност на концепцията показват, че скоро ще се стигне до масово производство. Във Франкфурт Jeep Compass беше показан с 2.4 литров бензинов двигател, но в какъв вид ще бъде предложен при евентуално серийно производство все още не се знае.
Ягуар ХКОт пролетта на 2006 започва серийното производство на Jaguar XK. Не на всички във Франкфурт се хареса външния вид на новото купе на Jaguar, но относно техническите му качества забележки нямаше. Купето е изградено преобладаващо от алуминий, нещо което Jaguar усъвършенства при лимузината XJ. Колата е с 8-цилиндров бензинов двигател с обем от 4.2 литра и има мощност от 300 к.с. След купето идната пролет ще се появи и кабрио версия на XK, а малко по-късно ще дойде и спортната версия - супер мощният XKR.
Форд iosisВъв Франкфурт Ford представи концепцията си iosis, концепция която показва посоките в които ще се развива европейското подразделение на фирмата. Моделът се хареса на публиката, като демонстрира продължение на така наречения "кинетичен" дизайн на Ford, чието начало постави Focus. Сега iosis показва още по-голямо разкрепостяване в тази посока.
Фискер ТрамантоFisker Tramanto/Latigo? Звучи непознато, нали? Хенрик Фискер известния дизайнер на BMW Z8 и на Aston Martin DB9 наред с още много други показва във Франкфурт свой собствен модел, който може да се монтира на шаси на Mercedes-Benz SL 55 или BMW от 6 серия. Автомобилът използва и двигателите на Mercedes и BMW. Показаният във Франкфурт модел е с двигател на Mercedes SL 55 AMG, има 8 цилиндъра и обем от 5.5 литра. Мощността от 610 к.с. му позволява да има ускорение до 100 км/ч от фантастичните 3.5 секунди и да развие максимална скорост от над 320 км. в час.
Ферари 430 ChallengeПоказаният във Франкфурт Ferrari 430 Challenge e версия на познатия F 430. Мощността от 483 к.с. е запазена но теглото на автомобила е намалено с около 200 кг. в сравнение с F430. Електронният диференциал и електронното разпределение на спирачната сила са заменени от механични версии. Премахнат е и електронния контрол на стабилността. Всичко това се прави, за да стане колата по-спортна. Прибавете 19 инчовите гуми Pirelli както и ССМ керамичните спирачки и ще се получи наистина едно предизвикателство (Challenge).
Порше КайманPorsche Cayman S бе определен от много експерти като бисерът на 61-я Франкфуртски салон. Макар моделът вече да беше известен от появилите се снимки в мрежата и в много специализирани списания, официално неговата световна премиера беше именно във Франкфурт. Външният вид на Cayman S е доста по-агресивен, стойката на автомобила е предизвикателна. Експертите го определят като нещо повече от Boxster и нещо малко по-малко от 911. Cayman e оборудван с 3.4 литров 6 цилиндров двигател с мощност от 295 к.с. Има 6 степенна ръчна скоростна кутия. Набира от 0 до 100 км/час за 5.4 секунди. Базисната цена е около 60 хиляди долара.
BMW Z4BMW Z4 предизвика огромен интерес във Франкфурт. Имаше възторжени отзиви и жестоки критики. Обект на спора е стилистиката и дизайна на новия модел. Особено спорен е вида на задницата на Z4, определяна от много критици като небалансирана и дори грозна. Интериорът е по-конвенционален и продължава традициите на Z3. Z4 се предлага с два бензинови двигателя 2.5 и 3 литра. И двата са шестцилиндрови с мощност съответно от 184 и 225 к.с. Според някои критици и двата мотора са доста по-шумни от използваните в Z3. Така или иначе, новото купе на BMW не оставя никой равнодушен - или получава суперлативи или жестоки критики.
Кадилак BLSДженерал моторс представиха във Франкфурт новия модел на Cadillac - BLS. Моделът вече е познат, защото през пролетта бе показан в Женева като концептуална разработка. Автомобилът е с предно предаване и е конструиран на базата на Saab 9-3. По-интересно е обаче, че това е първият модел на Cadillac оборудван с турбодизелов двигател. Обемът му е 1.9 литра и разполага с 150 к.с. Cadillac BLS ще се предлага и с три турбо бензинови двигателя, с мощност съответно от 175, 210 и 255 к.с. Интериорът на колата е в стил ретро, с кожен многофункционален трираменен волан и аналогов часовник в средата на кокпита. Кръглите показатели на таблото са на черен фон, имат бели цифри а стрелките са червени. Оборудването включва DVD, навигационна система с "тъчскриин", музикална уредба Bose и Bluetooth връзка.
Ситроен Citroen C-SportLounge защити новия имидж на френския производител или казано по-точно връщането на фирмата към авангардните технологии и смелия дизайн. В закръглената, но въпреки това агресивно изглеждаща предница, преобладават фаровете. Дизайнерите са постигнали коефициент на съпротивление на въздуха от само 0.26. От Citroen обясняват, че колата може да има бензинов или дизелов двигател с мощност от 140 до 200 к.с. Скоростната кутия е ръчна и има шест степени. Тези подробности показват, че C-SportLounge не е безнадеждно далечен от реалността проект и най-вероятно след няколко години ще станем свидетели на сериен модел.
Рено Клио ІІІРено Клио традиционно се радва на интерес от европейските клиенти и неговото трето поколение беше показано на автосалона във Франкфурт. Заедно с Фиат Гранде Пунто това са двата автомобила от сегмента на малките коли, които са най-силно модернизирани. В сравнение с второто поколение новото Клио е "порастнало" във всички посоки. Дължината е стигнала 3.99 метра, което се е отразило много положително на вътрешното пространство. Дори пътниците на задната седалка се чувстват доста удобно. Значително е подобрена позицията на водача, който разполага с регулирана в две посоки седалка. Още с появата си новото Клио предлага голям избор на двигатели. Бензинови от 1.2 литра 16V, 55kW; 1.4 16V, 81kW; и 1.6 16V 81кW. Турбо-дизелови двигатели 1.5dCi 51kW, 62kW или 77kW. Във Франкфурт беше показана и атрактивна спортна 2.0 литрова версия, но само като студийна разработка. Както вече стана традиция за новите модели на Рено и новото Клио има пет звездички на теста за безопасност.
Ауди Q7Audi Q7 вероятно ще се превърне в хита на фирмата в сегмента SUV. Това е така, защото Q7 e великолепно съчетание между спортен дух и вариабилен интериор, между техническо съвършенство и лукс. Автомобилът предлата 7 места. Възможност за това дава базата на Q7, която е 3002мм. Цялата дължита на Q7 e 5086 мм. Според производителя са възможни 28 варианта на разполагане на седящите места и багажа. Ако вторият и третият ред седалки бъдат сгънати това ще даде възможност за поемането на 2035 л. багаж. Автомобилът първоначално ще се предлага с два мотора - бензинов с директно впръскване (FSI) осемцилиндров с обем 4.2 литра и мощност 350 к.с. и шестцилиндров турбодизелов с обем 3.0 литра и мощност 233 к.с.
Хюндай ГецHyundai Getz е най-добре продавания модел на корейската фирма в Европа и във Франкфурт беше изложен неговият подобрен и модернизиран вариант. Фейслифтът е засегнал най-вече фаровете и решетката, които придават доста по-агресивен вид на новия Getz. Към палитрата от двигатели за модела е прибавен 1.5 литровия турбодизелов двигател - най-ефективният дизелов агрегат на Hyundai. Четирицилиндровият двигател ще замени използвания досега трицилиндров дизел. Новият мотор се предлага с два варианта на мощност - 88 или 110 к.с., вместо досегашните 76 и 82 к.с. и въпреки това има с 9% по нисък разход на гориво. Getz беше представен в Европа през 2002 г. и от тогава са произведени над 550 000 автомобила.
Още от ХюндайHyundai Accent SR е още един от далекоизточните модели, които ще имат успех на европейските пазари. Когато си спомним какво представляваха колите на корейския производител само допреди 5 години представеното сега във Франкфурт изглежда невероятно. Дизайнът е изключително стилен. Автомобилът има двулитров бензинов турбо-двигател с мощност 200 к.с. Hyundai Accent SR ще се появи на европейските пазари в средата на идната 2006 година.
Мазда СасоуСалонът във Франкфурт беше отличен случай за представяне на Центъра за дизайн на Мазда, който се намира точно в Германия. Този случай беше използван с показването на концепцията Mazda Sassou. Sassou на японски означава "да гледаш в бъдещето с оптимизъм". Хеджбек с три врати, Sassou наистина наднича в бъдещето на фирмата със своето технически авангардно оборудване. В центъра на управление се намира един USB stick key който управлява компютъра на автомобила. Използваните материали, особено в интериора, начинът им на осветление, качеството на изработката, всичко говори за поглед към бъдещето. Колата се задвижва от еднолитров трицилиндров бензинов двигател с директно впръскване на горивото.
Китайците идватНяколко години автомобилните експерти, производители и търгавци предупреждаваха: "внимавайте, китайците идват". Във Франкфурт се видя, че те вече са тук. Атаката им към световните и в частност към европейските пазари е забележителна. Те все още залагат най-вече на цената, но скоро ще се намесят и с други качества. Ето моделът Geely CD concept идва от една фирма създадена само преди 7 години. Най-евтиният й модел се предлага само за 3700 долара. Концепцията СD ще струва 13500 долара. Има 1.5 литров бензинов двигател и мощност от 94 к.с. Китайците наистина вече са на световните автомобилни пазари.