За родоначалник се счита прототипът Nissan Trail Runner от 1997 г.
BMW X6 изобщо не беше първият купеобразен кросоувър в историята. Въпреки, че този автомобил успя да създаде цял нов клас, първоначалната идея за подобен вид кола изобщо не бе такава.През 1997 г. на Международното автомобилно изложение в Токио се появи революционният Nissan Trail Runner. Това бе първият опит да се кръстоса спортно купе с високата проходимост на кросоувър.Този смел прототип се оказа отговор на търсенето на нови, нетривиални решения в един бързо променящ както никога дотогава свята. Още в края на миналия век мнозина в автомобилния бранш прогнозираха увеличаване популярността на спортните кросоувъри.С перспективната тендеция бе глупаво да се спори, поради което японската автомобилна компания Nissan бе първата, която предложи спортно купе да получи необичайните за него всъдеходни характеристики.Спортното купе с мощност от 185 конски сили бе оборудвано със задвижване на четирите колела и окачване, осигуряващо висок клиренс. Изглежда много подходящо за рали Дакар, нали? В задната част бяха монтирани два спойлера, а в задната броня пък бе скрита резервната гума. До какво доведе този толкова смел експеримент? Стана ли концепцията пророческа?Десет години по-късно се появи странното BMW X6, което по някаква причина германците решиха да го позиционират като динамичен крос-купе. Всъщност, той беше тромав SUV с пет врати. А дори и след повече от двадесет години, Nissan така и не показа серийното въплъщение на смелата си идея.