fallback

Волгата на КГБ

Вълкът в овча кожа, който можеше да догони всеки чуждестранен автомобил

Познат автомобил, нали? Изглежда като добрата стара 21-ва "Волга". Но съвсем не е тя. На снимките е ГАЗ-23, специална и модификация на популярния сериен седан, направена за КГБ на Съветския съюз. Сходствата с оригинала завършват с екстериора. Какво обаче се крие под капака?ГАЗ-23 е разработена специално по поръчка на тайните служби на СССР. Колата е произведена от 1962 г. в малка серия дотогава, докато може незабележимо да се движи по пътищата, сливайки се в тълпата. Подобно на всички други автомобили за разузнаването, тази Волга е разработена с претенции за повишена сигурност, възможност за инсталиране на специални средства и оборудване, както и висока скорост.И все пак, основната разлика на ГАЗ-23 с ГАЗ-21 е неговият двигател. Автомобилът получава невероятно мощния за онези времена осемцилиндров двигател с работен обем от 5,5 литра. Мощността достига 195 конски сили. Това е повече от достатъчно, за да може да настигне повечето автомобили, включително западно производство, които тогава се движат по улиците в градовете на СССР. Междудругото, двигателят е взаимстван от ГАЗ-13 "Чайка".Двигателят работи в съчетание с 3-степеннна автоматична скоростна кутия, който "мигрира" в разузнавателния автомобил от вече споменатата "Чайка". Режимите на работа се превключват чрез лостче встрани на волана. Много удобно. Двигателят е малко преработен, за да може по-лесно да се побере под капака.Каросерията на автомобила за КГБ е укрепена. Това довежда до увеличаване на теглото с 300 кг спрямо оригинала и предизвика необходимостта от подсилване на окачването. Поставени са нови спирачки, които са по-устойчиви на прегряване и натоварвания.В автомобила на специалните служби има и други "тайни". Например, багажникът се отваря чрез хитро скрита дръжка. Колата има подсилени триплекс стъкла. Всички ключалки, както и ключът за статриране на двигателя, са от "специална серии". Всъщност, за времето си ГАЗ-23 е много бърза кола. От нуля до 100 км/ч тя  ускорява за 16 сек. За сравнение, цивилните автомобили в СССР по онова време достигат такава скорост за 34 сек.

Тагове:
fallback
  • #6
    Т101 ( преди 5 години )
    До #7, около 1960-та има една година в която загиват 3.000 човека на пътя. Има го в официалната статистика.За 195 коня и тегло на оригинала около 1.4 това този автомобил е отчайващо бавен.
  • #5
    Анонимен ( преди 6 години )
    нямаше почти никакво движение по пътищата и катастрофите бяха голяма рядкост.Среден брой жертви на ПТП преди 1989г - 1500 годишноСреден брой жертви на войната по пътищата 2010-2018г - 700
  • #4
    До долния ( преди 6 години )
    пежо хамерикански модел ли е ве кияк?
  • #3
    bola ( преди 6 години )
    Това както всяко едно съветско недоразумение е копие на Американски модел....Слагаха им двигатели на Пежо, че дори и Перкинс сглобяван във Варна. Тежко купе и голям разход. С две думи не много за хвалене....
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    като малък съм се возил на цивилната версия, както и на по-новият модел. Помня, че беше много широко, удобно и возията нямаше нищо общо с другите соц.возила. по-новия модел беше просто огромен вътре. Чичо ми имаше такава. Две семейства 4-*** възрастни и 4 деца сме се возили вътре. Тогава нямаше проблеми за возенето на повече лица в една кола, а и нямаше почти никакво движение по пътищата и катастрофите бяха голяма рядкост. Колани изобщо не се слагаха, а и повечето коли изобщо нямаха такива.
  • #1
    както казваше дедо: ( преди 6 години )
    няма по-добра кола от нова стара волга!
fallback
Последни