Ако, не дай Боже, ви се случи беля на пътя, има девет десети шанс КАТ да запише като причина "несъобразена скорост". Което е желязна логика, защото ако не се бяхте движили, нямаше как и да се блъснете.
НО ИСТИНАТА Е, че много често вината не е в непосредствените действия на шофьора и не е в скоростта, а е в техническата подготовка на автомобила. Което най-често се отнася до спирачките и особено гумите. В 12 кратки филмчета "КОЛЕЛА", съвместно с гиганта Continental, ще се опита да ви запознае с основните фактори за пътната безопасност, които един ден биха ни отвели до прословутата "Визия Нула": един свят с нула жертви и нула злополуки по пътищата.
НЯКОИ ОТ ТЕЗИ ФАКТОРИ са очевидни за всички - други си остават относително непознати за повечето хора. Но дори и при най-очевидните има детайли, за които обикновено не се замисляме. Да погледнем например гумите. Несъмнено сте чували клишето, че те са най-важната част в автомобила, защото са единствената връзка между него и пътя. Но рядко се замисляме колко крехка е всъщност тази връзка. Ако паркирате върху стъкло и погледнете отдолу, контактната повърхност - тоест зоната, в която гумата се опира в пътя - е горе-долу същата като площта на подметката ви.
СЪВРЕМЕННИТЕ АВТОМОБИЛИ ЧЕСТО често тежат по тон и половина или дори два тона. Представете си какво е натоварването върху техните четири малки гумени "подметки", от които наистина зависи всичко - колко бързо ускорявате, ще успеете ли да спрете навреме и ще вземете ли точно завоя. Но въпреки това повечето хора рядко се замислят за гумите си. Дори правилното разпознаване на надписите по тях е сравнителна рядкост, ако не броим името на производителя, разбира се.
ВТОРИЯТ НАЙ-ЗАБЕЛЕЖИМ НАДПИС се отнася до размерите. В нашия случай 185 е ширината в милиметри. 65 е височината на профила - но не в милиметри, а като процент от ширината. Тоест тази гума е с профил 65% от ширината й (65% от 185 мм). Колкото по-малко е това число, толкова по-нископрофилна е гумата. Ниският профил дава повече устойчивост и динамика в завой, но по-малко комфорт на возене.
БУКВАТА R ОЗНАЧАВА, че гумата е радиална - в наши дни трудно ще намерите други при леките коли. А 15 е размерът на джантата, върху която може да се монтира. Размерът е в инчове или цолове - английското и немското име на една и съща мерна единица, равна на 25.4 милиметра.
ПОСЛЕДНАТА БУКВА Е НЕЩО, които потребителите в България масово подминават - а всъщност е много важна. Това е скоростният индекс на гумата - тоест на какви максимални скорости може да издържи тя. Дават се по азбучен ред, като се започне от английското P - максимална скорост от 150 километра в час, и се свърши със ZR - високоскоростни състезателни гуми, които могат да надхвърлят 240 километра в час.
ИЗБЕРЕТЕ ГУМИТЕ ТАКА, че скоростният индекс да е поне малко над максималната скорост на автомобила ви. Ако карате със скорост над този индекс, гумата се нагрява и натоварва прекомерно и може да се пръсне.
ЩЕ ОТКРИЕТЕ И МНОГО ДРУГА ПОЛЕЗНА информация върху гумите си: какво е максималното допустимо налягане, колко товар могат да носят, къде са произведени, за каква посока на въртене (все още се случва българските гумаджиии да се разсеят и да ги сложат наопаки - най-добре хвърлете едно око). И може би най-важната: кога са произведени.
ТЪРСЕТЕ ТЕЗИ ТРИ КОДА: първият и вторият се отнасят до фабриката, в която е произведена, и до типа на гумата. Третият означава седмицата и годината на производство. В нашия случай 34 17 означава 34-а седмица на 2017 година, тоест между 21 и 27 август.
ГУМИТЕ НЕ СА МЛЯКО ИЛИ ЯЙЦА: не търсете непременно току-що слезли от конвейра. При съхранение на сухо и тъмно те спокойно могат да изкарат няколко години, без да влошат качествата си. Но все пак специалистите препоръчват да избягвате гуми, произведени преди повече от пет години. Освен другото, те са и технологично остарели.
В следващия епизод ще видим какво значение има дълбочината на протектора им и струва ли си наистина да се охарчвате за два комплекта - за лятото и зимата.
Благодарим на "Медина Мед" и на Porsche България за съдействието при заснемането на поредицата.