fallback

M3 GTR - BMW-то, което победи Porsche

Сезон 2001 в сериите ALMS роди един много рядък автомобил

M3 е сред спортните и състезателните легенди на BMW – още от поколението E30, което остава един от символите на най-силните години на DTM и дори е силен спомен за рали славата на баварската компания. Естествено, по-голямата част на състезателните успехи на BMW са свързани с победите в състезанията с туристически автомобили, но и в надбягванията за GT коли, където, както ще си припомним, M3 също се изявява успешно. Американските спортни успехи на M3 от поколението Е46 не са особено популярни, но пък са интересни. Затова ще се върнем в началото на века, за да видим как BMW успя да разтълкува правилата на сериите ALMS (American Le Mans Series) и да нанесе сериозен удар на доминацията на Porsche зад Океана. През 2000 година в GT класа в ALMS участват 17 коли, 16 от които са Porsche 911. Календарът включва 12 състезания, в които пилотите, каращи 911 печелят 11 победи. Единственото изключение е победата на M3 E46 на „Лагуна Сека”. Това обаче далеч не е достатъчно за BMW. Така за сезон 2001 се появява ново М3, като за база отново е използвано поколението Е46. Но с една сериозна разлика – вместо състезателната версия на 6-цилиндровия редови двигател S54B32, новият автомобил – М3 GTR вече се задвижва от 4-литров V8 мотор P60B40. Страхотно решение, но проблемът е, че серийната версия на този двигател не присъства в нито една от колите М3, които се предлагат на американския и световния пазар. Нещо, което не е разрешено от правилата на ALMS. Естествено, отборите, работещи с Porsche веднага подават протест срещу M3 GTR, тъй като в случая става въпрос за състезателна кола, базирана на прототип, а не на серийна версия на модела. В това отношение правилата на ALMS са крайно либерални: за да получи хомологация за участие в шампионата, един модел трябва да е постигнал поне 10 продажби на версията, която е основа на състезателната кола на поне два континента в рамките на 12 месеца. Проблемът на BMW по това време е, че на практика не съществува сериен M3 GTR, дори да приемем, че 10 коли правят серия. Реакцията на BMW е изключително бърза. На бял свят се появяват 10 „серийни” M3 GTR с мотор P60B40 с мощност 380 конски сили и механична трансмисия. Цената обаче е умопомрачителна – 250 000 евро. Тук е и уловката – BMW създава тези коли, но няма никакво намерение да ги продава. Въпросът е, че в ALMS се убеждават в наличието на „серийна версия” и M3 GTR получава право да се състезава. През сезона BMW M3 GTR записва 7 победи в 10 състезания, а двата тима, представляващи марката – BMW Motorsport и Prototype Technology Group (PTG) завършват на първо и трето място в класирането. В края на сезона от Porsche идва много силен натиск върху ALMS за промяна в правилата и за 2002 година – за хомологация вече са нужни 100 коли и 1000 двигателя. BMW отново реагира светкавично – състезателната програма на M3 GTR в Щатите е закрита и всички състезателни коли се прибират в Европа. Макар и само с история от един сезон М3 Е46 GTR и днес е сред най-популярните, но и редки състезателни GT коли в Щатите и е на огромна почит сред феновете на марката.

Тагове: bmw porsche 911 alms bmw m3 gtr
fallback
  • #4
    Горд BMW фен ( преди 5 години )
    Не знаех тази история... накара ме да се чувстам още по-горд :) Харесвам и Порше, ама ми паднаха в очите малко...
  • #3
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ковчег на колела
  • #2
    Илиев555 ( преди 5 години )
    Е това е нещо наистина специално , истинска резачка в най добрия смисъл .Ето такова трябва да пуснат в строго лимити рана серия при новата тройка да речем през 2020 г.
  • #1
    .................... ( преди 5 години )
    Страхотна машина!
fallback
Последни