fallback

Как трябва да се кара на дъжд?

Няколко съвета, който ще направят мокрото ви пътуване по-безопасно

Много водачи са на мнение, че управлението на автомобил на мокър асфалт почти не се отличава от това на суха настилка. Статистиката обаче сочи точно обратното – броят на катастрофите в дъждовно време скача 2,5 пъти, а задръстванията се увеличават с около 30%. Това явно показва, че има нещо особено на мокрия път.Началото на дъжда е най-опасноПървите 10 минути от валежа са най-опасни за шофьорите. Тогава по пътя има остатъци от масло, бензин, сажди и прах. Когато те се смесят с водата, става доста хлъзгаво – почти като на лед. След 10 минути дъждът измива асфалта и вече не е толкова хлъзгаво, затова шофьорите трябва да бъдат много внимателни особено в този период.Увеличете дистанцията поне 2 пътиПървото правило, след като завали, е увеличаване на дистанцията от движещото се отпред превозно средство. Оптималното разстояние е 2 пъти по-голямо от това при нормални условия на пътя, тъй като това дава повече време за реакция. Освен това, при мокра настилка спирачният път е поне два пъти по-голям.“Внимавайте за аквапланингПървоначално намалете скоростта, ведага щом започне да вали. Ако сте се движили със 110 км/ч, намалете до 90. Ако скоростта ви е била 70 км/ч, нека слезе до 50. Така ще имате повече време да реагирате в случай на опасност.Освен това, при движение на мокър асфалт се появява голям риск от аквапланинг. Това се случва, когато гумата на автомобила не успее да отклони водата и под нея се образува воден джоб. Той буквално повдига колата, като сцеплението с пътя изчезва. В този случай спирането или въртенето на волана са напълно безполезни.Единственото, което помага, е естественото намаляване на скоростта. Воланът трябва да се държи здраво, да не се завива и да се махне крака от педала на газта. Ако намалите скоростта още при началото на дъжда, намалявате до голяма степен опасността от аквапланинг.Включете фаровете вместо дневните светлиниПроверете дали са включени фаровете, а не само дневните светлини. Така ще ви виждат не само шофьорите, идващи срещу вас, но и тези зад вас, тъй като ще светнат и габаритите. Включете и задните светлини срещу мъгла, тъй като при силен дъжд габаритите може и да не бъдат забеляани. Погледнете колите пред вас и ако ги виждате лошо, то включете фаровете срещу мъгла. Ако видимостта е добра, оставете само габаритите.Проверете си чистачкитеЧистачките са много важни по време на дъжд и затова трябва да се погрижите за тяхното състояние по-рано. Ако се пак завали внезапно и не сте го направил, а самите те не чистят добре, спрете под навес или дърво. Изтрийте гумата на чистачките с чиста кърпа или мокра салфетка, преди да продължите пътя си.Работата е там, че както на асфарта, така и на чистачите и стъклата се полепват доста мръсотия от пътя. Съответно това намалява ефекта от работата им, така че обърнете им специално внимание.Не подценявайте състоянието на гумитеВинаги отчитайте състоянието на гумите, с които пътуате. Ако те са износени наполовина, тяхното сцепление също е наполовина по-малко. Затова и протекторите отстраняват два пъти по-малко вода и съответно при силен дъжд летните гуми са опасни. Рискът от аквапланинг е по-голям, така че просто намалете скоростта. По-добре да закъснееш за там, където си тръгнал, отколко изобщо да не стигнеш. Изключете круиз-контролаАко пътувате на дъжд, най-добре е изобщо да не изполвате круиз-контрола – нито стандартния, нито адаптивния. Тези системи често допуккат грешки заради капките дъжд и съответно не разбират кога трябва да намалят скоростта, например.

Тагове:
fallback
  • #10
    дядо и ряпа ( преди 5 години )
    с бански...
  • #9
    Darth Plague ( преди 5 години )
    Пропускат най-важния съвет - Внимавайте със спирачките, не ги натискайте рязко!
  • #8
    Шофер ( преди 5 години )
    Всички съвети, които давате, са правилни.Изненадан съм - това го виждам за пръв път в аутомедия.
  • #7
    112 ( преди 5 години )
    Аз съм се предоверявал и съм карал със 140 км/ч по магистралата в много силен дъжд и то не веднъж. Имал съм хубави гуми и доста късмет да не се случи най-лошото но е много рисково това шофиране. Затова съм се отказал да предизвиквам съдбата.
  • #6
    Елита на Вермахта ( преди 5 години )
    Еми както цяла година си караме нали за това имаме 4 различни гуми една за зимата, една за лятото, една всесезонна за всякакви условия, и една пролетна за дъжд, какъв е проблема?
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ами зимата на сняг и лед с летните джапанки.
  • #4
    вин ( преди 5 години )
    "... и съответно при силен дъжд летните гуми са опасни." Това е неверно! Всъщност летните гуми са по добри на мокро, дори да са ниски температурите, стига да са над нулата.Всички сравнителни тестове между летни, зимни, всесезонни го показват.Друг е въпросът с износването.
  • #3
    младен ( преди 5 години )
    "Увеличете дистанцията поне 2 пъти"Това в БГ е невъзможно. Все ще се намери някой *** да се шмугне пред тебе мислейки си че се е качил в космически кораб.
  • #2
    Анонимен ( преди 5 години )
    Мда, най-важния съвет е да се кара бавно. Иначе се пребивате като фолкпевица и ревете по телевизията и разбирате в последствие, че аквапланинга не го интересува колко скъп джип карате. Също така следете си гумите, ако надлъжните канали на гумите са намалели, аквапланига ще се случи на по-ниска скорост. Дълбочината на грайфера е определяща колко вода може колата ви да изхвърли гумата.
  • #1
    Анонимен ( преди 5 години )
    Как пък стандартния круиз-контрол допуска грешки заради капките дъжд ми е много интересно? Пълна глупост е това! За адаптивния съм съгласен, но за стандартния не.Другите съвети са полезни и дано повече хора ги спазват, защото забелязвам, че много увеличават скоростта по време на дъжд вместо да я намалят. Нямам идея каква е причината да го правят. Един много важен съвет ще дам, който не е споменат. Не карайте в образувалите се коловози,които са по повечето пътища.Събралата се вода е опасна!
fallback
Последни