Много водачи са на мнение, че управлението на автомобил на мокър асфалт почти не се отличава от това на суха настилка. Статистиката обаче сочи точно обратното – броят на катастрофите в дъждовно време скача 2,5 пъти, а задръстванията се увеличават с около 30%. Това явно показва, че има нещо особено на мокрия път.Началото на дъжда е най-опасноПървите 10 минути от валежа са най-опасни за шофьорите. Тогава по пътя има остатъци от масло, бензин, сажди и прах. Когато те се смесят с водата, става доста хлъзгаво – почти като на лед. След 10 минути дъждът измива асфалта и вече не е толкова хлъзгаво, затова шофьорите трябва да бъдат много внимателни особено в този период.Увеличете дистанцията поне 2 пътиПървото правило, след като завали, е увеличаване на дистанцията от движещото се отпред превозно средство. Оптималното разстояние е 2 пъти по-голямо от това при нормални условия на пътя, тъй като това дава повече време за реакция. Освен това, при мокра настилка спирачният път е поне два пъти по-голям.“Внимавайте за аквапланингПървоначално намалете скоростта, ведага щом започне да вали. Ако сте се движили със 110 км/ч, намалете до 90. Ако скоростта ви е била 70 км/ч, нека слезе до 50. Така ще имате повече време да реагирате в случай на опасност.Освен това, при движение на мокър асфалт се появява голям риск от аквапланинг. Това се случва, когато гумата на автомобила не успее да отклони водата и под нея се образува воден джоб. Той буквално повдига колата, като сцеплението с пътя изчезва. В този случай спирането или въртенето на волана са напълно безполезни.Единственото, което помага, е естественото намаляване на скоростта. Воланът трябва да се държи здраво, да не се завива и да се махне крака от педала на газта. Ако намалите скоростта още при началото на дъжда, намалявате до голяма степен опасността от аквапланинг.Включете фаровете вместо дневните светлиниПроверете дали са включени фаровете, а не само дневните светлини. Така ще ви виждат не само шофьорите, идващи срещу вас, но и тези зад вас, тъй като ще светнат и габаритите. Включете и задните светлини срещу мъгла, тъй като при силен дъжд габаритите може и да не бъдат забеляани. Погледнете колите пред вас и ако ги виждате лошо, то включете фаровете срещу мъгла. Ако видимостта е добра, оставете само габаритите.Проверете си чистачкитеЧистачките са много важни по време на дъжд и затова трябва да се погрижите за тяхното състояние по-рано. Ако се пак завали внезапно и не сте го направил, а самите те не чистят добре, спрете под навес или дърво. Изтрийте гумата на чистачките с чиста кърпа или мокра салфетка, преди да продължите пътя си.Работата е там, че както на асфарта, така и на чистачите и стъклата се полепват доста мръсотия от пътя. Съответно това намалява ефекта от работата им, така че обърнете им специално внимание.Не подценявайте състоянието на гумитеВинаги отчитайте състоянието на гумите, с които пътуате. Ако те са износени наполовина, тяхното сцепление също е наполовина по-малко. Затова и протекторите отстраняват два пъти по-малко вода и съответно при силен дъжд летните гуми са опасни. Рискът от аквапланинг е по-голям, така че просто намалете скоростта. По-добре да закъснееш за там, където си тръгнал, отколко изобщо да не стигнеш. Изключете круиз-контролаАко пътувате на дъжд, най-добре е изобщо да не изполвате круиз-контрола – нито стандартния, нито адаптивния. Тези системи често допуккат грешки заради капките дъжд и съответно не разбират кога трябва да намалят скоростта, например.