Eдва ли има друга марка автомобили, която да се е променила толкова като Volvo в последното десетилетие.
В МИНАЛОТО ТОВА БЯХА КВАДРАТНИ КОЛИ с чара на пътнически куфари, привличащи най-вече пенсионери. Днес Volvo е сред лидерите, когато става дума за дизайн и стил. И определено се мъчат да спечелят младежката публика, поне ако се съди по новото XC40, актуалния автомобил на годината в Европа.
НЕ САМО ДИЗАЙНЪТ тук е насочен към младите. Дори и формата на притежание тук е различна: вместо да си я купувате, я споделяте с приятелите си, като си делите разходите. Нужен ви е само смартфон. Естествено, такава концепция още е далеч от България. Тук XC40 ще разчита основно на дизайна си - елегантен, но и доста по-различен от по-големите XC60 и XC90.
САЛОНЪТ Е В ТИПИЧНИЯ скандинавски минимализъм, със задължителния голям екран в средата. Всички основни функции се управляват от него. Приборите пред шофьора също са дигитални. Но най-много ни впечатлява вниманието към детайла: материалите са елегантни, но и много добре сглобени.
Габаритите на тази кола я правят съперник на BMW X1 и Audi Q3, но тя ги превъзхожда с пътния просвет - цели 21 сантиметра, и с 21-цоловите джанти. Нито един тротоар няма да ви окаже съпротива.
ОЩЕ ПЪРВОТО ИЗЛИЗАНЕ ОТ ПЪТЯ обаче ни подсказва, че XC40 не е направен за оф-роуд. Вярно, че е снабден със специален режим за движение по тежък терен, който може да блокира превъртащите колела на лоша настилка. Но окачването е така проектирано, че дори малко чакъл или кал стават неприятни за пътниците.
ЗАТОВА ПЪК НА РАВНА ПОВЪРХНОСТ машината е наистина в стихията си. Тя се управлява като малък и компактен автомобил с добре настроено шаси. Това позволява да държиш волана само с върховете на пръстите си, но при увлечаване на скоростта той се втвърдява и става по-тежък. Естествено, с обичайното за шведите вманиачаване на тема безопасност.
ТОВА VOLVO ИМА системата Pilot Assist, която следва автомобила пред вас, спира и ускорява при нужда, и поддържа лентата. Дотук нищо особено, но системата работи не само на магистрала като при повечето конкуренти, а и в плътен градски трафик.
ЗА ДОБРОТО ПОВЕДЕНИЕ на пътя важна роля играе и двигателят. В нашия случай тестваме версията T5 с бензинов 2.0-литров турбомотор с мощност 247 коня и 8-степенна автоматична скоростна кутия. Това е подходящият избор за хората, обичащи динамичното щофиране. Има и спортен режим, при който автомобилът се изстрелва на пътя. Но пък разходът уверено прескача десет на сто.
В колата с лекота се побират четирима възрастни, а седалките са не само красиви, но и удобни. Багажникът побира напълно приличните 460 литра, и предлага различни варианти за организиране на предметите.
ЕДИНСТВЕНИЯТ СЕРИОЗЕН НЕДОСТАТЪК на това Volvo е, че не е никак евтино. Бензиновата версия започва от 93 000 лева. Плюс е, че доста от системите са серийни: безключов достъп, двузонов климатроник, адаптивен круиз контрол, сензори за паркиране.
Ако искате обаче по-спортния вариант R-design - с отопляеми седалки и камера за задно виждане - ще се наложи да извадите над 100 хиляди лева. Което отново връща шведите в изходна позиция - защото хората, които могат да си позволят такива цени, обикновено отдавна вече не са млади.