fallback

Когато автомобилът се превърне в изкуство

Вече девет десетилетия Concorso d'Еleganza събира най-красивите автомобили в света край езерото Комо

Гранд хотел "Вила д'Eсте" на езерото Комо се слави с много неща. Не на последно място - с легендарните си ризото и паста. Франк Синатра, Ален Прост и Ники Лауда са го посещавали само заради тях. Джордж Клуни, който притежава вила в съседство, има запазена маса за обяд. А Елтън Джон навремето дори изпратил личния си готвач на двуседмичен курс тук, за да усвои тънкостите.     Изключително рядкото Ferrari 335 Sport, едно от едва трите оцелели, спечели наградата на журито от тазгодишния конкурс      Сега и собствената ми чиния е пълна с тези върхови достижения на кулинарното изкуство. Но има проблем: по обширната тераса на митичния хотел не се вижда нито една празна маса. Това е първата вечер на Concorsо d'Eleganza, най-престижния конкурс за класически автомобили в света, и от обичайното тукашно спокойствие няма и помен.       Главният изпълнителен директор на Rolls-Royce Торстен Мюлер-Йотвош представя новия Cullinan на тържественото откриване на Concorso d'Eleganza. Снимки: КОЛЕЛА, BMW Classic

ВЪЗРАСТЕН ГОСПОДИН МЕ ИЗБАВЯ от затруднението, като приятелски ми посочва празния стол на неговата маса. Оплакваме се взаимно от закъснелите полети и хаоса на летището в Милано. После питам какво го е довело тук. Участвам в конкурса, усмихва се той и се представя като Лукас Лорейс. По-късно една справка в Bloomberg ще покаже, че е мултимилионер, доскорошен председател на борда на Van de Velde, белгийския производител на луксозно бельо и козметика, и също един от най-изявените ценители на класическите автомобили в Европа.        Ferrari 500 Superfast от 1965, произведено по специална поръчка на актьора Питър Селърс       Тази година Лорейс е във Вила д'Eсте с едно изключително рядко Ferrari 500 Superfast от 1965 - не друго, а поръчаното от легендарния актьор Питър Селърс. Колекцията на Лорейс включва още няколко Ferrari, изумително ценната Alfa Romeo 33 Stradale, а също и личното Lamborghini 350 GT на самия Феручо Ламборгини, което белгиецът реставрира преди две години (ако подозирах колко нерви ще ми струва, може би нямаше да се заема, признава Лорейс).       Bugatti 57 Atalante и Lancia Astura III от втората половина на 30-те години - Златния век на автомобилния дизайн       ТОЗИ РАЗГОВОР ДОБРЕ илюстрира особената атмосфера на Concorso d'Eleganza. В продължение на три дни това събитие превръща иначе твърде елитарния хотел в напълно демократичен клуб, където милионери, кинозвезди, журналисти и обикновени посетители могат да общуват свободно, обединени от едно схващане: че автомобилът може да бъде и форма на изкуството. Тук няма да откриете добре познатите ни новобогаташи, които бързат да си купят нови Ferrari, Lamborghini или Bugatti, за да демонстрират успеха си. Хората тук са не горди собственици, а по-скоро пазители. Да имаш класическо Bugatti 57 Atalante или Isotta Fraschini и да ги докараш тук е като да имаш платна на Сезан или Ван Гог, и да ги предоставяш за излагане в музея.       Mercedes-Benz 540 K Cabriolet от 1937, в миналото собственост на Бърни Екълстоун, днес част от колекцията на румънския милионер Йон Циряк, бивш мениджър на Борис Бекер       Alfa Romeo 33 Stradale, носител на Златната купа (наградата на публиката) от тазгодишния Concorso d'Eleganza. Нейната история ще ви разкажем в отделна статия      ДА СИ ПАЗИТЕЛ НА ШЕДЬОВЪР никак не е евтино, разбира се. Особено напоследък, когато класическият автомобил се превърна и в привлекателен инвестиционен инструмент. Немалко спекуланти търсят олдтаймери, само за да умножат парите си (цените са се увеличили средно 11 пъти от 1998 насам). Но във Вила д'Eсте няма такива хора. Кандидатите за участие минават през безмилостно строга пресявка. Търсят се не само красиви, редки и професионално възстановени коли - търсят се и коли с история.       Оригиналното Maserati 250F, което участва в първите шампионати на Формула 1 и върху чийто дървен волан са лежали ръцете на хора като Стърлинг Мос, Луиджи Мусо и самия Хуан-Мануел Фанджо        Пиерлуиджи Мартини, когото може би помните като пилот от Formula 1 от 90-те, зад волана на уникалния шестколесен Tyrell P34 - колата на Рони Петерсон от сезон 1977        Тук са състезателни машини, върху чиито волани някога са лежали ръцете на Стърлинг Мос, Джим Кларк, Хуан-Мануел Фанджо и Ален Прост. А също и Rolls-Royce Phantom II, каран навремето от Нелсън Рокфелер. Рядък Mercedes 540A K Cabriolet, принадлежал в миналото на Бърни Екълстоун. Единствен по рода си SCAT от 1913, който се предавал от баща на син в едно калабрийско село в продължение на... 104 години. Едно почти комично на вид, създадено за плажа фиатче 500 Spiaggia, притежавано от самия Джани Аниели.      SCAT 25/35 от 1913, който в продължение на 104 години се е предавал от баща на син в едно калабрийско семейство и никога не е спиран от движение. Навремето SCAT (Societa Ceirano Automobili Torino) започва наравно с FIAT, и дори печели няколко пъти прочутото Targa Florio между 1911 и 1914, но през 30-те не издържа на конкуренцията и фалира        Още една позабравена, но много славна някога италианска марка - Isotta Fraschini Tipo 8A SS от 1929. Това е първият автомобил в света с 8-цилиндров редови мотор; като цена и престиж по онова време Isotta може да се мери само с Rolls-Royce и Hispano-Suiza      ТУК СА И ЦЯЛА ПЛЕЯДА ХОЛИВУДСКИ ЗВЕЗДИ - само че от метал, кожа и гума. Автентичният Aston Martin DB5 от 1964, който Шон Конъри/Джеймс Бонд кара в Goldfinger. Фантастично възстановеният Delаge D8, който партнира на Джийн Кели в "Един Американец в Париж". Един Cadillac Series 62, подарък от принц Али Хан за кинозвездата Рита Хейуърт по случай... развода им. Прекрасно BMW 507, купено от Елвис Пресли за Урсула Андрес.       Delage D8-120 (на преден план), използван в снимките на "Един американец в Париж", и оригиналният Cadillac S62, който принц Али Хан подарява на холивудската звезда Рита Хейуърт в чест на... развода им     Това прекрасно BMW 507 от 1958 е купено от Елвис Пресли като подарък за Урсула Андрес, с която заедно снимали комедията Fun in Acapulco. Странните брони са добавени от по-късен собственик       Concorso d'Еleganza съществува от почти век - първото издание е през 1929 и събитието не е прекъсвало дори по време на войните. От 2009 се организира от BMW Group: баварският гигант вижда в това събиране на богати колекционери,  познавачи и журналисти идеална възможност да представя собствените си постижения в областта на лукса (сега конкурсът е открит с пристигането на дългоочаквания Rolls-Royce Cullinan, първия високопроходим автомобил на британската марка под шапката на BMW).      Единствен по рода си "плажен" Fiat 500 Spiaggia с двуцилиндров мотор и 13 конски сили, произведен през 1958 в една-единствена бройка по поръчка на самия Джани Аниели, собственика на Fiat      Rolls-Royce Phantom от 1929, един от едва десетте с каросерия, произведена от американското ателие Brewster. Сред бившите собственици личи името на Нелсън Рокфелер, наследник на прочутата фамилия и бивш губерантор на щата Ню Йорк       ПЪРВАТА ВЕЧЕР Е ЗА ОБЩУВАНЕ; но от сутринта на втория ден започва истинското оценяване. Участвам и аз: едната от двете големи награди, Coppa d'oro, или "Златната купа", се присъжда от журналистите и публиката. Другата, Trofeo BMW Group, е отговорност на специалното жури.      Iso Grifo GL 350 от 1967 - много рядък спортен автомобил от 60-те, запазен при това в напълно оригиналното си състояние. Това означава, че дори няма странични огледала - те стават задължителни в Италия едва през 70-те години       Негов председател е Лоренцо Рамачоти, дългогодишен главен дизайнер на Pininfarina и цялата група Fiat; членове са бившите дизайнери на Rolls-Royce, Porsche и Renault, няколко утвърдени журналисти и експерти в тази област, главният дизайнер на Apple Джонатан Айв, а също Ясмин Ле Бон - модел, участник в Mille Migila и съпруга на солиста на Duran Duran. Изобщо все хора, добре подготвени да оценят подредените по тревата съкровища. Макар че всъщност това не изисква особена квалификация. Конфуций някога казвал, че всяко нещо съдържа красота, но не всеки е способен да я открие. В случая с тези автомобили не е бил прав.       Bugatti 57 Atalante

"ХОЛИВУД НА ЕЗЕРОТО"

Вила д'Eсте е построена още през XVI век като резиденция на кардинал Галио, после е дом на британската кралица Каролина, а през 1873 - в годината на смъртта на Васил Левски - е превърната в луксозен хотел. Тук снима дебютния си филм Алфред Хичкок. Оттук започват множество прочути романтични връзки: на Рита Хейуърт с Орсън Уелс, на Елизабет Тейлър с Ник Хилтън, на Ава Гарднър с Франк Синатра, на Мария Калас с Аристотел Онасис... В градината на вилата Хелмут Нютън снима прочутите си голи "Бели жени" (тайно от управата на хотела). Фамилиите на Донатела Версаче и Кърк Дъглас се събират тук за ежегодните си семейни снимки. А Том Круз искаше да се венчае за Кейти Холмс в хотела, но управата отказа заради претенцията му да се забрани всякакво плаване по езерото Комо в деня на церемонията... Тези и още безброй други подобни истории обясняват и защо тазгодишното издание на Concorso d'Eleganza се нарича "Холивуд на езерото".

 

Още снимки от фантастичния Concorso d'Eleganza вижте в галерията:

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    красиво място, красиви коли...
  • #2
    112 ( преди 5 години )
    Червеният "джип" на Ролс Ройс изглежда потресаващо смешен. Останалите са чудесни ретро класики.
  • #1
    Анонимен ( преди 5 години )
    Място на което никога няма да видиш японска бангия...Само истински коли с истинска класа.
fallback
Последни