fallback

Хидравличен или електрически усилвател на волана?

Едната технология има сериозно превъзходство, но и един голям недостатък

Допреди години почти всички автомобили на пазара бяха с хидравлични (серво) усилватели на волана, но новите поколения са с електрически. Коя от двете системи е по-подходяща?Ако погледнем в историята, то първо е изобретена хидравличната система, но в самото начало на автомобилите се поставят електрически усилватели. Както става ясно, в началото на своята еволюция нито едната, нито другата системи получават масово признание в автомобилната промишленост.Първите коли с хидроусилватели на волана се появяват в САЩ през 1951 г. Само две години след това те са повече от милион, а през 1954 г. всяка четвърто нова кола, която се продава, е оборудвана с тази система. В Европа тя започва да се поставя масово едва през 80-те години.В същото време електрическият усилвател на волана започва да се използва през 80-те години в Япония, след което се разпространява и в цял свят. Тази технология постепенно измества хидравликата, тъй като не се нуждае от течност, която да се налива, проверява и съответно долива, ако се налага. При нея шансовете да излезе от строя, са далеч по-малки.Разбира се, има шанс и електрическият усилвател да се провреди, като тогава ремонтът му е далеч по-сложен и много често се налага той да бъде смеен напълно. Като цяло обаче тази система не се нуждае от специално обслужване, която я прави по-удачна за използане.На свой ред при хидравликата трябва да се следи нивото на течността, да се проверява състоянието на кабелите и маркучите. Специално внимание трябва да се отделя и на състоянието на помпата, която подава течността при завиване на волана. Самата течност също трябва да се сменя редовно.Всичко това води и до повече проблеми. Неслучайно в ръководството за експлуатация се казва, че при хидравличния усилвател воланът не трябва да бъде държан в крайна положение повече от 5 секунди. В случая налягането налягането в системата е огромно и може да достигне до 150 бара (за сравнение в гумите то е около 2,5 бара). Съответно марукчите и съединенията доста трудно удържат това налягане и може да се появят течове. Към това трябва да се прибави и високата температура – до 80 градуса, която може да доведе до прегряване на помпата.В същото време електрическият усилвател не се нуждае нито от течности, нито от тръби, което съответно означава, че няма ограничения за това колко време може да се държи воланът в крайно положение, тоест максимално навит на една страна. Освен това в този случай връщането в нормално положение е далеч по-лесно и може да стане дори с един пръст на волана.Изглежда, че е време хидравличните усилватели да бъдат изпратени в историята. Това е така, но само донакъде. Факт е, че съвремените електрически усилватели са по-надеждни и се настройват по-добре, но имат един съществен проблем. Те не разполагат с достатъчно мощност и съответно не могат да се поставят на големи камиони. При тях хидравликата се справя, тъй като е свързана директно с двигателя с вътрешно горене.Всички приведени до момента аргументи не отговарят в достатъчна степен на въпроса „Защо производителите се отказват масово от хидроусилватели в полза на електричеството?” Всъщност основните причини за това са две. Първата е – електрическите са по-икономични. Те използват енергия само при завъртане на волана. Ако колата се движи направо, системата буквално „спи”. В същото време хидравликата се нуждае от енергия през цялото време – когато завива тя е повече, а когато се движи направо – по-малко. Всичко това води както до по-голям разход, така и до по-високи вреднии емисии.Казано по друг начин – производителите правят всичко възможно техните автомобили да отговарят на изискванията за икономия на горивото и за екология. Това принуди дори марки като BMW и Porsche да се насочат към електрически усилватели, въпреки че не искат да се разделят с едно от най-силните си оръжия – натуралната връзка между волана и пътя, която е по-добра с хидравлика.Втората причина, която налага използването на електрически усилватели са новите технологии и най-вече асистентите на водача. Без електроусилвателя нямаше да станат възможни системите за автоматично паркиране или следване на лентата на движение, да не говорим за автопилот, които стават все по-масови. 

Тагове:
fallback
  • #6
    Колев ( преди 5 години )
    По-долу има един много съществен коментар:Най-надеждни се явяват механичните системи, следват ги хидравлични / пневматични и накрая електрически. При еквивалентен клас, разбира се. Неслучайно я техниката съществуват т.нар. Fail-Safe системи - резервни системи, които да сработят при дефект или повреда/отказ в основните. Жалко, че вече създаването на техника се командва от мениджъри, а не от инженерите които го извършват.
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    Без усилвател било най-хубаво за спортен автомобил....Глупости на търкалета-контрирането без усилвател отнема прекалено много време и въртене на волана! Няма по-хубаво от хидравличен волан с нормално тежък волан, като например на форд фокус 1, не 2 там волана е много лек - като на ваген! А относно ел усилвателите - задайте въпроса във форума на фиат, да споделят по тая тема - за изключително ненадеждното ел серво и как поради честите му излизания от строя, има голям риск да се ботулясат!
  • #4
    Анонимен ( преди 5 години )
    Без усилвател е най хубаво. Особено за спортен автомобил дава перфектно усещане и удоволствие във завоите. Всяка една неравност на пътя се усеща на волана.Жалко че вече не правят коли със чиста механика.Усливателите са за тежките превозни средства.Джипове, камиони, автобуси.
  • #3
    ... ( преди 5 години )
    Като надеждност най-добри са механичните системи, след тях хидравличните/пневматичните и най-накрая електрическите! Всичко се прави за пари - евтиния! Голем праз, че надеждн остта ще иде на кино!
  • #2
    112 ( преди 5 години )
    Маздата ми е с хидравлика и най-обичам завоите. Поведението и на пътя доста ми допада.Редовно хвърлям по един поглед за нивата на течностите под капака.
  • #1
    Анонимен ( преди 5 години )
    Най-големия недостатък за мен е лошата обратна връзка от пътя към волана. Карането с ел. усилвател се усеща изкуствено и това много се усеща при БМВ където хората са свикнали на добрата обратна връзка с пътя, която при последните модели липсва.
fallback
Последни