fallback

Кой е най-екстремният тестов център в света?

"КОЛЕЛА" гостува в Белия ад, на 200 километра северно от Полярния кръг (ВИДЕО)

Когато в "КОЛЕЛА" искаме да тестваме зимни гуми, обикновено отскачаме до Боровец или Бели Искър. Но този път сме малко по-далеч: в Белия ад, знаменития тестов център на Nokian.              ТОВА СМАЙВАЩО МЯСТО се намира в околностите на градчето Ивало във Финландия, 200 километра по-нагоре от Полярния кръг и на цели триста северно от дома на дядо Коледа. Това е място, където температурата пада нод нулата в поне 200 дни годишно. По пътищата се шляят северни елени, а класическото местно превозно средство харчи не бензин или дизел, а кучешки бисквитки.         Ивало, видян от самолета. Снимки: КОЛЕЛА, NOKIAN        СЪВСЕМ НАБЛИЗО Е СААРИСЕЛКА, най-северният ски курорт в света. Той си има пълноценни писти, влекове и всичко останало, и ни най-малко не се стеснява от факта, че най-високата му точка е сто метра по-ниско от Орлов мост. Но причините да бием път дотук нямат нищо общо със ските, разбира се. Те са три.           Традиционното превозно средство в района         ПЪРВО, ДА ОТДАДЕМ ПОЧИТ на компанията, която измисли зимната гума преди почти век и има основна заслуга вече да не разчитаме на кучешки впрягове, когато застудее. И която освен това навършва 120 точно тази година. Второ, да се запознаем с най-новите технологии в тази област и да се убедим веднъж завинаги, че гумата съвсем не е просто парче каучук, отлят в цилиндрична форма.           На най-високата точка в най-северния ски курорт в света - 438 метра над морското равнище         И ТРЕТО, НО НЕ ПО ВАЖНОСТ: защото тук, в Ивало, Nokian поддържа единствения целогодишен център за зимно тестване в света. Площта му е колкото 1100 футболни игрища и тук ще откриете всичко. Има едва утъпкани пъртини в гората. Има 700-метрова ледена пързалка на закрито, по която вместо Денкова и Ставийски се пързалят Golf-ове. И, също така, има една пълноценна състезателна писта върху замръзнало езеро. Името на това вълшебно място е Белия ад и си признаваме, че от нетърпение да го пробваме почти не сме спали.          "Деветият кръг на ада" - пистата върху замръзналото езеро         NOKIAN TYRES E ОСНОВАНА през 1898 година като производител на галоши и други гумени изделия. Името идва от родното й място - градчето Нокиа, в южна Финландия. Ако случайно се чудите, да - това е същата компания, която доскоро владееше света с мобилните си телефони.                  Когато този бизнес потръгна сериозно, фирмата се раздели на две за по-лесно управление. По-бляскавата половина покори планетата за броени години и после още по-бързо отстъпи след появата на iPhone. Но доброто старо поделение за гуми се развива все по-добре и през миналата година записа продажби за рекордните 1.6 милиарда евро.                    ТЪКМО NOKIAN СЪЗДАДЕ първата специализирана зимна гума в света през 1934 година. Сега компанията представя най-новия си продукт - WR4, специално създадена за условията в Централна Европа, в която според мирогледа на финландците се намира и България.                     НEМАЛКО ХОРА ВСЕ ОЩЕ смятат автомобилните гуми просто за парчета каучук с обла форма. Всъщност тe са изключително сложният резултат на години развойна работа и на доста напредничава физика. Един разрез ще ви покаже, че гумата се състои от минимум 13 различни компонента. Използваните материали се простират от естествен каучук и рафинирани масла - Nokian се гордее с екологичния аспект на технологията си - през стомана, та чак до прословутите арамидни влакна. Този материал, създаден по начало за бронежилетки, осигурява на гумите допълнителна защита срещу дупки и високи бордюри.                  ЦЕНТРАЛНАТА ЧАСТ НА ГУМАТА е специално подсилена. Всяка шарка по грайфера е с прецизно подбрана форма и дълбочина, за да дава максимум сцепление във всякакви условия. Има специален маркер, който показва докъде се е износил грайферът. Дъното на каналите е полирано, за да отвежда по-добре вода и киша. Има и специални "снежни нокти", които дават допълнително сцепление върху сняг. И така нататък.         Обичайно препятствие по пътищата на област Инари         ТЕСТВАМЕ Я ПО УДИВИТЕЛНО добре почистените пътища на област Инари - но доста предпазливо, защото помним, че Финландия е страната на 80 000-евровия фиш за превишена скорост. После започват изпитанията върху лед. Тук вече виждаме колко сериозна е разликата между класическите северни гуми, като легендарната Hakkapeliitta, и такива като WR4, създадени за променливите зими на континентална Европа. На леда Hakkapeliitta е като залепена. Но не я бива особено на мокър асфалт, а на сух не може да се кара бързо и сместа започва губи качества още при десетина градуса по Целзий.          Специална разработка гуми на Nokian за исландската тунинг компания Artctic Trucks. С техен автомобил Top Gear караха до Северния полюс (почти)            ВСИЧКО ТОВА Е МНОГО ИНТЕРЕСНО, разбира се, но нас ни чака черешката на тортата: пистата върху езерото, в съчетание с 400-те коня на Audi RS4. Инструкторът от Nokian ухилен ни подканя просто да се отпуснем и и да правим каквото поискаме. Оказва се, че дрифтът върху леда е съвсем лесно нещо. Особено след като свикнеш с мисълта, че основният контрол трябва да идва не от волана, а от педала на газта.          Дрифт върху лед с 400 коня          ГУМИТЕ ТУК СА С ШИПОВЕ и много бързо си връщат сцеплението, когато поискате. Е, в пристъп на прекален ентусиазъм успяваме да загубим едно GoPro в снега, но после си го намираме. Всъщност единственият негативен момент в цялото преживяване е, че накрая все пак се налага да спрем.                    АКО ЦЕНАТА ЗА ТОВА ПРЕЖИВЯВАНЕ е да имаш двеста дни с температури под нулата, май сме склонни да я платим. А на Nokian искаме само да кажем, че Белият ад е абсолютно нелепо име за това място. На нас то ни се струва доста по-близо до рая.        

Още снимки от Ивало и Белия ад вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #9
    еврейн ( преди 5 години )
    ако нямаш пари - най-добре с градския!иначе летните са за предпочитане през зимни и всесезонни - просто не караш 1 месец в големия сняг :)
  • #8
    Анонимен ( преди 5 години )
    Да, прав си. Хубавите зимни им стига един-единствен ден с температура над 15 градуса и са чао
  • #7
    Анонимен ( преди 5 години )
    Спор няма че по-надеждно от 2 комплекта хубави гуми няма. Имах предвид че между само комплект зимни и само всесезонни по-добре е втория вариант. Зимнитие след 2 сезона на топло няма да стават и за лятно каране камо ли за зимно. Докато с модерните всесезонни ако не караш в 2-те седмици голям сняг и не се изживяваш състезател най-вероятно няма да имаш проблеми
  • #6
    Анонимен ( преди 5 години )
    Съгласен съм, но не и за всесезонните гуми. Те са компромис, измислен за стиснати фирми и за семейства с втора кола, така че да спестиш разхода за смяна два пъти в годината. Нито на сняг и мокро са добри, нито на сухо. Имат смисъл само ако е наистина втора кола и не се кара много, слагаш ги за пет години и забравяш. Иначе лятото летни, зимата - зимни, ако искаш да си спокоен
  • #5
    Анонимен ( преди 5 години )
    "...НEМАЛКО ХОРА ВСЕ ОЩЕ смятат автомобилните гуми просто за парчета каучук с обла форма..." Просто ме убива като видя кола за 80-100хил лв да кара цяла година със зимни гуми, често евтини или стари. То бива *** ама как си дал толкова пари и после да не дадеш 1000лв за читави гуми. Така и така не караш с гумите от магазина и ще купуваш поне купи едни все сезонни ще е по-добре от само зимни.
  • #4
    ttt ( преди 5 години )
    И въпреки страхотния изследователски център и тях ги хванаха, че на тестовете гумите са различни от тези които се продават на пазара. Няма морал в големите корпорации, няма.
  • #3
    1 ( преди 5 години )
    Според мен са пеувеличени възможностите на системата Quattro. Миналата зима при еднакви условия карах последно поколение Q7 и Pajero 2010г. и Pajero-то се дървжа в ПЪТИ по стабилно.
  • #2
    Анонимен ( преди 5 години )
    400 метра висок ски център е много яко :D
  • #1
    thebrainless ( преди 5 години )
    Тази зима карах за първи път с WR4. В началото беше доста зле, много лесно приплъзване на мокро, с което не съм свикнал изобщо на моето Субару Аутбек, но след няколко седмици се разработи и започна да работи много по-добре. Въпреки това, не съм крайно възхитен и след следващата зима, най-вероятно ще пробвам друга марка.
fallback
Последни