Когато в "КОЛЕЛА" искаме да тестваме зимни гуми, обикновено отскачаме до Боровец или Бели Искър. Но този път сме малко по-далеч: в Белия ад, знаменития тестов център на Nokian.
ТОВА СМАЙВАЩО МЯСТО се намира в околностите на градчето Ивало във Финландия, 200 километра по-нагоре от Полярния кръг и на цели триста северно от дома на дядо Коледа.
Това е място, където температурата пада нод нулата в поне 200 дни годишно. По пътищата се шляят северни елени, а класическото местно превозно средство харчи не бензин или дизел, а кучешки бисквитки.
Ивало, видян от самолета. Снимки: КОЛЕЛА, NOKIAN
СЪВСЕМ НАБЛИЗО Е СААРИСЕЛКА, най-северният ски курорт в света. Той си има пълноценни писти, влекове и всичко останало, и ни най-малко не се стеснява от факта, че най-високата му точка е сто метра по-ниско от Орлов мост.
Но причините да бием път дотук нямат нищо общо със ските, разбира се. Те са три.
Традиционното превозно средство в района
ПЪРВО, ДА ОТДАДЕМ ПОЧИТ на компанията, която измисли зимната гума преди почти век и има основна заслуга вече да не разчитаме на кучешки впрягове, когато застудее. И която освен това навършва 120 точно тази година.
Второ, да се запознаем с най-новите технологии в тази област и да се убедим веднъж завинаги, че гумата съвсем не е просто парче каучук, отлят в цилиндрична форма.
На най-високата точка в най-северния ски курорт в света - 438 метра над морското равнище
И ТРЕТО, НО НЕ ПО ВАЖНОСТ: защото тук, в Ивало, Nokian поддържа единствения целогодишен център за зимно тестване в света. Площта му е колкото 1100 футболни игрища и тук ще откриете всичко. Има едва утъпкани пъртини в гората. Има 700-метрова ледена пързалка на закрито, по която вместо Денкова и Ставийски се пързалят Golf-ове. И, също така, има една пълноценна състезателна писта върху замръзнало езеро.
Името на това вълшебно място е Белия ад и си признаваме, че от нетърпение да го пробваме почти не сме спали.
"Деветият кръг на ада" - пистата върху замръзналото езеро
NOKIAN TYRES E ОСНОВАНА през 1898 година като производител на галоши и други гумени изделия. Името идва от родното й място - градчето Нокиа, в южна Финландия. Ако случайно се чудите, да - това е същата компания, която доскоро владееше света с мобилните си телефони.
Когато този бизнес потръгна сериозно, фирмата се раздели на две за по-лесно управление. По-бляскавата половина покори планетата за броени години и после още по-бързо отстъпи след появата на iPhone.
Но доброто старо поделение за гуми се развива все по-добре и през миналата година записа продажби за рекордните 1.6 милиарда евро.
ТЪКМО NOKIAN СЪЗДАДЕ първата специализирана зимна гума в света през 1934 година. Сега компанията представя най-новия си продукт - WR4, специално създадена за условията в Централна Европа, в която според мирогледа на финландците се намира и България.
НEМАЛКО ХОРА ВСЕ ОЩЕ смятат автомобилните гуми просто за парчета каучук с обла форма. Всъщност тe са изключително сложният резултат на години развойна работа и на доста напредничава физика. Един разрез ще ви покаже, че гумата се състои от минимум 13 различни компонента. Използваните материали се простират от естествен каучук и рафинирани масла - Nokian се гордее с екологичния аспект на технологията си - през стомана, та чак до прословутите арамидни влакна. Този материал, създаден по начало за бронежилетки, осигурява на гумите допълнителна защита срещу дупки и високи бордюри.
ЦЕНТРАЛНАТА ЧАСТ НА ГУМАТА е специално подсилена. Всяка шарка по грайфера е с прецизно подбрана форма и дълбочина, за да дава максимум сцепление във всякакви условия.
Има специален маркер, който показва докъде се е износил грайферът. Дъното на каналите е полирано, за да отвежда по-добре вода и киша. Има и специални "снежни нокти", които дават допълнително сцепление върху сняг. И така нататък.
Обичайно препятствие по пътищата на област Инари
ТЕСТВАМЕ Я ПО УДИВИТЕЛНО добре почистените пътища на област Инари - но доста предпазливо, защото помним, че Финландия е страната на 80 000-евровия фиш за превишена скорост.
После започват изпитанията върху лед. Тук вече виждаме колко сериозна е разликата между класическите северни гуми, като легендарната Hakkapeliitta, и такива като WR4, създадени за променливите зими на континентална Европа.
На леда Hakkapeliitta е като залепена. Но не я бива особено на мокър асфалт, а на сух не може да се кара бързо и сместа започва губи качества още при десетина градуса по Целзий.
Специална разработка гуми на Nokian за исландската тунинг компания Artctic Trucks. С техен автомобил Top Gear караха до Северния полюс (почти)
ВСИЧКО ТОВА Е МНОГО ИНТЕРЕСНО, разбира се, но нас ни чака черешката на тортата: пистата върху езерото, в съчетание с 400-те коня на Audi RS4.
Инструкторът от Nokian ухилен ни подканя просто да се отпуснем и и да правим каквото поискаме.
Оказва се, че дрифтът върху леда е съвсем лесно нещо. Особено след като свикнеш с мисълта, че основният контрол трябва да идва не от волана, а от педала на газта.
Дрифт върху лед с 400 коня
ГУМИТЕ ТУК СА С ШИПОВЕ и много бързо си връщат сцеплението, когато поискате. Е, в пристъп на прекален ентусиазъм успяваме да загубим едно GoPro в снега, но после си го намираме. Всъщност единственият негативен момент в цялото преживяване е, че накрая все пак се налага да спрем.
АКО ЦЕНАТА ЗА ТОВА ПРЕЖИВЯВАНЕ е да имаш двеста дни с температури под нулата, май сме склонни да я платим. А на Nokian искаме само да кажем, че Белият ад е абсолютно нелепо име за това място.
На нас то ни се струва доста по-близо до рая.
Още снимки от Ивало и Белия ад вижте в ГАЛЕРИЯТА:
Още по темата:
-
Сменяйте местата на предните и задните най-много на 10 000 км, настояват финландски експерти
-
При тях тази процедура е не само много скъпа, но и доста сложна
-
От джанта, която се разширява и свива, до автопилот за заснежени писти (ВИДЕО)