Отказът от леките коли ще отвори пазарни ниши за китайците, предупреждава анализатор
Американският производител Ford прави голяма грешка, като се отказва от леките си автомобили на американския пазар, пише Ричард Трюърт в анализ за Automotive News. Компанията обяви, че в бъдеще ще залага основно на пикапите и кросоувърите си, и от цялата гама седани ще продава в Америка единствено Mustang (и евентуално една версия на Focus, която ще идва от Китай). Трюърт твърди, че този вакуум на пазара отваря вратата за нови играчи, най-вече китайски, които бързо ще заемат нови за тях ниши. Винаги е имало и ще има пазар за икономични и достъпни автомобили, не само в Америка. Тези коли може да не носят големи печалби, но задължително трябва да присъстват при дилърите на Ford. Историята показва защо това е така. В средата на 60-те години Toyota влезе в Щатите с модела Corona – компактен, икономичен и качествен модел, който беше и на достъпна цена. По това време Ford, General Motors и Chrysler не разполагаха с автомобил, който да противопоставят на Corona. И оттам последва успешното налагане на Toyota, а след това и на Lexus на американския пазар. По-късно, Hyundai и Kia, влязоха на американския пазар с компактни и достъпни автомобили, използваха ги, за да развият бизнеса си и сега присъстват в почти всички пазарни сегменти. Доброволното изтегляне от автомобилния пазар не е правилно решение. Ford трябваше да намери начин да печели от продажбата на компактни модели, макар и в по-малки количества. Дали Ford не можеше да работи съвместно с GM или някоя друга компания, за да си поделят разходите за производство, доставки и дори създаването на обща архитектура за такива модели. Резултатът няма как да не се хареса на клиентите: семпъл, надежден, безопасен и икономичен модел, чиято цел е да задържи клиентите верни на марката. Дали компании като Magna Steyr или AM General могат да произвеждат автомобили за Ford? Отговорът е доста лесен. GM вече направи нещо подобно. Вместо да се изтегля от пазара компанията лансира хечбек с пет врати с марката Buick – Regal Sportback, както и комбито TourX. Защото клиентите търсят удобни и практични автомобили, това винаги важи. Така че, защо вместо да се отказва от Fusion, Ford не предложи на пазара европейската му комби версия? Дори и при Mustang ще има проблеми. Въпреки, че моделът е популярен извън Щатите, продажбите му са скромни. Ford обяви, че продажбите са 125 809 коли в 146 държави за 2017 година. И въпреки, че развитието на двигателите и трансмисиите на Mustang може да бъде споделено като разходи с някои SUV модели със задно предаване и пикапи от серията F, пак е трудно да се оправдаят сериозните инвестиции, нужни за това развитие, с оглед на малкото продажби. Трудната задача е да спасиш автомобилите, с които разполагаш. Защото трябва да намериш креативен начин да накараш клиентите да ги харесват.Снимка: Automotive News