По времето на бившия Съветския съюз са направени редица автомобили, които се изнасят в чужбина и значително се отличават от тези за вътрешния пазар. Колите са доработвани и модернизирани, като някои от тях получават дори нови двигатели (най-вече дизели). В края на 80-те години британска фирма дори превръща модела ВАЗ-2108 в кабриолет. Идеята е на Тони Стивънс, доктор на техническите науки, който от години обмисля да направи собствена кола. През 1980 г- той представя първия си проект – роудстър с името Cipher. Това е компактна машина с дължина 3,7 метра, две места и 4-цилиндров мотор с обем 850 куб. см. Мощността му е 40 к.с., а задвижването към задните колела.Какво общо обаче има „Лада” с този проект? Работата е там, че разработката на Стивънс е приета доста радушно от публиката и от експертите, и той решава да разшири моделната гама. В същото време Министерството на автомобилната промишленост на СССР търси партньор на Запад за направата на кабриолет и така се стига до договор с Тони Стивънс. В проекта участват ВАЗ, техническиятт институт НАМИ (същият се занимава с проекта „Кортеж”) и американска банка.През 1989 г. се появява първият резултат от работата на този интернационален отбор – откритата Lada Cipher Sports. По това време в Толиати с пълна сила върви производството на хечбека ВАЗ-2108, чиито агрегати са използвани и при британския прототип. Така под капака попада бензинов двигател с обем 1,3 литра, развижващ предните колела.Салонът също е взаимстван от донора, включително вътрешността на вратите и седалките, които са покрити с естествена кожа. Като размери автомобилът е по-голям от първия прототип, като се намира дори място за задни седалки. Както повелява традицията при кабриолетите от това време, на тях няма място за голям човек. Дори дете трудно може да се разположи на тях.Дизайнът е на Тони Стивънс (на снимката с двата автомобила), който съхранява стила на първия прототип Cipher. Освен по порасналите габарити машините вече се отличават и по капака, който достига до предната броня, както и по фаровете и светлините.Планирано е серийното производствона кабриолета да се осъществява в Литва, но разпадането на Съветския съюз слага край на проекта. А единственият прототип на Lada Cipher Sports остава в Великобритания и е съхранен до наши дни. Сега колата се продава за 80 000 паунда.Снимка: Wroom