Арвидсяур е може би най-незабележимото населено място на планетата - поне през лятото.
През зимата обаче това четирихилядно градче в шведската част на Лапландия е един от водещите центрове на автомобилната индустрия.
ТУК ПРАВЯТ СВОИТЕ ТЕСТОВЕ в зимни условия няколко дузини компании - от производителя на камиони Scania до Porsche. А екипът на "КОЛЕЛА" е тук, за да се срещне с няколко от технологиите на бъдещето, разработвани от германския гигант Continental.
ПРИВЕТЛИВОТО СЛЪНЧИЦЕ на небето не трябва да ви заблуждава: температурата навън е внушаващите уважение минус 28 по Целзий.
Идеалното време да проверим каква са я свършили германците с новите си поколения зимни гуми. В България много хора все още убедено вярват, че така наречената всесезонна гума върши работа целогодишно и не им трябва друга. Това е абсолютно вярно, ако карате само в града, не ходите по планини и сте склонни да се откажете от колата, когато вали сняг или улиците са заледени. Но във всякакви други условия разликата между всесезонната и зимната гума е поне 20% повече сцепление - а 20 процента е разликата между това да завиете навреме или да се бухнете в крайпътната пряспа.
КОЛКО ВАЖНО Е КАКВИ СА ГУМИТЕ, проличава дори когато сравним две поколения на един и същи модел, от един и същи ценови клас. Тестовите BMW Серия 1 на заледеното трасе са обути в стария модел гуми за сняг Viking. Старите тройки компакт са с новото поколение Viking Contact 7. Инстинктивно очаквате модерната кола да стои значително по-добре на пътя. Всъщност се оказва точно обратното. Разбира се, това е гума за полярни условия, с особено мека смес, в която са добавени силиций и рапично олио. В условия като българските такава гума ще се износи много бързо.
ЗА НОРМАЛНИТЕ ЕВРОПЕЙСКИ ЗИМИ по-подходяща е новата Winter Contact 860 - балансирана така, че да е добра и на сняг, и на мокър асфалт. Спортната й версия има скоростен индекс W, тоест 270 километра в час - завидно за зимна гума. Но дори и тя не е вълшебна, както доказва завъртането на словенския ни колега.
СЪЗДАДЕНА ПЕТ ГОДИНИ ПРЕДИ АПРИЛСКОТО ВЪСТАНИЕ, Continental започва като производител на гумени изделия и впоследствие автомобилни гуми. Но днес компанията е нещо много повече: тя прави спирачни системи, технологии за безопасност, интериорни компоненти и какво ли не още. Шансът всеки ден да използвате техни продукти, докато карате децата на училище, е 50%. Или дори 100%, ако карате германски автомобил. Сега гигантът работи по плана Vision Zero, или "визия нула". Нескромната цел е да се премахнат напълно злополуките по пътищата - и то в съвсем обозримо бъдеще.
ЧАСТ ОТ ТОВА ЩЕ СА на бъдещето. До пет години компанията обещава да предложи на пазара технологията ContiSense - със специална високопроводима тъкан, вградена в самата гума, която следи постоянно износването, температурата и налягането, а дава и пълни данни за пътя - каква е настилката, има ли вода или лед.
СЛЕДВАЩАТА СТЪПКА ще е ето това. Наречена ContiAdapt, това е гума с вградени микрокомпресори, която за части от секундата може да намалява или повишава налягането според пътната обстановка. На сух път се напомпва, за да намали съпротивлението и да пести гориво. На сняг или лед спада до под 1 атмосфера, за да осигури по-голяма контактна повърхност. Тогава и самата джанта се разширява, за да ви даде повече сцепление.
ВЕЧЕ ГОТОВО ЗА ПАЗАРА Е новото поколение ABS3, при което системата получава данни за сцеплението веднъж на две, вместо веднъж на 10 милисекунди. Тестваме го с най-различни комплекти гуми и се убеждаваме, че разликата спрямо сегашното поколение е огромна - с над една трета по-кратък спирачен път, дори и в сложни условия, когато едното колело е върху асфалт, а другото - на лед. Но дори и това няма да е достатъчно за "визия нула". За да се премахнат изцяло катастрофите, трябва да се елиминира и най-важният фактор - човешката грешка. Което означава колата да умее да се управлява сама.
А ТОВА Е НАЙ-СЛОЖНАТА ЗАДАЧА, пред която автомобилната индустрия се е изправяла някога. Първо, автономната кола трябва да има дублирани всички основни системи. Continental например разработва нова концепция за спирачките, която използва два отделни модула - нормално те работят заедно, но при отказ на единия другият е способен да спре колата самостоятелно.
ДРУГОТО ОГРОМНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО е как колата да получи информацията, която човекът има само след един бегъл поглед - например какъв е пътят под колелата. Германците тестват система, която съчетава датчиците на електронната стабилизираща система със специален оптичен лазер. Тя безотказно и за части от секундата разпознава лед от сняг и сух от мокър асфалт. Повечето ранни варианти на автопилоти разчитат много на неща като пътната маркировка и знаците, за да се ориентират на пътя. Което би им създало известен проблем по българските пътища. Но ето една убедителна демонстрация, че автомобилът може да се управлява сам дори и на немаркирано, заснежено трасе.
С ИЗВЕСТНА ТРЕВОГА оставяме волана да се върти сам, но тестовата кола на Continental е запаметила идеално трасето и го върти без грешка. Има даже спортен режим, в който влизате в заледените завои със стотина километра в час. Учудващо е колко бързо човек свиква с това и започва да се доверява на машината. Разбира се, засега това е приложимо само с предварително опознаване на пътя. Но в съвсем близко бъдеще, когато колите ни ще си общуват помежду си непрекъснато, този проблем ще отпадне. Достатъчно ще е някой някога да е минавал по маршрута, за да го последва и вашата машина.
ЕСТЕСТВЕНО, ОСТАВАТ много други въпроси: как автономната кола ще реагира на пешеходци, колоездачи, животни, всякакви извънредни обстоятелства. За всеки от тези проблеми ще са нужни отделни системи. Но онова, в което пътуването до Арвидсяур ни убеди, е, че те съвсем не са толкова далеч в бъдещето.