Да си спомним модела, който едва не унищожи в зародиш американските продажби на марката
Вчера Subaru of America навърши 50 години, което върна историците към първите "американски" дни на марката, която днес се ползва с култов статут отвъд Океана. Години преди Subaru да си спечели милиони фенове с боксер моторите или спортните версии на Impreza, японската компания стъпва на американския пазар със странния модел 360, който най-малкото е бил напълно неподходящ за Щатите. Логичният провал обаче е само прелюдия към един от най-големите успехи в историята на търговията с автомобили в Америка. Да се върнем към началото. Subaru of America се ражда през 1968 година и залага на първия си продукт Subaru 360. Концепцията за 360 и японските Kei автомобили се ражда след Втората световна война, когато Япония се възстановява от поражението и се опитва да ускори развитието на икономиката си. През 1949 година правителството приема правилата за Kei автомобилите, които имат за цел да рестартират производството на коли. През 1955 година идва уточнението, че максималният работен обем на Kei автомобилите може да е 360 кубика и 3 години по-късно се появява Subaru 360, дело на Fuji Heavy Industries. 360 е първият масов Kei автомобил, при това доста добър. Конструктивната концепция е заета от по-големия седан Subaru 1500, а колата вози 4 човека. Моторът е 2-цилиндров и 2-тактов и има мощност едва 16 конски сили, което налага покривът да е от фибростъкло, все пак колата трябва да е по-лека. Прякорът на автомобила е „Калинка”, а в Япония 360 се радва на страхотен пазарен успех. И в това има логика – Япония се отличава със сериозна гъстота на населението и тесни улици. Което означава, че ако има неподходяща кола за Америка, то пример за това е Subaru 360. През втората половина на 60-те години американците се радват на постоянно растяща мрежа от магистрали и първокласни пътища, а 8-цилиндровите двигатели в колите им се приемат за нещо задължително, основно заради евтиния бензин. Тогава на сцената се появява Малкълм Бриклин (на снимката днес), който има ясно изразен вкус към нестандартните бизнес идеи. Точно той решава да внася Subaru 360 в Щатите, но това далеч не е всичко – Бриклин създава през 70-те години спортния автомобил SV-1 с отварящи се вертикално врати, който се произвежда в Канада, а освен това се заема и с вноса на неуспешните югославски коли Yugo в Щатите. Но през 60-те години Бриклин все още е в бизнеса със скутери и се свързва с Fuji, тъй като се интересува от техния модел Rabbit. Но компанията вече е решила да намали производството му, а вниманието на Бриклин е привлечено от Subaru 360. На първо място с това, че теглото на колата е под 500 килограма, което означава, че тя няма да има нужда от федерално одобрение за продажба в Щатите и на второ заради отличните показатели за разход на гориво, които в сравнение с апетита на V8 моторите на американските сухопътни крайцери, изглеждат като дошли от бъдещето. Бриклин и бизнес партньорът му Харви Лам основават Subaru of America през февруари 1968 година във Филаделфия и основната задача на новата компания е внос и продажба на 360. Компанията рекламира модела като „евтин и грозен”, цената му е 1300 долара, а продажбите са катастрофално слаби. Все пак по това време Костенурката на Volkswagen струва само с неколкостотин долара повече и изборът между двете коли е очевиден за американските купувачи. Що се отнася до реакциите на пресата, то оценката на Consumer Reports за 360 е „неприемлив”. Списанието отделя внимание на факта, че 360 не е достатъчно сигурен, че ускорява от 0 до 80 км/ч за 37,5 секунди, както и че е много труден за управление на магистрала, където скоростите са по-високи. Години по-късно Бриклин обяснява, че точно репортажът на Consumer Reports, който изважда 360 на корицата е бил причината бизнесът на Subaru of America буквално да замре в рамките на един ден. А по това време тиражът на списанието е едва половин милион. Оттук нататък следва най-веселата, но и тъжна част на историята. Дилърите започват да предлагат два броя 360 на цената на един или пък ако си купите една кола, втората ще ви струва едва 1 долар. Бриклин създава компанията FasTrack, която предлага възможност за състезания с няколко 360 по картинг писти, като цената е 1 долар за обиколка. Колите получават нови купета от фибростъкло, създадени от Брус Майерс, най-известния дизайнер на пясъчни бъгита, но крайният резултат е, че повечето 360 са унищожени в катастрофи. Шефовете на Fuji Heavy в Япония са били направо засрамени от цялата тази история. Бриклин и Лам упорито ги умоляват да подновят договора ми и японците най-накрая се съгласяват. И следва внос на най-новия модел на Subaru – FF-1, който е с боксер мотор и предно предаване. Нещата потръгват, но през 1971 година Fuji откупува от Бриклин и Лам правата да внася автомобили Subaru в Щатите. Бриклин напуска компанията през 1972, а Лам остава до 1990, когато японците купуват и Subaru of America. После идват моделите, които започват изграждането на култа към марката, като началото поставя Legacy. А 360 днес има статут на колекционерска рядкост. И като имаме предвид, че Бриклин не е най-надеждният източник на информация, може би трябва да му повярваме, когато казва, че в един момент японците изобщо не са искали да чуят за американския пазар.