В момента участниците в поредното рали „Дакар” се състезават по тежкото трасе, което сега преминава през територията на Южна Америка. Точно преди 30 години надпреварата обаче все още се провежда в Африка и именно тогава избухва най-големият скандал в историята на ралито.Всичко започва в края на 1987 г., когато екипът на Peugeot се събира на последно съвещание пред старта. Шефът на тима Жан Тод (същият, който после ръководи Ferrari, а сега е начело на световната автомобилна федерация) издава заповед – за първото място ще се борят само пилотите, които карат новите Peugeot 405t16 (на снимката), а екипажите на по-старото 205 ще им помагат.Ралито започва във Версай на 1 януари 1988 г. и след 13 етапа начело е първитя пилот на французите Ари Ватанен (Фин) с Peugeot 405t16. Колоната стига до столицата на Мали – Бамако, където е поредната нощувка. В 7,15 ч сутринта телефонът в стаята на Жан Тод в местния хотел звъни. Обажда му се служител от рецепцията, който уведомява шефа на тима на Peugeot, че друг човек иска да разговаря с него.„Автомобилът на Ватанен е при нас. След 15 минути елате на мястото, което ще ви посочим и носете 25 млн. франка в брой със себе си”, чува Тод в слушалката на телефона, след което линията прекъсва.Подобно нещо може да се случи само на „Дакар”. Сумата не е никак малка, но от гледна точка на бюджета на отбора е смешна. Жан Тод обаче е човек с принципи и решава да не плаща нищо, а събужда всички от тима и ги праща да търсят колата.Всички автомобили от рали са оставени през нощта на стадиона в Бамако, където местните жители спокойно влизат и се разхождат между машините. В 4 часа сутринта някой сяда зад волана на Peugeot 405 turbo 16 и без проблем напуска територията на стадиона. Охраната не се впечатлява, тъй като решава, че механиците на Ватанен просто подготвят колата за следващия етап.Усилията на екипа бързо дават резултат и след 2 часа автомобилът е открит паркиран в дюни до местното летище. Ари Ватанен сяда в него и стартира, но има проблем, тъй като не успява да стигне навреме за началото на етапа. Правилникът е категоричен в тези случаи и пилотът трябва да бъде дисквалифициран, ако закъснее с поваче от 30 минути. Финландецът (на снимката по време на ралито) обаче получава разрешение да участва, тъй като хитрият и далновиден Жан Тод преди това е говорил с организаторите. Те научават за кражбата и уверяват, че ако колата бъде намерена, Ватанен няма да бъде наказан. Всичко изглежда наред, но не е...Решението на организаторите предизвиква недоволство в останалите участници и те протестират по време на следващите два етапа. След 15-ия Ватанен все пак е отстранен от ралите и Тод попада в много неприятна ситуация. Преди старта на състезанието той е обявил, че победата трябва да спечели пилот на 405, а не на 205. Проблемът е, че другият състезател с такъв автомобил – Анри Пескароло, катастрофира по-рано в ралито и остава извън първите 20 в класирането.Всъщност нареждането за дисквалификация на Ватанен идва не от организаторите, а лично от президента на международната автомобилна федерация (FIA) по това време – Жан-Мари Балъстър. Той формално няма отношение към съдийството в Дакар, но решава да въведе ред. И затова кара организаторите да отстранят Ватанен от надпреварата.Скандалът се разраства през следващите дни, като Тод (в средата на снимката по време на скандалното състезание) и Балестър влизат в ожесточен спор. Стига се дотам, че шефът на FIA нарича Тод „Наполеон на пустинята”. На което французинът отвръща: „По-добре Наполеон на пустинята, отколкото „Бокаса на автоспорта”. Да сравни могъщия по това време Балестър с африкански диктатор-човекоядец, може да си позволи само наистина смел човек.Тод отказва за признае поражението си, въпреки че е принуден да спре Ватанен от участие точно преди финала на ралито. Жан обаче си отмъщава и устроява истинско шоу за Балестър и организаторите. Автомобилът на дисквалифицирания екипаж е закаран в закрит камион на финала, където трябва да се проведе награждаването.Ралито печели третият пилот на Peugeot - Юха Канкунен с 205 (на снимката). Той обаче подминава подиума, като игнорира напълно официалните лица. Вместо това от камиона е извадено 405 на Ватанен, като финландецът излиза от него и се качва на покрива. До него сядат Тод и Канкунен, като тримата изпимат по чаша мляко – такава е традицията за победителите.Французите обявяват Ватанен за „морален победител” – нещо, с което финиширалият на първо място Канкунен не е съгласен. Затова и финландецът почти веднага приключва отношенията си с Peugeot, поне що се касае до участие в пустинни ралита. А неговият навигатор Юха Пииронен не се поколебава да разкрие своята история за изчезналия автомобил, която се оказва доста различна.Пред италиански журналисти Пииронен обявява, че двигателят на колата на Ватанен се е повредил и в Peugeot не са успели да се справят с проблема. Затова в Бамако механиците на тима просто са изкарали колата от стадиона, за да могат да заменят мотора с мотора с нов (нещо, което е забранено). И след това просто е трябвало да върнат автомобила обратно, но не са успели навреме и Тод е инсценирал кражба.В подрепа на тази история е и фактът, че няма как някой африканец да седне в състезателна кола, да я запали и да напусне паркинта, без да привлече внимание. А европейци сред местните жители няма. Така въпросът с кражбата на Peugeot 405 си остава без отговор дори 30 години по-късно.Снимки: Peugeot