В края на 80-те години на миналия век японските производители спират да копират американските и европейските модели и започват да предлагат своето виждане за автомобилите. Някои машини са наистина стилни, но други са откровено шокиращи. В тази група сме отделили само модели с повишена проходимост, повечето от които се опитаха да разчупят стереотипите. Едни се провалиха, а други успяха.Isuzu VehiCROSSVehiCROSS се отделя на фона на другите всъдеходи от своята епоха както на външен вид, така и с прогресивната система за задвижване на четирите колела. При движение на асфалт тя се управлява от електроника, която разчита на 12 датмика, докато извън пътя се задейства принудителна блокировка на диференциала. Моделът се продава само в САЩ и Япония през периода 1997-2001, но без особен успех – едва 5958. VehiCROSS се задвижва от V6 мотор, съчетан с 4-степенен автомат и се позиционира като спортен всъдеход.Subaru BajaМодель Baja (чете се Баха) се произвежда в завода в Лафайер, щата Индиана, от 2002 до 2006 г. Необичайният пикап на базата на Outback дебютира като концептуален модел през 2000 г. и предизвиква интереса на публиката. Когато обаче се стига до продажби, търсенето се окачва разочарование. В Subaru планират да продават по 24 000 бройки годишно, но в крайна сметка за 4 години резултатът е под 30 000.Suzuki X-90Този двуместен всъдеход-тарга се произвежда от 1995 до 1997 г. Повече няма и смисъл, тъй като продажбите са много плашещи – под 10 000 бройки за 3 години. Медиите също не го пожалват и го съсипват от критики. Интересното е, че в наши дни Suzuki X-90 все още може да бъде видян по пътищата – най-вече в САЩ, където е основният пазар на този модел.Honda ElementВ технически аспект Honda Element е много близка с модела CR-V, но това не се отнася за външния вид. Приличащият на тухла автомобил се набива на очи не само с масивността си, но и с отсъствието на централни стойки на каросерията, зароди което вратите се отварят една срещу друга. Любопитното е, че прототипът на Element се казва Model X – явно машините с подобен тип врати са сериозно свързани с това название.Honda CrossroadАко първата поколение на Crossroad представлява Land Rover Discovery с емблема Honda, то втората генерация, произвеждана през периода 2007-2010 г., се превръща в кросоувър със 7 места. Тя заменя модела HR-V, но заради неугледния си дизайн не успява да се превъне в хит на пазара. Всъщност извън Япония Crossroad не се и продава.Infiniti FXInfiniti FX е трудно да бъде нарече „стопроцентов японски автомобил”, но все пак корените му са японски. Външността на модела е доста спорна, а силуетът му до голяма степен напомня крос-купе – форма, която става много популярна няколко години по-късно. За съжаление, FX бе спрян от производство и все още не е ясно със сигурност дали ще получи наследник.Nissan MuranoБратчето на Infiniti FX - Nissan Murano, става първият опит на Nissan да направи всъдеход от купето 350Z, а по-късно и от 370Z. Това ясно се вижда в дизайна, който довежда и до още един доста нестандартен автомобил - Murano CrossCabriolet. Той обаче се оказва прекалено смело решение и не успява да се наложи на пазара. Стандартното Murano обаче намира своите почитатели.Nissan JukeНестандартната оптика и изобщо дизайнът като цяло превърнаха Nissan Juke в един от най-популярните модели в света. Някои го харесват, други го отричат напълно, но моделът продължава да се продава успешно, въпреки че вече е на солидна възраст. С нетърпение очакваме да видим и наследникът му.Acura ZDXТова е японският отговор на BMW X6, който обаче така и не успя да се наложи на пазара. Скритите във вратите задни дръжки, като и падащият към задната част покрив са отличителни черти на този кросоувър. Явно обаче нещо не му достига и това си личи от резултатите.Mitsubishi Pajero Jr. Flying PugЯпонците са направо побъркани на теми „ретро-стил” и „британски автомобили”. Това увлечение понякога довежда необичайни резултати – като Pajero Jr. Flying Pug. През 1997 г. компанията пусна пазара 100 бройки от този автомобил, които технически не се отличават от стандартния Pajero Junior. По този начин компанията се опитав да съживи интереса към модела, но това не се получава.Toyota ClassicПредишният всъдеход обаче е много далеч от нивото на дизайна на Toyota Classic. Компанията изгражда на базата на Hilux един напълно нов автомобили, визуално напомнящ Toyota AA (на свой ред той е копие на Chrysler Airflow). Моделът е пуснат през 1996 г. в ограничен тираж от 100 бройки, като е посветен на 60-годишнината на модела АА. Цената на всяка машина беше 75 000 долара, което също не помогна особено за търсенето на пазара.Toyota FJ CruiserМоделът FJ Cruiser се превърна хит в държавите, в които официално не се предлагаше. Отличните му всъдеходни качества, комбинирани с дизайн в стила на Land Cruiser FJ40 и умерената цена осигури на модела цяла армия от верни фенове. Въпреки това през миналата година производството на модела беше спряно.Toyota Mega CruiserКакто и Hummer H1, така и Mega Cruiser е направен за нуждите на армията. Все пак 140 бройки от модели стигат и до обикновените граждани. Вероятно е можело те да бъдат и повече, но заради икономическата криза в Япония в края на 90-те години Toyota решава да спре производството на „гражданската” версия. Моделът е оборудван с 4,1-литров дизел и 4-степенна автоматична скоростна кутия.Снимки: Производителите