fallback

Първият руски прототип с предно предаване: Lada 1101

Той никога не стига до серийно производство, но полага основите на Samara

Както е ставало ясно и от предишни публикации по темата, съветските автомобили са всичко друго, но не и скучни. Те имат история и свой характер, които им позволяват да оцелеят десетилетия в неравна битка с далеч по-напредналата в техническо отношение конкуренция. Някои от руските разработки остават в историтяа единствено като прототипи, което също е достойно за уважение, тъй като използваните в тях идеи и технологии преминават в други, този път серийни, модели. Именно такъв е случаят с Lada 1101 – първата руска разработка за автомобил с предно предаване. Този прототип, от който са построени няколко версии, така и не достига поточните линии, но въпреки това се смята за предшественика на Lada Samara. Историята мълчи колко точно прототипа от 1101 са създадени, но се предполага, че със сигурност са не повече от 5, поне що се касае до първата версия на концепта. В средата на 70-те руснаците създават втора негова версия, в която са подобрени някои от недостатъците на първия прототип, но тази кола отново не успява да премине към серийно производство. В техническо отношение Lada 1101 се задвижва от 0.9-литров бензинов двигател с 55 к.с., който задвижва предните колела с помощта на механична трансмисия. Кормилната уредба е взета от ЗАЗ, докато предното окачване е базирано на MacPherson архитектура с пружини и амортисьори. Този малък прототип с три врати е специален, защото е първият значителен руски проект за автомобил с предно предаване. Всичко започва в началото на 70-те, когато ВАЗ искали да създадат изцяло нов автомобил, който да е подходящ както за местния, така и за западноевропейските пазари. Инженерите започнали работа по новия проект и скоро след това се появил първият 1101, който добива популярност и с името „Чебурашка“. Първоначално автомобилът има миниатюрно купе с две малки врати и още няколко компонента, взети безсрамно от други производствени автомобили на Lada – в това число джантите, фаровете и стоповете. През 1973 се появил втори вариант на прототипа 1101, който имал много по-рафиниран дизайн. Инженерите на компанията отделили нужното внимание на Renault 9, Volkswagen Golf, Ford Escort, Opel Kadett и Volvo 340, които по това време били хит, а и руснаците ги смятали за основни конкуренти на хипотетичния си нов модел. От снимките на Lada 1101 няма как да не се забележи и очевидната прилика с Honda N600, като най-ясно тя се вижда от формата на радиаторната решетка отпред. Близо десет години по-късно проектът еволюирал в автомобила, който днес познаваме като Samara. При по-задълбочен поглед се забелязват някои черти на концепта, които са преминали в дизайна на Samara, но трябва да подчертаем, че връзката между двата автомобила не е никак здрава.   

Тагове: lada samara lada 1101
fallback
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    жалка нация хахаха, толкова години неуспяха да произведат някакъв читав автомобил. Добре че имаш шпиони да крадат идеи от запада иначе и тези *** нямаше да произведат.
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Някакви хора само разправят колко добри танкове правели руснаците но никой от нас не може да се качи в руски и немски танк и да направи сравнение. Вероятно разликата ще е като между мерцедес и лада но тъй като общствеността е незапозната се носят легенди колко е добра руската военна техника. Само където руска военна техника се ползва само от икономически изостанали държави.
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    За дабро или лошо руснаците тогава, а и сега не отделят никакво внимание на автомобилите. За тях има по-важни неща в които са наистина добри и точно там са насочени главно усилията им. Космонафтика, военна техника, тежка техника, камиони, високо проходими машини, машини за добив и преработка на полезни изкопаеми, самолетостроене и т.н. Автомобилите са нещо второстепено за тях и никога не са им отдавали особено значение.
fallback
Последни