Автомобилната промишленост в Полша през годините бе известна най-вече с производството на модели на чужди фирми. Компанията FSO се прочу с модела си Warszawa, който всъщност представляваще копие на съветската „Победа” от 50-те години на миналия век. След това FSO започна да прави модели на Fiat, които се продаваха и в България.През периода 1957-1983 г. се произвежда и марката Syrena, от която излизат моделите 100, 101, 102, 103, 104 и 105 (на снимката горе). През 1981 г. се появава и пикап – R20, както и концептуален спортен модел – Syrena Sport.Сега марката е на път да се възроди напълно, след като през 2012 г. бизнесменът Аркадиуш Камински основа компанията AK Motors и придоби правата върху бранда. Тогав той обяви, че ще реанимира Syrena, като стартира разработка и серийното производство на цели 4 модела.Засега обаче полската фирма може да се похвали единствено с няколко прототипа. Нейният собственик е категоричен, че иска Syrena да стане национална марка и затова всичко в нея ще бъде полско – дизайн, инженери, материали, компоненти и т.н. В същото време обаче щаб-квартирата на AK Motors е в ... Торонто, откъдето Камински обяви, че започва разработката на електромоболи.Първият ще бъде градският двуместен модел Syrena Nixi, който ще бъде последван от модификация с 4 места. По предварителни данни машината ще може да измине около 150 км с едно зареждане, а от специален терминал батериите ще могат да се пълнят до 90% само за 15 минути.Камински явно няма потенциал и най-вече финанси за пълното реализиране на проекта, защото компанията му публично поиска помощ от представители на науката, бизнеса, властите в Полша, както и на други организации, които имат интерес към развитието на екологично чистия транспорт.Снимки: AK Motors