fallback

КАКВА ЩЕ БЪДЕ КОЛАТА НА БЪДЕЩЕТО?

Мнението на двама от асовете в автомобилния дизайн

Автомобилите се умножават толкова бързо, че вместо удоволствие и удобство са на път да се превърнат в бреме и проблем. Добивът на нефт намалява, цената му расте неуправляемо, големите градове се задъхват от трафик и от мръсен въздух. Как може да се решат тези проблеми? Какви трябва да бъдат автомобилите на бъдещето? На тези въпроси отговарят няколко души, чиито живот буквално е посветен на автомобилите.Джорджето Джуджаро, шефът на Италдизайн, сам той кара БМВ Х5:  "Мисля, че автомобилите от най-високия клас, тези които предлагат върховен комфорт, лукс и най-нови технологии, днес са достигнали максимума на възможностите си. Сега те предлагат всичко, в тях май липсва само секретарка. Това разбира се е шега, само искам да кажа, че днес пазарът предлага невероятно качествени автомобили, които са способни да предложат на пътниците оптимален комфорт и удобства при пътуване. В относително по-близко бъдеще не може да се очакват радикални промени. Ще се работи отново върху качеството и ефективността във всичките й измерения. Автомобилните фирми ще действат за да достигнат изискванията на ЕС за ниски емисии на въглероден двуокис. Бъдещите промени ще са свързани наистина с екологията, първоначално като техника за снижаване на вредните емисии а постепенно и като цялостно въздействие на автомобила върху обществото. Днес много бързо се развиват технологиите на автоомбили задвижвани от водород. Все още не е ясно обаче коя от тях ще бъде най-ефективна и ще се наложи над другите. Аз лично много не вярвам във възможностите на водорода да се превърне в близко бъдеще в алтернативен източник на енергия за автомобилите, главно поради това, че една такава промяна е прекалено радикална и би изисквала промени и на политическата и икономическа база на съвременното общество. Сега и електромобилите бързо развиват своите технологии, но това е едно отдавнашно усилие. Още като пристигнах във Фиат през 1955 г. се говореше за електромобил. След това когато работих и в Бертоне и в Ghia сме развивали проекти на електромобил за града. Считам обаче, че електромобилите ще останат ограничено средство за транспорт само в определени области. По-друга е ситуацията с хибридните автомобили, които ще стават все по-съвършенни и разпространени. Изобщо бъдещето принадлежи на "умните" автомобили, които ще предложат максимална приспособимост при използване. Те ще съчетават всичко, спортни характеристики, както ги разбираме днес, градски и в същото време високообемни.  Франк Риндеркнехт, генерален директор на швейцарската фирма Rinspeed, която се занимава с тюнинг на автомобили и с визия за бъдещето на транспортните средства. Сам той в града управлява Мини Купър S, на дълъг път Порше 997, а през лятото Ринспиид роудстер.:  "Близкото бъдеще на автомобилния дизайн е свързано с връщането към уникалния дизайн. Всички производители ще се стараят да сътворят лесноразпознаваем дизайн и характер на автомобила. Заради екологията се върви към автомобили с малък обем и нискък разход. Мисля, че при алтернативните горива малко предимство вече има LPG. То се дължи на вече изградената мрежа от газостанции и цялостна дистрибуция, поне в Европа. Водородът още е много далеч от това състояние и за да го достигне ще трябват огромни инвестиции. Като най-интересен клас автомобили за близкото бъдеще виждам CUV - Crossover utility vehicles. Те са тези, които в момента обединяват в едно повече от познанатите до днес класове автомобили."
Тагове:
fallback
fallback
Последни