fallback

При колите идва същата революция, която се случи при телефоните

Фридхелм Енглер, шеф на отдела по напредничав дизайн в Opel, пред "Колела" (ВИДЕО)

Дори и обикновените автомобилни дизайнери трябва да умеят да виждат бъдещето - защото рисунките им ще се превърнат в нещо материално едва след четири-пет години. Какво остава тогава за шефа на отдела по напредничав дизайн в General Motors Europe (тоест в Opel и Vauxhall) Фридхелм Енглер, чиято задача е да предвиди тенденциите не след 5, а след 10 или 15 години. Ако се съди по концептуални модели като Opel Monza, която вече послужи за основа на следващата Insignia, или като ефектния GT, Енглер е съвсем наясно какво се иска от него. КОЛЕЛА разговаря с най-авангардния дизайнер в Европа на последния автомобилен салон в Париж.                     Г-н Енглер, всички говорят как автономното управление ще промени дизайна на колите ни. Но какво точно ще се промени, кои черти на автомобила ще изчезнат, какви нови ще се появят? - Основната промяна ще е в начина, по който седите в колата си. Днес позицията на седене във всички автомобили с ляв волан е на практика идентична. Воланът, педалите, конфигурацията на бутоните са съвсем еднакви, често до милиметър. Автономното управление ще премахне тази връзка шофьор-волан. Ще можете да седите във всякакви конфигурации - на задната седалка, или диагонално, например. Това автоматично променя цялостните пропорции на автомобила. Бутоните може изобщо да изчезнат, вместо това да управлявате всичко с жестове и глас. Няма да има нужда да сте близо до таблото, да се протягате към него... Другата голяма промяна ще е с двигателя - този голям двигателен отсек, който имат днешните автомобили, вече няма да е нужен, ще можете да разположите електромоторите където поискате - на предната ос, на задната ос, в калниците... Очевидно всичко това отваря огромни възможности. Ние, дизайнерите, сме много доволни от това, защото можем да експериментираме повече.          Една от най-ефектните творби на Енглер - Opel GT Concept         Доволни ли сте и от предизвикателствата на автономното управление - нуждата да сместите някъде всички тези камери, радари и други сензори, които се отразяват на външния вид? - Всяка технологична възможност е и технологично предизвикателство. И днес имаме такива пречки - защита на пешеходците, защита на пътниците при удар... Тези изисквания са супер, супер строги и трябва да се съобразяваме с тях. Но ще се съгласите, че въпреки тях успяваме да правим красиви коли. В бъдеще ще има нови пречки, но ще се справим и с тях. Да правиш скулптури е лесно, в кавички, разбира се. Ако нямаш ограничения, можеш да вършиш каквото си поискаш. Но ако имаш ограничения, то е като игра, като партия шах. Дизайнерите обичат това. Предизвикателствата са нещото, което ни прави щастливи.          Първият голям успех на Енглер - Opel Astra H           Никога не е било толкова лесно да знаеш какво иска публиката - с тези социални мрежи и огромни масиви от информация. Но не крие ли това и капани? Музикалната индустрия отлично знае какво веднага би имало пазарен успех - и в резултат на това популярната музика стана по-монотонна и скучна отвсякога. Усещате ли нещо подобно и във вашата работа? - Не. Ние сме в една индустрия, която винаги се е развивала постепенно и всяка нова стъпка е била продължение на предишната. И винаги добре сме знаели какво искат клиентите. Но сега изведнъж сме в преломен момент. Разполагаме с неща, за които клиентите дори още не знаят, че съществуват. И можем да задаваме тенденциите, вместо да ги следваме. Замислете се за мобилния си телефон. Никой клиент не е искал плосък екран без бутони. Никой не е имал представа какво означава това. Днес всеки има такъв телефон. Говорим за същото нещо - не е съществувало, създадено е от инженерите и дизайнерите, и после изведнъж всеки го иска. Така ще стане и с автомобилния дизайн. Това е фантастично, никога не сме имали такива възможности преди.           Концептът Monza, с който Енглер зададе новия дизайнерски език на Opel преди няколко години. Доста от чертите на този прототип са заложени в новата Insignia          Днес повече от всякога е златно време за концептуални модели. Проблемът с тях, поне досега, бе, че твърде рядко онова, което ни впечатляваше на салоните, после стигаше до производство. Променя ли се и това? - Всъщност зависи какво целите с един концептуален модел. Онова, което обикновено избягвате да правите, е да покажете едно към едно следващия си сериен автомобил, подготвен за следващото изложение. За нас концептуалният модел е послание. Monza например бе заявление за посоката, в която компанията иска да се развива. Никога не сме имали намерение да превръщаме това в серийна кола. От друга страна, нашите отдели по производствен дизайн и напредничав дизайн работят заедно в Рюселсхайм и влиянието на производствения върху нас е много силно. Така че съвсем скоро ще видим продукти, носещи много сходства с Monza. Но не и идентични с нея.           Новото поколение на Insignia          Компютърните графики и сходните технологии се развиха много в последните години и днес Холивуд може да направи цял игрален филм с мишка и клавиатура. Но във вашата професия все още важна роля играят дърворезбата и моделите от глина. Защо е така? Какви са предимствата на старомодните техники? - Не мисля, че са старомодни. И не вярвам момчетата в Холивуд да започват от самото начало на компютъра. Избор на твореца е какъв инструмент ще използва, за да материализира спомена си, идеята си. И вашите въпроси са написани в бележник, а не на смартфона ви. Всеки ползва това, което му е най-удобно. За някои дизайнери това са тетрадката и моливът. Други започват направо на компютъра - има такива момчета и при нас, предимно по-младите. Опитваме се да дадем на всяка творческа личност в компанията възможност да избере кое работи най-добре за нея. Така че, ако искате да започнете с драсканица върху прословутата салфетка, спокойно можете да го направите. Това дава най-добрия резултат.                      Споменахте по-младите, поколението, което отрасна с интернет. Забелязвате ли у тях и различно отношение към автомобила? Възможно ли е например те да предпочитат да споделят и наемат колата си, вместо да я притежават? - Абсолютно, защото днес това вече е възможно. Преди двайсетина години единствената възможност да споделиш автомобил е да попиташ татко можеш ли да вземеш за малко неговия. Никой друг не би ви дал колата си. Докато днес това е нещо обичайно. По-младите поколения използват всички възможности, и това е чудесно. За тях автомобилът може да е просто транспортно средство - и това е ОК, всеки може и трябва да избере онова, което е най-добро за него. Ние ще сме щастливи да предложим най-подходящите продукти за целта.

 

fallback
  • #9
    KLASIKA ( преди 7 години )
    Не знам......Интернета уби хубавото в младите !!!!Чакат с трепет да научат клюките...-попиват жадно безмислена и лъжлива реклама като амеби поглъщащи ембрионите на плитководните и се радват на грозни,мазни коли от сърце и стават мързелива,та чак не им се кара ,а искат автономни *** писукащи и святкащи без причина да ги извозват като мъртъвци за да могат жадно да поглъщат помията от интернет и акомогат да не спят ,а да "бдят" за биг-брадър ,а какво ще ги вози им все тая-мъртво родени са..
  • #8
    Morpheus ( преди 7 години )
    Точно пък Мултипла-та не я слагайте при колите! Тя е изчадие както в инженерно отношение, така и като дизайн отвътре и отвън Просто не се сещам за по-отвратително изглеждаща кола, а като капак и всичко под капака и е разположено супер не удобно...
  • #7
    ( преди 7 години )
  • #6
    ElPatron ( преди 7 години )
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
  • #4
    къф опел!? ( преди 7 години )
    нали е пежо вече...
  • #3
    Анонимен ( преди 7 години )
    Инженерите си правят инженерната част, дизайнерите - дизайнерската. Освен ако не искаш кола, на която и дизайнът е от инженера. В който случай съветската автоиндустрия е на твое разположение :)
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Както и с жените при колите външността продава. Така че.... и велико инженерно чудо в облика на Мултипла ще бъде пазарна катастрофа.
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    "И можем да задаваме тенденциите, вместо да ги следваме. ... не е съществувало, създадено е от инженерите и дизайнерите, и после изведнъж всеки го иска." => Добре, де, ама аз не искам дизайнер да ми казва какво искам и аз да го "следвам". Искам инженер да ми направи колата - не дизайнер, не маркетолог и не счетоводител. Така, че sorry, ама това съвременно автомобилостроене за мен НЕ "е фантастично". :-(
fallback
Последни