fallback

Сбогом на една автомобилна легенда

Италианският конструктор Паоло Стандзани създаде Lamborghini Countach и Bugatti ЕВ110

Миналата седмица Италия се прости с една от най-забележителните, макар и не от най-прочутите, фигури в автомобилната си история. На 81-годишна възраст почина Паоло Стандзани, конструктор, инженер и един от бащите на легендарната компания Lamborghini. Стандзани бе сред създателите на емблематичното Lamborghini Miura, признато днес за първата истинска суперкола в историята. Негови лични проекти бяха Lamborghini Countach и Bugatti ЕВ110.Стандзани с Miura - вероятно най-известното си творениеСтандзани започва работа в компанията на Феручо Ламборгини през 1963, след като току-що е завършил Университета в Болоня със специално „инженер.механик”. Той бързо се издига във фирмата, като става дясна ръка на техническиия директор Джампаоло Далара и се занимава изцяло с настройката на двигателите, тестовете и координацията на сътрудничеството с ателиетата Touring, Bertone, Marazzi, Zagato и Sila. Заедно с Далара и митичния дизайнер Марчело Гандини през 1966 г. Стандзани създава революционния по това време Lamborghini Miura, от който за 6 години са продадени 750 бройки. След разделянето на автомобилната фирма Lambotghini от тази за производството на селскостопанска техниха Паоло става директор на първата и ръководи работата върху моделите Espada, Jarama и Urraco. А първият му изцяло самостоятелен модел е Countach.Стандзани подготвя Miura за дебюта й на Торинския автосалонПрез 1974 г. Стандзани напуска компанията, след като 2 години по-рано Феручо Ламборгини я е продал на швейцареца Жорж-Анри Росети. Известно време Паоло е директор на завода на Alfa Romeo в Помиляно-д’Арко в Южна Италия, а след това създава собствено студио Tecnostile. Именно то започва първо да се занимава с възраждането на марката Bugatti, но нещата пропадат, тъй като Стандзани не може да намери общ език с притежателя на бранда Романо Артиоли.Bugatti EB110През 90-те години Стандзани работи и във Формула 1. Той се присъединиява към стария си другар Джампаола Далара, който произвежда шасита за състезателни коли, а по-късно става и вицепрезидент на отбора Minardi. Създава и собствена компания Cogenergy, която се занимава с направата на електростанции с алтернативни източници на енергия.„Не обичам обикновените автомобили и затова никога не съм се занимавал с такива. Винаги съм рискувал и затова съм щастлив от това, което правех през тези години”, признава в едно от последните си интервюта Стандзани.Снимки: Интернет

fallback
  • #1
    KLASIKA ( преди 7 години )
    Всеки ще умре с вечни почести,ако създаде такива коли ........
fallback
Последни