fallback

Живот след Tesla: кой ще направи най-добрия електромобил

От китайските стартъпи до BMW Aston Martin - конкурентите в електрическия сектор се увеличават драматично

Компанията на Илон Мъск заложи стандартните на електромобилите поне за следващите 5-10 години. Всички конкуренти на Tesla се ориентират или по седана Model S, или по кросовъра Model X. За да успеят обаче да се преборят с тях, трябва да направят своите коли по-мощни, с по-голям преход с едно зареждане, по-умни и по-автономни.Да вземем например китайския милиардер Цзю Юетин. Той е на 40 години и направи огромно състояние от продажба на телекомуникационно оборудване, след като превърна компанията си LeTV в цяла мобилна екосистема. Сега Юетин е начело на групата LeEco, която финансира няколко проекта по създаването на електромобили. Успехите на Tesla обаче не тормозят само този китайски богаташ, но и редица други хора и компании. LeSEEПрез пролетта на миналата година компанията представи собствен концептуален модел, който получи името LeSEE (производно от Let’s see – „Ще видим”). Седанът в стил Model S има камери вместо огледала, а задните сеалки могат да приемат формата на тялото на нвсеки пасажер. Създателите на LeSEE го определят като „първия саморазвиващ се автомобил", като намекват за високата адаптивност на бордовите системи. От характеристиките на машината е известна единствето максималната скорост – 210 км/ч. Твърди се още, че автомобилът ще бъде оборудван с автопилот, но концептуалният модел, който бе показан пред публика, бе управляван дистанционно.Faraday Future FF91Платформата на концептуалния LeSEE бе използвана и от американската компания Faraday Future, която се финансира от същия този Цзя Юетин. В началото на януари бе показан първия модел на фирмата – изцяло електрически кросоувър FF91. Всъщност той се провали на представянето си, след като отказа да паркирасамостоятелно, но пък впечатлява с характеристики. Сумарната мощност на електромоторите е 1050 к.с. и 1080 Нм, което позволява ускорение от 0 до 96 км/ч за 2,39 секунди.Електромобилът е оборудван с акумулатор LG Chem с капацитет 130 кВт/ч, което позволява пробег от 700 км с едно зареждане (по американските стандарти). Самото пълнене на батерията отнема 2 часа. Задните седалки на кросоувъра са разработени от Американската космическа агенция (NASA) и могат за заемат няколко различни положения. С помощта на камери в салона FF91 разпознава настроението на водача, като настройва автомобила спрямо неговия начин на живот.Компанията вече приема поръчки за кросоувъра, като планира да започне да го продава през 2018 г. Ориентировъчната цена е 150 000-200 000 долара, но още в края на миналата година стана ясно, че Faraday Future има финансови проблеми, заради което строежът на фабриката на компанията в Лас Вегас е замразен.Lucid AirОще един американски производител, финансиране от LeEco. Преди това той се казваше Atieva и създаде прототипа си Edna, в чиято основа бе ванът Mercedes-Benz V-Class. Ускорението от 0 до 96 км/ч отнема 2,94 секунди, което му позволи да изпревари автомолили като Ferrari California, Dodge Viper, Tesla Model S и BMW i8.През 2016 г. компанията, вече преименувана на Lucid Motors, показа електрически седан Air с фарове, приличащи на очите на насекомо. Този модел бе разработен от Питър Роулинсън – един от бившите главни инженери на Tesla Motors, който е изпозвал за основа Model S.Lucid Air развива мощност от 1013 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч з 2,5 секунди, а максималният запас на батериите с капацитет 130 кВт/ч позволява пробег от 643 км. Електромобилът разива мащкимална скорост от 322 км/ч, но тя ще бъде ограничена принудително. Компанията обещава да пусне машината на пазара през 2018 г. на цените между 65 000 и 100 000 долара.Aston Martin RapidELeEco ще помогне и на Aston Martin да направи електромобил, като в случая става дума за версия на купето Rapid. Идеята с неговото пускане е да помогне на британската компания да намали средните нива на вредните емисии на своите модели, като същевременно запази и сегашните бензинови V12 двигатели. За направата на такъв модел още през 2015 г. разкараза шефът на Aston Martin – Анди Палмър, като дори обеща, че той ще развива около 1000 к.с. Малко след това бе показан концептуалният RapidE, разработен с помощта на компанията Williams Advanced Engineering (WAE). Неговите характеристики обаче бяха по-скромни – 550 к.с. и 320 км пробег. Този автомобил трябва да се появи през 2018 г., но проблемите на китайците от LeEco, го поставят под въпрос. Fisker EmotionХенрик Фискер възроди своята компания и дори върна нейното име, но реши вместо с хибриди да се занимава с електромобили. Седанът EMotion е направен от алуминий и въглеродни нишки, като следва стила на хибридния Karma и спортния Force1, направени също от Фискер. Самият той планира да оборудва колата със суперкондензатори с графенови електроди, които се разработват от неговата компания Fisker Nanotech.Суперкондензаторите отстъпват на литиево-йонните батерии като плътност, но в същото време могат да се зареждат много по-бързо. Благодарение на тях седанът ще може да измине повече от 600 км с едно зареждане. Машината трябва да бъде показана още през тази година.GLM G4Този 4-местен автомобил е дело на компанията GLM от Киото. Каросерията на G4 е направена от композитни материали, а в основата на машината е един от проектите на холандското ателие Savage Rivale, но вместо на мотор V8 задвижването е поверено от два електрицески двигалеля с многостепенни редуктори. Мощността им е 544 к.с., а максималният въртящ момент надхвърля 1000 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,7 секунди, а с едно зареждане пробегът е около 400 км (по американските стандарти). Това всъщност е вторият проект на GLM, който по-рано създаде съвместно с ателието Tommykaira електрическия спортен автомобил ZZ, напомнящ Tesla Roadster. Продажбите на G4 трябва да стартира в Азия, а началната цена е 22 000 долара.Jaguar I-PaceБританският производител започна електрификация на своите модели с кросоувър. Алуминиевият концепт I-Pace, показан в Лос Анжелос през миналата година, има скрити дръжки на вратите, по един електромотор на всяка ос, пневматично окачване и плоска батерия под пода. На размери кросоувърът е по-компактен от Model X, но пък при дължина от 4680 мм разстоянието между двете оси е впечатляващо – 2990 мм, като това е постигнало благодарение на компактните електромотори.С едно зареждане Jaguar I-Pace има възможност да измине около 500 км,  мощността на двата електромотора е 400 к.с. и 700 Нм. Това позволява на британския електромоил да ускорява от 0 до 100 км/ч е за по-малко от 4 секунди.Mercedes Generation EQХарактеристиките на електрическия кросоувър на Mercedes-Benz са идентични с тези на Jaguar I-Pace. Неговият силов агрегат развива 408 к.с. и 700 Нм, а батериите осигуряват пробег от 500 км. Ускорението от 0 до 100 км/ч обаче е малко по-слабо – 4,2 секунди.Всъщност тази машина е първата от новия суббранд на немците – EQ, който през 2020 г. трябва да включва поне 4 модели – два кросоувъра и два седана. До 10 години гамата на EQ трябва да достигне 10 машини, като всички ще бъдат построени на модулната платформа EVA (Electric Vehicle Architecture.Audi Q6Компанията от Инголщад планира да пусне свой кросоувър с името Q6, който представлява развитие на концепцията e-tron quattro, показана в Женева през 2016 г. Той бе оборудван с литиево-йонни батерии с капацитет 95 кВт/ч, осигуряващи пробег от 500 км. Съвкупната мощност на трите електромотора – един отпред и два отзад, е 435 к.с., но за кратък период от време тя може да достигне 503 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,6 секунди, а максималната скорост е ограничена на 210 км/ч.Автомобилът е получил пневматично окачване, пълноуправляемо шаси (завиващи задни колела) и малки монитори, които заменят външните огледала. По-голяма част от технологиите на Q6 ще бъдат използвани от Audi и за следващия си изцяло електрически модел – седана A9.Porsche Mission EКонцептуалният електрически седан Mission E със задвижване на четирите колела и пълноуправяемо шаси бе показан от Porsche още през 2015 г. Двата електромотора с обаща мощност 600 к.с. позволяват на автомобила ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,5 секунди и изминаване на 500 км само с едно зареждане. Компанията вече стартира зимни тестове на прототип под името J1, а серийният модел трябва да се появи през 2020 г. Едновременно с него инженерите на Porsche разработват и устройство за бързо зареждане на батериите, което ще може да се използва и за модели на други производители. Мощността му е 150 кВт, което ще позволи за 15 минути да се зарежда акумулатор, позволяващ пробег от 400 км.BMW i-NextКонцернът BMW има намерение през 2019 г. да пусне в серия електрическия Mini Cooper E, а година по-късно да предложи и X3 на батерии. През 2021 г. трябва да излезе и голям електромобил под кодовото название i-Next, който да бъде директен конкурент на Tesla. Вероятно той ще се казва i5 и ще стане първият напълно автономен автомобил на немския производител. Създаването на мощния процесор, който ще бъде в основата на автопилот, е поверено на компанията Intel, а останалите компоненти и програмно оборудване ще се правят от израелците от Mobileye. В основата на системата ще бъдат навигационни карти Here с висока резолюция, като радарите и камерите ще позволяват за се вижда на разстояние до 200 метра.Снимки: Производителите 

Тагове: tesla motors
fallback
  • #3
    :) ( преди 7 години )
    Много ми е трудно да видя логиката в електрически кросоувър...
  • #2
    Анонимен ( преди 7 години )
    Може би причината е в това че все още не са пригодни за пазара .... главна причина батериите и крайна цена за потребителя.Ако свалят цените на половина и вдигнат пробега с половина всички ще се втурнат да ги произвеждат
  • #1
    Анонимен ( преди 7 години )
    Звучи отчайващо. Говори се за в бъдеще, някъде се споменава 2020г. и то така се споменава, че може да се окаже и 2030г. Нищо конкретно?!?! Защо е така? Дори да приемем, че мислят някаква нова извънземна технология то от 5-6 години на пазара има Доста коли на Тесла, разглобяваш, виждаш и копираш и готово. Да не споменаваме, че Тесла е направена по най-простия начин стотици обикновенни батерии свързани последователно. Все пак не са изкарали технологии от Криптон или Кибертрон. Нещата изглеждат така, сякаш някой притиска големите компании да не правят електромобили. С ресурса си и заводите си големите автопроизводители, могата да направят читав масов електромобил за месеци, но не вадят. Само се споменават някакви разработки за обозримото бъдеще, което така и не настава.
fallback
Последни