IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

НЕЯСНОТО БЪДЕЩЕ НА SMART - ПРОЕКТЪТ МОЖЕ ДА СВЪРШИ В КИТАЙ?

Smart се появи на света преди осем години. Сега обаче бъдещето на този автомобил изглежда твърде неясно. Започна се като идея за малка двуместна кола предназначена изключително за градски условия, може да се свърши само с големи финансови загуби. Днес производителят губи на всеки произведен автомобил по 4000 евро.

НЕЯСНОТО БЪДЕЩЕ НА SMART - ПРОЕКТЪТ МОЖЕ ДА СВЪРШИ В КИТАЙ?
Всички производители търсят пазарни ниши за нови модели. Едни правят това по-успешно, други някак си не успяват. Още с първата си поява на автосалона във Франкфурт през 1997 г. Smart предизвика много съмнения. Продажбите тръгнаха доста трудно, първо само в избрани западноевропейски страни. Все пак увеличаването на автомобилите в големите градове, тежкият трафик и удобството на дългия едва 2.5 метра Smart дадоха резултат и към края на 90-те години продажбите се увеличиха и дадоха надежди за жизненост на европейския проект. В Даймлер Крайслер дори започнаха да обмислят разширяване на моделите на малкия автомобил. Появи се малък спортен roadster, след това класически хечбек, имаше планове дори за малък SUV, който обаче е все още само идея и съдбата му е неизвестна. С новите планове обаче растяха и загубите. Аналитиците изчисляват, че загубите на Smart от неговата поява до днес са между 2.6 и 3.5 милиарда евро. През тази година загубите вероятно ще достигнат 600 милиона евро, което ще рече по 4000 евро на всеки продаден Smart, защото през 2005 г. бяха продадени само около 150 хиляди от тях. Това е причината още през тази година Даймлер Крайслер да предприеме действия за саниране на Smart, като за целта са отделени 1.1 милиарда евро. Действията включват закриване на работни места, намаляване на изработваните модели и др. подобни. Спря производството на Smart roadster, а редица модели останаха само в компютрите на дизайнери и конструктори. Едно нещо може да спаси Smart и това е евентуалното влизане на американския пазар. Новата генерация на Smart for two трябва да се появи в Съединените щати през 2007 г. Ако тази авантюра постигне успех това ще спаси целия европейски проект Smart. Друга възможност за спасяване на малкия автомобил са големите и пренаселени азиатски градове. Smart наистина е удобна кола за Шанхай, Бомбай или Калкута но не с цената, която има днес. Наред с високите разходи и високата цена, проблем за Smart e и нарастващата конкуренция. При това не става дума само за мини японски или южнокорейски автомобили. Европейците също настъпват в тази посока - Ситроен С1, Пежо 107, Фолксваген Fox и др. са насочени към същия сегмент на пазара. Да не говорим за новопояваващите се евтини китайски модели, които сякаш от сега са обречени да имат успех на азиатските пазари. С идването на новия шеф на Даймлер Крайслер Дитер Цетче се появява и друг изход за Smart. Заговори се за възможно сътрудничество с Фолксваген при изработването на Smart. Появиха се прогнози и за възможна продажба на марката на друга автомобилна фирма. Последната прогноза на Automobilwoche е, че Smart  скоро ще бъде продаден в Китай.
Какво ще бъде бъдещето на Smart? Засега са възможни всички варианти. {moscomment} 
0 от 500