fallback

Големият провал на Mazda с премиум автомобилите

Японците не успяват да се наложат в този сегмент, но въпреки това извличат ползи

Всички са чували за японската тройка премиум автомобили – Lexus е част от Toyota, Infiniti от Nissan, а Acura от Honda. Началото на тази приказка обаче започва с участието на още една марка от Страната на изгряващото слънце - Mazda.В края на 80-те и началото на 90-те години на миналия век най-големите японски производители започват настъпление на американския пазар. В началото техните автомобили са считани за икономични малолитражки, но това бързо се променя и компаниите решават да атакуват премиум сегмента.Първа е Honda, която през 1985 г. представя своето луксозно подразделение Acura. След нея по същия път поемат Toyota с Lexus и Nissan с Infiniti. Напълно логично те са последвани и от Mazda, при която въпреки голямата популярност на някои модели, продажбите започват да спадат. В компанията обаче подхождат с размах и решават да пуснат цели 3 нови марки – Efini, Autozam и Eunos. Именно последният бранд е премиален, като трябва да се раздели на две – Amati за САЩ и Xedos за Европа.Планира се Amati Cars да излезе на американския пазар в началото на 1993 г. Както и при конкурентите, така и при Mazda, името на марката не е избрано случайно. Ако в основата на infiniti е латинската дума за безкрайност, то Amati препраща към легендарните италиански производители на цигулки. Новият бранд получава и лого, както и огромен бюджет за реклама и за разработка на модели.Решено е гамата на Amati да бъде съставена по примера на колегите от Acura, чиито първи 4 модела всъщност са преработени автомобили Honda с много по-богато оборудване. Предвиждат се два седана – Amati 300 и Amati 500, купе Gran Tourismo и разработен от нулата флагман на марката Amati 1000 с двигател V12.В основата на седана от среден клас Amati 300 е моделът Eunos 500, чийто предсериен екземпляр е показан на автосалона в Токио през 1991 г. Автомобилът със задвижване на четирите колела се появява на пазара през следващата година, като е предназначен предимно за Великобритания и Япония.Моделът е оборудван с бензинови двигатели с обем 1.8 и 2.0 литра и мощност 140 и 160 к.с. Предлага се избор от 5-степенна механична скоростна кутия и 4-степенна автоматична трансмисия, а в оборудването на седана са включени пълен електропакет, електронни асистенти и салон от кожа или алкантара.Седанът от бизнес-клас Amati 500 трябва да се превърне в усъвършенстван Eunos 800, който Mazda пуска в серийно производство за Япония през 1993 г. Автомобилът се отличава с добри пропорции, както и с консервативна, дори семпла външност. Той обаче разполага с просторен салон, направен от висококачествени материали, богато серийно оборудване и огромен списък допълнителни опции.Eunos 800 разчита само на бензинови V6 двигатели, като най-мощният от тях предлага 211 к.с. Благодарение на този агрегат моделът успява да достигне максимална скорост от 230 км/ч.Купето от клас GT е планирано да се произвежда на базата на модела Eunos Cosmo, излязъл на пазара в Япония през 1990 г. Ефектната „двувратка“ всъщност представлява серийна версия на футуристичния концепт Mazda Cosmo JC, показан на салона в Токио през 1989 г. В модела са използвани най-модерните технологии на компанията, а Cosmo е определен като конкурент на самия Jaguar XJS.Салонът на автомобила и до ден-днешен впечатлява със своя дизайн и изглежда модерно. В оборудването на купето влизат кожен интериор, климатик, скъпа аудиосистема, както и електрически пакет и най-съвременна електроника, включваща сензорен екран, телевизор и първата серийна навигационна система.Технически машината също е на ниво – независимо окачване, задно предаване и изключителна за времето си автоматична скоростна кутия. Естествено, японците залагат на любимите си Ванкелови двигатели. Най-мощният вариант развива 300 к.с. и позволява на двувратката да вдигне 260 км/ч.Що се отнася до флагмана на новата марка, той си остава единствено на чертожните дъски на инженерите на Mazda. Планира се той да бъде със задно предаване и двигател V12, но разходите по създаването му се оказват огромни и Amati 1000 така и не вижда бял свят.В крайна сметка обаче проектът Amati Cars много бързо бива спрян, въпреки вложените в него средства. Причината е спада на продажбите на автомобили в Япония заради икономическата криза в страната. Тенденциите в промишлеността бързо се променят и компаниите се ориентират към разработката и производството на леки коли от среден клас.Все пак не всичко пропада. Предвиденият за Европа бранд Xedos се превръща в обозначение за модел на Mazda. Седаните Amati 300 и Amati 500 най-свой ред се продават на много пазари, при това успешно, като Xedos6 и Xedos9. Xedos6 си намира много фенове по целия свят и дори в наши дни изглежда като един съвременен автомобил. Това се дължи донякъде и на факта, че ръководителят на проекта Ивао Коидзуми е главен дизайнер на появилите се по-късно първо поколение на Mazda6 и Mazda CX-7.Що се отнася до купето Cosmo, то остава един от най-екзотичните автомобили в историята. Основната причина е високата цена, която го доближава до Jaguar XJS и Lexus SC 400. Моделът се произвежда до 1995 г. като Eunos Cosmo. От конвейера слизат около 9000 бройки, като оцелелите до днес се считат за много ексклузивни машини.В крайна сметка пропадането на проекта за луксозна марка е от полза на Mazda, тъй като компанията по-лесно преминава през кризата от 90-те години, като произвежда надеждни, но донякъде безлични автомобили. В същото време инвестира в нови модели и разработки, и това й помага в наши дни да притежава стил и имидж. Явно и тук се оправдава поговорката, че всяко зло е за добро.Снимки: Mazda

 

 

 

Тагове: amati cars xedos
fallback
  • #9
    !!! ( преди 9 години )
    Японците са на Щатския пазар много преди края на 80-те!!! Тогава решават да правят големи, скъпи и луксозни автомобили!!!
  • #8
    Анонимен ( преди 9 години )
    Виждам, че добре духаш супата! Толкова си ***, че ако разбереш ще се гръмнеш. Значи викаш броят цилиндри определя кое е премиум и кое не. Доста елементарно, тъпо и малоумно твърдение. Значи по твоята логика над 90% от немските премиуми не са премиуми, защото са с по-малко от 8 цилиндъра. Даже и дете от средните класове не би измислило по-голяма простотия. Интелектуално си за детската градина.
  • #7
    duhai supata ( преди 9 години )
    Няма как да си в премиум сегмента без да имаш поне в-8 под капака.То не е въпроса да сложиш коженият салон и навигацията.Германците са премиум защото имат в-8 в-12 къде са другите сега и ситроен с дс ще изгърмят няма как да си премиум с 4 цилиндров дизел с 130 коня.
  • #6
    Анонимен ( преди 9 години )
    Кседос 6 е невероятен автомобил. На времето беше един от най-красивите, луксозни и добри коли. Все още като видиш тази кола изглежда модерна и красива. Вътре е доста луксозна, има много екстри, а двигателя е наслада за слуха и душата. 2.0 с 6 цилиндъра атмсферка 160 к. с. Отдавна не правят подобни бижута. Правена в Япония без компромис в качеството. Страхотна кола.
  • #5
    razgradski pop ( преди 9 години )
    хубава статия...
  • #4
    Анонимен ( преди 9 години )
    Eunos Cosmo все още е невероятна кола, за добро или за лошо адски рядка, да не говорим пък с ляв волан...
  • #3
    Дебелия ( преди 9 години )
    Аглока Инифинити берат душа, защото единствено Лексус започна като глобална марка и още в началото 90те си създаде глобална мрежа от дистрибуция и фенове. Инфинити последните години разбра, че не само в САЩ се продават луксозни коли, а и в останалите части на света. Хонда (за мое огромно съжаление) затъва с тази объркана политика! Чудесни автомобили, но никаква идея как да продава!
  • #2
    Анонимен ( преди 9 години )
    Мазда винаги са правели чудесни автомобили, но да се опитват да влизат в премиум класа (особено със същото име) е както сега Ситроен искат да правят ДС-а премиум - едва ли ще го бъдеВ премиум класа не е лесно особено като гледам как Аглока и Инфинити берат душа. Добре че е Лексус да се справя добре.
  • #1
    RRE ( преди 9 години )
    Unikalni avtomobili.Mazda e pokazala byde6teto o6te 90-te godini,a tabloto e olicetvorenie na tehnologi4nia avans na iaponcite,izklu4itelno i svryh moderno i dnes! Mnogo krasivi avtomobilikato cialo,vyzhiten sym.
fallback
Последни