fallback

Беднякът, който се превърна в милионер

Как изкуството да намираш съюзници превърна Volkswagen в световен лидер

В момента Volkswagen е най-големият производител в Европа и заема второ или трето място в света по продажби. Как обаче една компания, която създаде ултраевтиния „бръмбар“, стигна дотам, че да притежава елитни марки като Bentley, Lamborghini, Bugatti и Porsche.Снимка: РойтерсВсеки предприемач ще ви каже, че преуспяват онези, които могат да предложат продукта си на всеки потребител – от обикновен работник до саудитски шейх. Цяло изкуството е да накараш един богаташ да си купи автомобил от народната марка или пък да убедиш англичанин да хареса германска кола. Големите концерни постигат подобни неща само по един начин – като обединяват под общо ръководство марки с различна философия.Сега в портфолиото на Volkswagen има цели 8 по своему легендарни автомобилни марки от всички краища на Стария континент – от Великобритания до Италия. Всяка от тях в един даден момент се озова в положение, в което да се нуждае спешно от съюз с германците. Ако не да оцелее, то поне да си гарантира светло бъдеще. Ето как се стигна до това положение. VolkswagenГодина на основаване - 1937Къде се продава - цял святКлючови модели -  Polo, Golf, Passat, TiguanСегмент - масовВ Германия не обичат много да си спомнят този факт, но концернът Volkswagen дължи създаването си до голяма степен на Адолф Хитлер, който иска да направи страната си толкова автомобилизирана, колкото и САЩ. Това му грандиозно намерение успява. Първият модел на „народната марка“ - Käfer, тоест Beetle или „бръмбар“, се появата през 1938 г., като служи за основа на две военни машини. А 27 години след края на Втората световна война е най-продаваният автомобил в света.Във Volkswagen обаче успяват да избягат от определението „Производител на един автомобил“, като и останалите им разработки се оказват успешни. Това става благодарение на умението на компанията винаги да подбира правилните съюзници и да намира правилния подход към тях.AudiГодина на присъединяване - 1964Къде се продава - цял святКлючови модели - А4, А6Сегмент - премиумПървоначално марката Audi заедно с Horch, DKW и Wanderer е част от алианса Auto Union. След Втората световна война луксозните Horch и Wanderer са закрити, и така остават само Audi и DKW, която предлага евтини модели. Конкуренцията с Volkswagen и неговия Beetle обаче се оказва непосилна задача за двете марки и през 1958 г. Daimler купува Auto Union. Малко по-късно следва препродажба на Volkswagen. Напълно логично брандът DKW e закрит, а марката Audi е насочена към премиум сегмента.Твърди се, че във Volkswagen са имали намерение да пригодят завода на Audi в Инголщат за производството на Beetle, но през 1967 г. гениалният конструктор Лудвиг Краус показва държания в тайна от всички Audi 100. Успехът на автомобила помага на компанията да се превърне в един от най-големите производители на машини от премиум сегмента. SkodaГодина на присъединяване - 1991Къде се продава - Европа, Русия, АвстралияКлючови модели - Octavia, Fabia, YetiСегмент - масов, достъпенИсторията на марката стартира още в края на XIX век, когато Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент започват да произвеждат велосипеди. През 1905 г. те преминават на автомобили, а през 1924 г. сключат договор с промишления гигант Skoda Works, като стават негово автомобилно подразделение. Марката преживява немската окупация, а след това и съветската епоха. Когато пада комунистическият режим, чехите се ориентират към намирането на нов партньор и такъв става именно Volkswagen. За последните 20 години производството на Skoda се увеличава 5 пъти, което никак не е случайно. Марката се сравнява с моделите на Volkswagen, но същевременно предлага автомобили на по-ниска цена.SEAT Година на присъединяване - 1986Къде се продава - предимно в ЕвропаКлючови модели - Leon, IbizaСегмент - масовВ края на 40-те години на миналия век правителството на Испания решава да създаде собствен производител на автомобили, като е напълно наясно, че без силен партньор от чужбина това ще бъде почти невъзможно. Още тогава сред претендентите е Volkswagen, но вместо това испанците избират FIAT. В началото на 80-те години обаче италианският концерн изпада в криза и се отказва да инвестира в SEAT.Тогава на сцената отново се появява Volkswagen, който на 3 етапа в крайна сметка става собственик на 99.9% от акциите на испанския производител. Именно този актив към момента се счита за едно от „слабите звена на концерна“. Явно концепцията „Същият Volkswagen, но горещ по испански“ засега не работи по най-добрия начин.PorscheГодина на сливане - 2007 Къде се продава - цял святКлючови модели - 911, Cayenne, PanameraСегмент - премиум, спортОтношенията между Porsche и Volkswagen приличат на „сапунена опера“ с много серии. През 30-те години именно Фердинанд Порше е в основата на марката Volkswagen, като конструира световния бестселър Käfer. Концепцията на „Бръмбара“ с разположен отзад двигател с въздушно охлаждане се запазва и при моделите на Porsche, за да се стигне до началото на 60-те години. Тогава се появява легендарното 911, което продължава тази традиция.Сътрудничеството между двете марки продължава със съвместната разработка на модела 914. По-късно наследникът на доктор Порше - Фердинанд Пиех, става шеф на Volkswagen, а на пазара се появява Porsche Cayenne, който е на базата на VW Touareg. През 2008 г. Porsche прави опит да купи Volkswagen, но той е неуспешен. В момента Volkswagen AG и Porsche SE са акционери един в друг и въпросът за юридическото сътрудничество между тях продължава да е открит.Bentley Година на присъединяване - 1997Къде се продава - цял святКлючови модели - Continental GT, Flying SpurСегмент - супер-премуимНа английския производител на спортни автомобили, създаден през 1919 г., просто не му е било писано да бъде независим за по-дълъг период от време. Компанията почти фалира през 1929 г. и е купена от Rolls-Royce. Дълго време моделите на Bentley използват шасита на Rolls-Royce, имат по-спортен имидж и са по-достъпни като цена.Нова криза застига британците през 1970 г, като тогава двете компании са купени от концерна Vickers. Когато той решава да ги продаде, започва сериозна битка между Volkswagen и BMW. В крайна сметка VW предлага по-висока цена, но не успява да постигне договорка за придобиване на марката Rolls-Royce. След дълги преговори алиансът RR-Bentley се разпада, като първата част от него е продадена на баварците, а втората на производителя от Волфсбург.LamborghiniГодина на присъединяване - 1998Къде се продава - цял святКлючови модели - Aventador, HuracanСегмент - супер-премиумФеручо Ламборгини е бил потомствен производител на трактори, известен в цяла Италия. Бизнесът му процъфтява и той се сдобива с цяла колекция от луксозни спортни коли. Любимата му е Ferrari 250 GT. Според легендата, когато машината му получава повреда в съединителя, Феручо отива в завода на Ferrari и предлага по-добра система на съединителя, която използва при совите трактори. Посрещнат е с насмешка, което го амбицира и той решава да докаже на света, че може да прави не по-лоши спортни коли.През периода 1963-1972 г. нещата се развиват отлично, но избухва световната петролна криза и това слага край на самостоятелния живот на марката Lamborghini. Тя на няколко пъти сменя собствениците си, сред които за известно време е и Chrysler. В крайна сметка италианската компания се оказва под „крилото“ на Audi AG, която е част от Volkswagen. Bugatti Година на присъединяване - 1998Къде се продава - цял святКлючов модел - VeyronСегмент - супер-премиумОснователят на марката Еторе Бугати е италианец, който обаче построява завод за производство на спортни коли във френското градче Молсайм, област Елзас. Компанията пуска редица успешни модели, но постепенно облаците на нея се сгъстяват. През 1939 г. по време на изпитания на нов автомобил загива Жан Бугати, наследник на основателя на марката. След това идва и Втората световна война, по време на която заводът на компанията е напълно разрушен.В крайна сметка Bugatti успява да се задържи над повърхността още известно време, но през 1956 г. прекратява съществуването си. През 80-те години на миналия век марката е възродена от италианеца Роберто Артиоли, но бизнесът върви доста трудно. Така през 1998 г. активите на компанията стават собственост на Volkswagen AG. По-късно на бял свят се появява хиперколата Veyron със своя уникален W16 мотор. А през 2016 г. трябва да бъде готов и нейният наследник.Какво още?Изброените по-горе марки произвеждат леки автомобили, но бизнесът на Volkswagen AG не се ограничава само с тях. В структурата на холдинга влизат още Volkswagen Commerical Vehicles (лекотоварни автомобили), MAN (камиони), Scania (камиони), Ducati (мотоциклети), ItalDesign Giugiaro (студио за автомобилен дизайн). Според слуховете германците не мислят да се ограничат с това. Те вече опитаха да купят италиано-американския алианс FIAT-Chrysler, за да могат да станат най-големия производител в света, изпреварвайки Toyota и General Motors, но не успяха. Сега във VW AG са съсредоточени върху намаляването на разходите и повишаване на печалбата на основната си марка – Volkswagen, от чиято гама предстои да отпаднат някои модели с ниски продажби.  Снимки: VW AG

Тагове: volkswagen ag
fallback
  • #55
    Аз ( преди 9 години )
    Гледам тук се изявяват много комплексарчета!Какво ви е виновна марката VW за жалките ви битиета, та изсипвате толкова злоба?Не забравяйте, че на този свят всичко се връща!
  • #54
    Анонимен ( преди 9 години )
    Оризарите,да четат и да си водят записки.....
  • #53
    Анонимен ( преди 9 години )
    До "До "умен""" - самия факт че сравняваш пазарна капитализация на ВАГ от 2007 (преди кризата) с пазарна капитализация на Тойота от 2011 (след бедствията с цунами) е показателен за това колко си бос и колко глупава теза защитаваш. Към момента - Toyota - 199 млрд долара, ВАГ - 85 млрд Евро (110 млрд долара). ВАГ вървят към фалит, а Тойота с над 50% нагоре, а? Светлото бъдеще е пред нас...
  • #52
    235453 ( преди 9 години )
    БАРЕКОВ Е НАЙ-ГОЛЕМИЯ ! ТОВА Е НОВИЯ ЦАР СИМЕОН ВЕЛИКИ !
  • #51
    .I. ( преди 9 години )
    както вика бай Хасан - ""умен"" си бе, Доше! )))
  • #50
    Бай Хасан ( преди 9 години )
    саде акъл и *** мозък е!
  • #49
    Дошо ( преди 9 години )
    Всичко имащо в името си народен е евтин ***, предназначен да се купува на кило от най-бедните и оскотели туземциЕ как бе?Я питай фенчето на Попфолксваген да ти каже, как това било премиум марка за аристократи
  • #48
    Анонимен ( преди 9 години )
    Ето по-нова информация:http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/15428-toyota-e-nai-skypata-avtomobilna-marka/
  • #47
    До "умен" ( преди 9 години )
    1. VW - 127.5 млрд.$2. Toyota - 124.3 млрд.$.......................................12. Honda - 68.66 млрд.$http://automedia.investor.bg/read/5212.htmlhttp://profit.bg/news/Kolko-zagubiha-naj-golemite-yaponski-kompanii-/nid-76822.htmlДоше като ти кажат, че си ""умен"" не се обиждай, нищо лично! Ха ха ха!!
  • #46
    До Атила ( преди 9 години )
    Е да, ама сега си имаме Дошо - горд "думократ", притежател на 15годишен църцивик! Носят се слухове, че дори и хладилник,телевизор и РС имало момчето ...хахаха!!
fallback
Последни