IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

СИТРОЕН СМ/CITROEN SM

Ситроен закупува Мазерати през 1968г. като целта е да се приложи технологията на успешните двигатели на италианския производител, за да се създаде успешен модел на Ситроен в клас "Гран Туризмо", както през 70-те години са били обозначавани спортните модели.

СИТРОЕН СМ/CITROEN SM
Резултатът от обединяването на двигателя на Мазерати с окачването на Ситроен е купето SМ (Серия Мазерати), показано за първи път на салона в Женева през март 1970г. SМ беше флагманът на Ситроен в клас GT, където се конкурираше с моделите на Jaguar, Lotus, Porsche, Vega... С моделът SМ Ситроен искаше да демонстрира колко успешен може да бъде един автомобил с предно предаване.Дизайнът е на Роберт Опрон - шеф дизайнерът на Ситроен, затова моделът е типичен представител на фирмата със своя силует и голямата площ на стъклата. В същото време SМ притежава редица уникални за времето си характеристики. Неговите фарове се въртят по посоката на завоя, като височината им се регулира автоматично в зависимост от натоварването на колата, чистачките на стъклата са със сензори и при дъжд се включват автоматично, воланът е със серво. Могат да се изброят още редица екстри, които са характерни за съвременните автомобили, а Ситроен използва още преди 35 години. Нещо повече и днес ако седнете в Ситроен SМ и се абстрахирате от дизайна модерен за 70-те години няма да откриете нищо, които да ви кара да се чувствате в стара и демодирана кола. Голяма част от технологиите използвани при модела SМ бяха пренесени от Ситроен при производството на следващите му модели.Изобщо през 1970г. това беше колата на бъдещето, най-бързата кола с предно предаване построена дотогава, кола - символ на прогресивните технологии. Проблем се появи когато започна енергийната криза в средата на 70-те години, която наложи преоценка за бъдещето на автомобилите с мощни двигатели и висок разход. По-късно към това се добавиха и опасенията за околната среда от високите емисии на вредни газове изпускани от този тип автомобили. Всичко това доведе до относително малкия брой на произведени Ситроени от модела SМ. Производството беше спряно през 1975г, като от заводите на Ситроен в Париж и Лижие дотогава бяха излезнали само 12920 броя от модела SМ. Със своя V-образен 6 цилиндров двигател имащ по два клапана на цилиндър, с мощността си от 134.2 КW (182 k.c.), с максималната си скорост от 205 км.ч. Ситроен SМ остава една от легендитe на автомобилното производство.{moscomment}