На нашата планета, навярно, са останали много малко места, на които не е стъпвал човешки крак. Виж, тези до които не е стигал автомобил със сигурност са далеч повече. Има обаче една категория машини за точно такива пътешествия. Те могат да стигнат до места, на които няма никакви блага на цивилизацията. И съответно да се върнат оттам. С помощта на изданието Motor ви предлагаме някои от тези "пътешественици".Desert ChallengerКомпанията Action Mobile от малкия австрийски град Залденфелден строи автомобили за автономни воаяжи повече от 30 години. Най-впечатляващ от тях е 8-колесния всъдеход DesertChallenger, чиято цена е $1.75 млн. За неговото създаване са били нужни 18 месеца, а първата бройка е поръчана от запазил анонимност арабски шейх.Всъдеходът е построен на платформата на военния камион MAN KAT1, разработен от компанията MAN още през 70-те години на миналия век за нуждите на Бундесвера. Между другото, именно това шаси се използва и за носител на ракетните комплекси Patriot. Desert Challenger тежи 33 тона, дължината му е 13 м, широчината - 3 м, а височината - 4 м. Тези габарити обаче не пречат на машината, задвижвана от 13.0-литров дизелов мотор с мощност 600 к.с., да се придвижва по 60-процентов наклон, както и да преодолява препятствия с височина до 1.5 м и вода с дълбочина до 2 м.Във вътрешността на камиона има кухня, всички необходими удобства и хол, чието пространство може да бъде увеличено (само когато машината е спряла) до 5 кв. м. Това става благодарение на част от стените, които са подвижни. Освен това на покрива на Desert Challenger има специална площадка с шезлонги, на която пътниците могат да се пекат на слънце.Създателите на модела твърдят, че машината може съвсем автономно да пътува повече от месец. Всъдеходът побира 2500 литра гориво за генератора си, 2500 литра питейна вода и още 400 литра дизел за двигателя, който харчи 47 л/100 км. Апетитът на това чудовище явно е зверски, но пък за машината с тегло на танк е напълно приемлив.Unicat TerraСrossГлавният европейски конкурент на Action Mobile е германската компания Unicat. Една от нейните последни разработки е TerraCross - в зависимост от модификацията си тази машина се строи на платформата на камионите MAN или Mercedes-Benz Unimog. Последна се счита за едно от най-сполучливите транспортни средства за построяване на така наречените "мотор-хоум" (къщи на колела) и разчита на дизелов мотор с мощност от 238 до 350 к.с.Unicat TerraCross, чиято цена стартира от $500 000, събира провизии за 2-3 месеца. Автомобилът разполага със специална преработвателна станция, която може да превърне и най-лошата вода в годна за пиене. Има и рамки за закрепване на велосипеди, ако пътниците решат, че искат да се придвижват на 2 колела.Моделът TerraCross се предлага в 6 модификации, като на практика има безгранични възможности за индивидуализация. В зависимост от това какво предпочита клиентът, на него му се предлага интериор със скъпо обзавеждане или спартанска версия с повишена проходимост за екстремални пътувания.EcoRoamerЗа тези, които искат да достигнат най-далечните места на планетата с дива природа, на която да не навредят, е създаден трейлърът EcoRoamer, който предлага занижени вредни емисии. Тежащият 15 тона модел е създаден на базата на пикапа Ford F-650, задвижван от мотора Сaterpillar C7. Той се "храни" с биодизел и има мощност от 350 к.с.Според създателя на EcoRoamer - Джеи Шапиро, двигателят не е бил избран случайно. Компанията Сaterpillar има свои представителства в 130 страни на 5 континента и няма проблем бързо да достави резервни части в случай на повреда. Дори машината да се намира в джунглите на Централна Африка.За създаване на автомобила на конструкторите им се е наложило да удължат и модифицират платформата със задно предаване от F-650. Това е направено, за да може на машината да бъде поставен преден мост, произведен от компанията Meritor. Возилото разполага с 2 резервоара, които побират общо 500 л. гориво. EcoRoamer харчи около 40 л/100 км, което означава, че с такъв запас на борда машината може да премине повече от 1250 км. Налична е също така Wi-Fi мрежа, захранвана от специални панели на слънчева енергия.EarthCruiserПостроеният на шасито на средноразмерния многофункционален камион Mitsubishi Fuso Canter австралийски всъдеход EarthCruiser прави впечатление с компактните си размери. Той е дълъг 5650 мм, широк е 2060 мм и е висок 2510 мм, като това му позволява да се побере в стандартен корабен контейнер. По този начин автомобилът лесно може да бъде доставен до всяка точка на Земята и оттам да се отправи накъдето си поиска.Заради своята компактност, проходимост и функционалност EarthCruiser е много популярен сред професионалните пътешественици, фотографите, снимащи дивата природа, ловци, алпинисти и всякакви други търсачи на приключения. Моделът може да се поръча както с ляво, така и с дясно разположение на волана.EarthCruiser разчита на 4.9-литров турбодизел, развиващ 150 к.с. и 471 Нм въртящ момент. Моторът работи съвместно с 5-степенна механична скоростна кутия. Има и система за задвижване на четирите колела.Стандартният резервоар побира 125 литра, като към него е прикрепен и втори - 90 литра. Благодарение на това пробегът на EarthCruiser с едно зареждане е увеличен от 650 на 1300 км при движение по шосе и от 450 на 900 км при движение извън пътищата.Въпреки малките си (за категорията машини, към които принадлежи) вътрешни размери в EarthCruiser влиза спалня за двама души, ергономична тоалетна и килер за различно оборудване, инвентар и медикаменти.EarthRoamer Американската компания EarthRoamer произвежда модела XV-LT на базата на камиона Ford F-550 вече близо 10 години. За този период са сглобени 125 бройки, всяка на цена между $200 000 и $300 000. Това превръща моделът в един от най-масовите автономни автомобили на света. Благодарение на договорката с Ford, машината се предлага с 3-годишна гаранция на шасито и 5-годишна на двигателя. Той е 6.0-литров V8 с мощност 325 к.с., като работи с 5-степенна автоматична трансмисия. Американската компания започва да строи машината след получаване на поръчка от клиента и доставката му може да се осъществи едва след няколко месеца.Каросерията на жилищния модул е от дърво и стомана. Вътрешното помещение е разделено от дървени прегради. Спалнята на EarthRoamer XV-LT е разположена над 4-местата кабина и има 2 прозореца. Точно зад кабината има пространство, което може да бъде трансформирано в място за спане на още двама души. Дизеловата горивна система захранва не само двигателя, но и загрява водата от душа и керамичната плоча на печката.Стандартният за модела резервоар с обем 225 литра е заменен от по-голям, побиращ 340 литра. Разходът на машината е 20 л/100 км, което означава, че без презареждане тя може да измине около 1700 км. В оборудването на XV-LT влиза и 15-инчов дисплей с DVD-устройство, GPS-навигация и камера за движение на заден ход.Terra WindАмериканският автобус Terra Wind с жилищен модул може да се похвали със сериозен автономен преход и с висока проходимост на суша. Голямото му предимство обаче е, че няма конкуренти при движение във вода. А на външен вид струващия $850 000 Terra Wind по нищо не се различава от стандартен автобус.На дъното на машината е поставен усилен алуминиев понтон, благодарение на който тя успява да се държи над водата. Има и надуващи се понтони от двете страни. Ако местността позволява, возилото може да се движи по суша, след което с помощта на специална конструкция да се спусне във вода. Там трансмисията се поставя в режим "drive" и двигателят с мощност 330 к.с. започва да захранва две витла.Автобусът развива 140 км/ч при движение по суша и 13 км/ч във водата. Конструкцията на Terra Wind позволява да се справя с вълни с височина до 1 м и с пориви на вятъра до 65 км/ч. Дори ако се стигне до инцидент, в трюма на автобуса-яхта има помпа за вода и две противопожарни системи.А на вътрешното пространство на Terra Wind могат да завидят дори каютите на големите презокеански лайнери. В жилищния модул има пълноценна кухня, огромен креват, кожени дивани и кресла, и дори джакузи. Още по темата: Дом на колела. На големи колела Снимки: Производителите