IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

От Маранело с любов

Най-странните и впечатляващи модели в историята на Ferrari

От Маранело с любов

В момента целият автомобилен свят е вперил очи в току-що представеното Ferrari 458 Speciale, което трябва да бъде една от големите звезди на предстоящото изложение във Франкфурт. В историята на италианския производител на спортни коли обаче има много „по-специални” модели от този.
От Маранело с любов
С помощта на изданието Motor ви припомняме едни от най-редките, необичайни, ексклузивни и дори стряскащи модели на компанията от Маранело.

Ferrari 166 MM/53 Abarth Smontabile Spider (1953)
От Маранело с любов
За Ferrari моделът 166 с 2.0-литров V12 двигател с мощност 140 к.с. е една от най-важните крачки по пътя към върха. Именно този автомобил позволява на компанията да настигне по престиж корифеите по това време в Италия Alfa-Romeo, Maserati и Cisitalia. Купето на Ferrari 166 е разработвано от ателиета Touring и Vignale, но истински фурор предизвиква версията на Карло Абарт.

Нещата всъщност се получават донякъде случайно. Един от клиентите не остава доволен от външния вид на автомобила и се обръща за помощ към състезателя и специалист по тунинг Карлбо Абарт. Италианецът от австрийски произход променя машината, като новите елементи вече са от алуминий и са закрепени съм специална предпазна клетка. Основното при тях е, че се свалят лесно и могат да бъдат заменени в случай на авария.
От Маранело с любов
В крайна сметка версията 166 Abarth тежи с 300 кг. по-малко от стандартния модел. И печели още първото състезание, в което участва – легендарното Targa Flori през 1953 г. Същевременно тя е лесно-разпознаваема, благодарение на разположения в средата фар, придаващ външен вид на циклоп.

Ferrari 410 Superamerica Ghia (1956)
От Маранело с любов
В средата на миналия век скъпите и престижни автомобили се правят по съвсем различен начин. На автосалона в Париж през 1955 г. Ferrari показва голо шаси 410 Superamerica с 5.0-литров V12 мотор, предлагащ 340 к.с. И едва след това най-добрите италиански каросерийни компании започват да правят шедьоври върху него.
От Маранело с любов
По всеобщо мнение, най-добра е работата на младия по това време Сержио Пинифарина. Най-спорна и дори скандална е тази на ателието Ghia, която дори в наши дни изглежда сензационно. Факт е обаче, че именно 410 Superamerica е последното Ferrari, върху което са работили хората от Ghia.

Ferrari 250 GT SWB Bertone (1962)
От Маранело с любов
Някои италиански дизайнери разработват каросерии за шасита на Ferrari с надеждата да привлекат състоятелни клиенти, а други за да погъделичкат самочувствието на Енцо Ферари и да могат да разчитат на неговата благосклонност. В този случай обаче нещата съвсем не са такива. Знаменитият Нучо Бертоне е „нарисувал” този шедьовър по съвсем друга причина. Просто искал да се вози на Ferrari 250 GT, но самолюбието не му позволява да приеме разработката на друга компания за каросерии.
От Маранело с любов
Всъщност Нучо Бертоне винаги е бил в отлични отношения с Енцо Ферари. Най-вероятно заради това Bertone е единствено ателие, освен Pinifarina, което получава правото да разработва свои версии на легендарното 250 GT SWB. Резултатът е впечатляващ, като купето на Бертоне се отличава с изящна задна част и свръхагресивна предница, в която решетката на радиатора напомня шампионското Ferrari 156 на Фил Хил.

Ferrari 512S Modulo (1970)

От Маранело с любов
През 1970 г. дизайнерът от Pininfarina Паоло Мартин се опитва да предскаже какво ще е бъдещето на спортните автомобили..., но не успява. Той залага на шаси от състезателното Ferrari 512S, чиято мощност е 800 к.с. А задачата е от него да се създаде нещо потресаващо. Маестро Мартин я приема буквално и прави именно това.
От Маранело с любов
Най-вероятно в историята на Ferrari няма друга машина, която да предизвиква еднозначна реакция у феновете на марката. В случая обаче резултатът е далеч от харизмата и традициите на марката. Ако на този автомобил се сложи емблема на DeTomaso или Lamborghini, вероятно всички ще обсъждат смелия проект на талантлив дизайнер. Но Ferrari е нещо различно и затова този модел няма как да бъде харесан.

Ferrari 365 GTB/4 Shooting Brake (1975)

От Маранело с любов
Противоположностите се привличат, без значение от разстоянието между тях. Какво може да бъде по-далеч едно от друго от суперкола и семейно комби? Всъщност идеята за Shooting Brake вълнува конструкторите от години. Сега в гамата си Ferrari има модела FF, но любовта на марката към комбита е от преди близо 40 години.
От Маранело с любов
През 70-те години на миналия век Луиджи Кинети-младши, който е син на пилота със същото име, спечелил първата победа за Ferrari в „24 часа на Льо Ман”, рискува и предлага своя интерпретация на спортно комби. Той избира за основа и без това доста смелото в стилистичен план 365GTB/Daytona. Суперкомбито е ръчно изработено от британската компания Panther Westwind и отговаря на 3 критерия - красиво, бързо и скъпо - също като днешното FF.

Ferrari 288 GTO Evoluzione (1985)
От Маранело с любов
Всъщност 288 GTO Evoluzione е рали-проектът на Ferrari, който така и не излиза на бял свят. Той е на финалната си права, когато Международната федерация по автомобилен спорт (FIA) отменя група В от световния рали-шампионат. До такова решение се стига заради много катастрофи с десетки жертви по време на състезания и чиновниците нямат избор.
От Маранело с любов
Във Ferrari реагират бързо и изхвърлят от автомобила всичко, свързано с рали спорта. Инженерите увеличават обема на 2.8-литровия мотор до 2.9 литра, като идеята е да се увеличи надеждността му, като в същото време се намали мощността – от 650 на 470 к.с. Така се ражда знаменитото F40, което връща в Маранело короната на най-бързия сериен автомобил на планетата. В основата на този модел обаче е именно 288 GTO Evoluzione.

Ferrari Mythos (1989)

От Маранело с любов
В типичния си стил Pininfarina показва пред света своя пореден шедьовър – каросерия тип „лодка”, без покрив и странични огледала. А върху шасито е разположен 12-цилиндров Testarossa. Цялата тази комбинация е ярък пример за дизайна на спортните коли през 90-те години на миналия век.
От Маранело с любов
Моторът му е средноразположен, а радиаторите са в задната част. Цялата каросерия на автомобила е от карбон, като има и активно задно крило, което може да се повдигне с 30 см. Това е напълно оправдано, тъй като Mythos развива 290 км/ч. Колата до такава степен впечатлява Султана на Бруней, че той се поръчва 2 бройки от нея. Като допълним, че от модела са произведени едва 3 екземпляра, значи той притежава 2/3 от съществуващите Ferrari Mythos.

Ferrari FXX (2005)
От Маранело с любов
Прието е, че не всичко на този свят се купува или продава. Дори да сте богат колкото Роман Абрамович и известен като Брад Пит, то Ferrari пак няма да ви разреши да управлявате суперколата FXX по обществени пътища.
От Маранело с любов
Специалният модел е създаден за писта, като с него получавате и инструктор, който да ви казва какво трябва да правите. Един собствениците на FXX, които нямат нужда от подобни уроци, е 7-кратният световен шампион във Формула 1 Михаел Шумахер. На него той му е подарък от компанията, докато останалите са платили по 1.5 млн. евро.

Ferrari SP12 EC (2012)
От Маранело с любов
По-силни от детските фантазии са може би само нестандартните поръчки на футболисти и рок-музиканти. Как би постъпил разумен човек в отговор на молбата да се кръстоса ново Ferrari 458 Italia (V8, 4.5 литра и 562 к.с.) с класическото 512 Berlinetta Boxer, произвеждано през периода 1973-1984 г? Вероятно ще прати човека с молбата... някъде. Да, но ако този човек се казва Ерик Клептън, нещата стоят различно.
От Маранело с любов
Именно заради легендарния музикант в Маранело са се постарали и са създали един уникален автомобил. Той бе връчен на Клептън на специална церемония преди година. Според някои, това си е един шедьовър на съвременна инженерна мисъл. Други пък са на мнение, че не е достоен за славата на Ferrari. Въпрос на вкус, в крайна сметка, но автомобилът е интересен.

Ferrari Sergio (2013)
От Маранело с любов
Днес за величието на италианските каросерийни майстори напомнят малко неща. Напълно забравени са компании като Touring и Vignale, които на времето покоряват Европа. Легендарната Bertone балансира на ръба на финансовата катастрофа, а Italdesign бе купена от Volkswagen. Единствено Pininfarina се радва на добро здраве и финансови успехи. Въпреки това италианците продължават да ни радват с шедьоври.
От Маранело с любов
Един от тях е именно Sergio, построен на шасито на Ferrari 458 Spider. Той е дело на Pininfarina и е кръстен на патрона на фирмата Сержио Пинифарина, починал преди година. Автомобилът е наистина впечатляващ и се твърди, че във Ferrari работят върху пускането му в серийно производство. В малка партида, разбира се, но пък в крайна сметка това е още едно потвърждение, че красотата ще спаси света.

Снимки: Motor

Тагове: pininfarina abarth bertone ghia
0 от 500