fallback

Какво наследство ни остави Trabant?

Уникални паметници, татуировки и участие в популярни видеоигри ще напомнят за легендарния автомобил

През юни в немския град Цвикау почина Вернер Ланг, създател на една от най-масовите европейски машини - Trabant. Този автомобил не се произвежда от повече от 20 години, но благодарение на огромната си популярност ще бъде помнен още дълги години. Както и конструкторът му. И не само заради това, че Trabant е сигурно единственият масов автомобил, чието купе никога не ръждясва...Моделът, който се появява през 1957 г. и се произвежда до 1991 г., става символ на една епоха за жителите на бившата ГДР. След разделението на Германия след края на Втората световна война, ръководството на младата държава си поставя за цел да създаде масов автомобил, който да бъде достъпен за всички слоеве на населението.В крайна сметка в Цвикау започва производството на машини с купе от дурoпласт (след войната металът е сред най-дефицитните материали) и бензинов двутактов мотор с мощност 18 к.с. (на по-късен етап те стават 26). Основното при модела е проста и евтина конструкция. Това превръща Trabant в източногерманска версия на Ford T и качва цяла една нация на автомобили.Като цяло от конвейра слизат над 3 млн. машини. Като се отчете, че в края на 80-те години на миналия век населението на Германия е около 16 млн., може да се пресметне, че на всеки трети жител на ГДР се е падал по един Trabant.Освен това машините масово са изнасяни зад граница, при това не само в бившите социалистически страни, сред които е и България, но и в много капиталистически държави - Белгия, Холандия, Гърция, ЮАР и др. И до ден-днешен в много държави има фен-клубове на Trabant, а самата кола е увековечена чрез редица различни прояви.Някои от тях са доста нестандартни. Trabant може да бъде срещнат в популярната 3D видеоигра Half-Life 2. Там автомобилът е част от виртуален постапокалиптичен пейзаж, за който дизайнерите са използвали източноевропейската архитектура от 70-те години на миналия век.Сред тези, които и до ден-днешен изкарват пари от легендарния модел, е Торстен Ян. Той продава консервени кутии с миризма на Trabant. Кутийките с надпис Trabi Duft струват по 4 евро едната и "издържат" по цели 2 седмици след отварянето им. "Едно време цялата държава миришеше на Trabant и някои хора още изпитват носталгия по тази миризма", обяснява Ян.Няколко Trabant-а в различна окраска пък бяха видяни от цел свят, след като бяха използвани като част от светлинното шоу по време на световното турне на U2 - Zoo TV Tour, което стартира през 1992 г. и продължи през 1993 г. Идеята за използването на машините дошла на музикантите по време на работата им над албума Achtung Baby, който е записан в Берлин. Част от тези коли могат да бъдат видени и днес в Hard Rock Cafe в Дъблин и Берлин.След падането на Желязната завеса именно Берлинската стена се превръща в многокилометрова изложба на графити. И един от символите на ГДР, напълно естествено, се появява сред тях. Trabant и историческата целувка между генералният секретар на СССР Леонид Брежнев и ръководителя на ГДР Ерих Хонекер са сред най-разпространените теми в творчеството на уличните художници.В родния Цвикау пък се намира паметник на Trabant. Моделът е една от най-големите знаменитости в града редом с пианиста и композитор Роберт Шуман и един от пионерите в автомобилната промишленост Аугуст Хорх. Още един монумент на машината е изложен през 1989 г. в центъра на Прага. Скулптурата носи името Quo Vadis и е посветена на политическите бегълци от ГДР, които са имали смелостта да напуснат родината на Trabant. Сега паметникът се намира в посолството на Германия в Чехия.В България също имаме символ, който отбелязва машината. В парка със скулптури пред Националната художествена галерия в София си имаме фигура на Trabant с естествени размери.Манията около модела не стихва и някои негови фенове са му верни до гроб. Даже са си татуирали автомобила, което доказва, че за тях Trabant означава нещо много повече от обикновено средство за придвижване.Trabant се оказва полезен и за някои същества, като тези щъркели, които са свили своето гнездо върху истински автомобил на територията на бившото ГДР.Преди няколко години беше направен опит за възраждане на Trabant. На изложението във Франкфурт премиера направи концепт на име Trabant nT, който разчита на електрически двигател. Този автомобил обаче така и не започна да се произвежда серийно. Информация и снимки: Агенция Motor 

Тагове: trabant
fallback
  • #10
    Прометей ( преди 10 години )
    18 години бях пасажер на "Спътника" и за изминатите дотогава 178000км не ни е изоставило нито веднъж. За съжаление, с това плюсовете му се изчерпаха :)
  • #9
    1! ( преди 10 години )
    Жестоко автомобилче. Не мисля,че отстъпва по нищо на западните си аналози по времето което излиза .
  • #8
    Аззз ( преди 10 години )
    Мале като се сетя какво е пътуване 3-*** души с трабант до морето и ми призлява хаха На връщане не можах да си го причиня пак и си взех рейс.
  • #7
    Вуйчето ( преди 10 години )
    Малий, като го прочитам това сега... Племеннико, или дошо-галошо, само да ви видя пак на село... така ще ви изплющя.. олеле!
  • #6
    Анонимен ( преди 10 години )
    Добре. Сега остана и вуйчото да напише нещо.
  • #5
    Дошо ( преди 10 години )
    Аз бях втория участник в историята с трабанта. Хи-хи :)
  • #4
    Анонимен ( преди 10 години )
    RRE хвърли в смут целия форум...
  • #3
    wow ( преди 10 години )
    e ti gei li si 6tom si napravil sus priqtelq si sefteto zna4i ne6tata ne sa na dobre
  • #2
    ei ( преди 10 години )
    Abe PRE az te mislih za myj. No i myj i jena da si stom e bilo sefteto s toz twoi priatel ti e bilo qko.
  • #1
    RRE ( преди 10 години )
    Az si napravih sefteto s edin priqtel v trabanta na vuicho mi na selo! Strahotna kola i mnogo udobna!
fallback
Последни