Сред шофьорите съществува постоянен мит, че по-гъстото моторно масло осигурява по-добра защита на двигателя от течност с по-нисък вискозитет. Всъщност това е едно от най-опасните погрешни схващания, тъй като изборът на смазка зависи изцяло от дизайна на конкретен двигател и условията на работа.
Използването на масло, което е само малко по-различно по вискозитет от препоръчителното, няма да доведе до незабавно счупване. Експертите обаче настояват за стриктно спазване на инструкциите за експлоатация на автомобила. Причината е проста - потенциалните рискове далеч надхвърлят всички предполагаеми ползи, тъй като всеки двигател е проектиран за специфични параметри на смазочния материал.
Да приемем, че колата ви се нуждае от изцяло синтетично масло с етикет 0W-20, но решите да напълните 10W-30. Буквата "W" означава "зима" (зима), а цифрите показват вискозитет. В случая маслото 0W-20 има нулев вискозитет при ниска температура и вискозитет от 20 единици при достигане на работната температура на двигателя, която обикновено е около 100°C.
През студения сезон маслото 0W-20 ще се изпомпва от системата много по-бързо от 10W-30. Това означава, че той ще смазва всички компоненти по-бързо по време на стартиране, предпазвайки ги от интензивно триене по време на студен старт. Преминаването към по-дебел 10W-30, особено през зимата, може да причини повече вреда, отколкото полза. Сред негативните последици са ускореното износване на частите и трудното стартиране на двигателя при ниски температури.
Нежеланите ефекти се увеличават експоненциално, ако прескочите два или повече класа на вискозитет, като например от препоръчителните 0W-20 до 15W-30. Съвременните двигатели се произвеждат с минимални пролуки между частите, по-специално в лагерите на коляновия вал. По-гъстото масло може просто да няма време да проникне в тези тесни канали, за да осигури правилно смазване. Това води до повишаване на работната температура, преждевременно генериране на утайки и намалена горивна ефективност.
Обратната ситуация също е опасна. Двигател, предвиден за масло 5W-30, няма да се възползва от използването на по-тънък 0W-20. Въпреки че може да улесни стартирането в студено време, при високи температури той ще стане твърде течен, за да осигури достатъчно смазочно фолио. Не забравяйте, че маслото се втечнява при нагряване.
Въпреки че по-тънкото масло се изпомпва по-лесно, то няма да може да се справи със смазването, ако филмът му стане твърде тънък. Това може да доведе до разрушително износване на лагерите и други вътрешни компоненти. В допълнение, твърде тънкото масло създава по-малко налягане в системата, което може да повлияе неблагоприятно на работата на системата за променливо газоразпределение (VVT), да доведе до изключване на индикатора за налягане на маслото или да причини външен шум в клапанния механизъм.
Някои производители позволяват използването на масла с различен вискозитет в зависимост от климатичните условия, например 0W-20 или 5W-30. В този случай трябва да изберете 0W-20 за по-студени региони и 5W-30 за по-топли. Това ви позволява да осигурите максимално ниво на защита, когато двигателят се нуждае най-много от нея. В заключение, по-гъстото масло не винаги е най-добрият избор. Следвайте препоръчителния вискозитет при всяка подмяна, освен ако не е посочено друго в ръководството за потребителя.