Всички искаме да имаме красива кола. Такава, която ни кара да се усмихваме, когато се приближаваме към нея, и да се обръщаме, когато някоя друга излиза от паркинга. През повечето време обаче гледаме колата отвътре, докато сме зад волана. Следователно, атмосферата в интериора е също толкова важна, колкото и външният дизайн. В последните години интериорите на колите претърпяха радикална трансформация. Дали обаче това е еволюция или нещо съвсем друго?
Екраните заемат пространството
Най-забележимата промяна е при дисплеите. Сега те често са повече от два, а диагоналите им варират от големи до огромни. Архитектурата също се е променила. По-рано мултимедийният екран се извисяваше над арматурното табло, често пречейки на видимостта, естетиката или и двете. В началото на века актуални станаха единичните клъстери от два "монитора" под обща стъклена повърхност. Mercedes-Benz беше сред първите, които приложиха този подход преди над 10 години в S-класата W222. Няколко години по-късно тази двойна подредба на екраните става стандартна за масите китайски кросоувъри.
Днес настъпва друг повратен момент. Производителите измислят екрани по цялата ширина на предния панел, като Mercedes-Benz с HyperScreen в най-новите си електрически модели или BMW с дисплея Panoramic Vision в основата на предното стъкло. Китайските компании пък отдавна правя единни панели с три екрана подред, от край до край, като Voyah Free или Geely Monjaro. Актуален обаче си остава и самостоятелният "таблет" като на Tesla, както в премиум моделите (като Exlantix), така и в масовите Jaecoo J7, Geely Cityray и други.
Сензори срещу бутони - махалото се върна назад
Вече отдавна механичните бутони, лостчета, врътки и други системни контролери се смятат за почти лукс. Компаниите намират за по-изгодно да използват тъчпадове или дори да скрият повечето функции в интерфейса на мултимедията. Така се появиха настройките на огледалата, включително регулирането им чрез екран, включване отоплението на седалките след преминаване през няколко нива в менюто и възможността за регулиране на вентилационните отвори чрез сензорен екран, с която се отличи Porsche.
Осъзнавайки неудобството и чувайки оплакванията на потребителите, производителите от няколко години правят силни изявления за частично връщане към традиционните инструменти. Например, главният изпълнителен директор на Volkswagen Томас Шефер призна преди две години, че сензорните управления са грешка, която ще бъде коригирана в следващото поколение модели. А вицепрезидентът на BMW по интерфейсите, Щефан Дюрах, заяви, че марката няма да се откаже от характерния превключвател за силата на звука, както и от физическите бутони за аварийните светлини, светлините и управлението на седалките.
Китайската компания Xiaomi намери красиво решение, което да задоволи както предпочитащите семпли цифрови интерфейси, така и класическото управление с бутони. За тази цел тя пусна аксесоар под формата на отделна клавиатура, която се свързва с долния ръб на мултимедийния екран на седана SU7 и кросоувъра YU7. Луксозните автомобилни марки, както никой друг, разбират стойността на аналоговото управление. Ето защо всички нови Ferrari-та са с характерния волан Manettino с пера за превключване, а електрическото купе Rolls-Royce Spectre изглежда сякаш е представено през 2013 г., а не през 2023 г.
Кожата и дървото вече не са модерни
Напротив, тези материали сега се считат за "неприемливи". До такава степен, че Mercedes-Benz първи сертифицира интериора на новия си електрически кросоувър GLC с EQ Technology като вегански. Този интериор е допълнителна екстра, включваща селекция от материали, в чийто състав няма никакви животински продукти.
Много премиум марки, особено китайските, предлагат висококачествена екокожа вместо обикновена. Това често е наистина практичен и приятен материал, за разлика от евтината изкуствена кожа, която се среща в бюджетните модели. Производителите все повече наблягат на използването на рециклирана пластмаса, платове и други материали за интериора.
Екологично осъзнатите шведи от Volvo са особено активни в тази област. Компанията дори използва рециклирани дънки за създаването на автомобилен деним. Наскоро пък Mazda предприе поразителен ход - за да подчертае екологичността на електромобила MX-30, дизайнерите използваха интериорна облицовка от корков фурнир.
"Тамагочи" във всяка кола
Когато преди 15 години автомобилните компании започнаха да се опитват да внедрят гласово управление, това беше толкова нелепо, колкото и системите за самопаркиране. То работеше, но изискваше толкова много внимание, че беше по-лесно просто да се използва старомодният начин. Сега сме свидетели на ренесанс в технологията за гласово управление, воден от напредъка на изкуствения интелект. Много от нас вече са свикнали да взаимодействат с "умни" тонколони или асистента Siri на Apple, така че да помолите колата да отвори прозорците или да включи отопляемите седалки вече не изглежда неестествено.
За да направят общуването по-визуално, много компании са вградили цифрови герои в своите мултимедийни системи, готови да разпознаят всяка прищявка, използвайки облачни технологии. Външният вид на героите отразява тенденциите в съдържанието. Например, Xiaomi предлага на потребителите възможност да взаимодействат с очарователна видра или капибара. И двете животни са изключително популярни в момента в социалните медии в Азия.
Още няколко тенденции
Много от някогашните първокласни опции за комфорт бяха "обезценени" през последните години от китайските производители. Например, вентилацията на седалките постепенно става толкова обичайна, колкото и отопляемите седалки. А панорамните покриви са се превърнали в често срещана характеристика дори при достъпните кросоувъри.
За да се откроят от тълпата, премиум марките започнаха да оборудват стъклените си покриви с контурна подсветка или "звездно небе". Стандартното "амбиентно" осветление също е престанало да бъде необичайно и вече е нещо обичайно.
Интериорите в пикапите са станали неразличими от тези на кросоувърите, въпреки че някога бяха спартански и брутални. Навсякъде има едни и същи екрани, сензори, екокожа и лъскави покрития. Интериорите като цяло станаха по-евтини, което ги прави по-лесни за възпроизвеждане във всякакъв размер на модела.
Интериорът на китайските кросоувъри все повече напомня на спортни автомобили, благодарение на използването на седалки тип "кофа" с интегрирани облегалки за глава. Въпреки че страничната им опора е доста обикновена, те имат сериозен вид. Тази имитация на спортен характер е въплъщение на агресивната тенденция в интериорния дизайн.
В по-скъпите и престижни кросоувъри се забелязва друго нещо, която китайските марки копират една от друга - така наречените "седалки с нулева гравитация". Те могат да се разтягат както в полулегнало положение, така и като легло на астронавт. Макар и да не е особено удобно на практика, за някои явно това звучи готино.
В областта на автомобилното аудио голям прогрес не се забелязва. Сцената е доминирана от едни и същи марки, които предлагат един и същ разнообразен звук - от приличен до невероятен. Сред новите играчи са Yamaha, Lion Melody и Amor Acoustic. Новите технологии включват "имерсивен звук" с допълнителни поглъщащи функции, като вибрационни мотори в седалките.
И накрая, в електрическите превозни средства се появиха мощни вградени контакти, които вероятно биха могли да захранят дори заваръчна машина в движение. За електрическа скара по време на пикник мощността ще е напълно достатъчна.
Еволюция ли е всичко това?
За консервативните потребители вече е все по-трудно да си изберат нова кола. Всичко става дигитално, виртуално, изискващо нови потребителски модели. Това не винаги е интуитивно и води до интериори, които са лошо проектирани от гледна точка на удобство при ползване. От друга страна обаче, дори по-старото поколение вече е възприело смартфоните, които отхвърляше преди години.
Така че може би не е чак толкова лоша идея да се опитате да общувате с говореща анимирана капибара, подскачаща по монитор, простиращ се от врата до врата? Междувременно производителите бързо (доколкото е възможно в рамките на цикъла на разработка) изоставят очевидно неуспешните решения, заменяйки ги с приемливи.
Развитието на автомобилите винаги е следвало синусоида от успехи и провали. Не винаги е ясно как най-добре да се използват новите технологии. Ето защо ругаем сензорните екрани, докато компаниите тестват поредната си хипотеза. Поне е утеха да знаем, че този процес винаги в крайна сметка води до баланс. Макар и временен.