fallback

BYD изпревари Volkswagen – ето колко печелят производителите от всяка кола

Въпреки ръста на продажбите средната оперативна печалба е намаляла с 1/3

Световната автомобилна индустрия навлиза в период на големи промени - и, както се оказва, още по-сериозни разлики в рентабилността между производителите. Както показва последният анализ на Германския център за автомобилен мениджмънт (CAM), след три тримесечия на 2025 печалбите от един автомобил са спаднали с до една трета в цялата индустрия. Виновни са нарастващите производствени разходи, инвестициите в електрически автомобили и забавянето на продажбите в ключови региони.

Според данни на CAM, средната оперативна печалба на продаден автомобил сега е 2218 евро – с повече от хиляда евро по-малко от година по-рано, когато беше 3358. Това е спад с до 34% само за дванадесет месеца. Анализът на CAM показва, че въпреки лекото увеличение на световните приходи (само 0,5 процента) от продажбата на автомобили, повечето производители печелят по-малко. Поддържането на рентабилност днес изисква все повече инвестиции – от инвестиции в технологии, свързани с електрическото задвижване, до разработка на софтуер. Колко печелят производителите от една кола? BMW, Volkswagen с голям спад BMW все още остава лидер по печалба - 4488 евро на автомобил. Въпреки това баварският производител също усети спад в рентабилността - с около 18%. Mercedes е на второ място със средна печалба от 3214 евро на автомобил, но резултатът му е спаднал с до 55% на годишна база. Volkswagen се справя още по-зле, след като печалбата му спадна с 58% - от 1950 евро за автомобил до 819 евро. Списъкът включва и китайската BYD, която изпревари Volkswagen по обем на продажбите за първи път, като печалбата му от автомобила достигна 1103 евро. Toyota с най-висок оперативен марж, Tesla е далеч назад Както е известно, оперативният марж е мярка за ефективността на дадена компания, той се изразява като процент от приходите от продажби след приспадане на оперативните разходи, но преди да се вземат предвид финансовите разходи и данъците. По отношение на оперативния марж (известен също като EBIT), Toyota остава лидер, поддържайки впечатляващ резултат от 8,4%. Hyundai е близо до него със 7,5%, докато BMW също е над средното за индустрията от 5,5%. Mercedes, General Motors и Tesla, от друга страна, паднаха под този лимит, достигайки съответно 4,4, 4,7 и 4,2%. Само преди две години американският производител беше модел на печалба сред компаниите, произвеждащи електрически автомобили. Китайският гигант BYD постоянно увеличава продажбите си – достави около 3,3 милиона автомобила на пазара през годината, което е половин милион повече от 2024. Това му позволи да настигне Ford и да се сближи с Hyundai. В същото време маржовете на BYD са значително по-ниски от тези на премиум производителите, като това се дължи на агресивна ценова политика и голям дял в продажбите на по-евтини електрически модели. В случая производителят се фокусира върху мащаба, а не върху висок, единичен марж. Въпреки това, стратегията дава резултати – благодарение на по-ниските разходи за компоненти и производство в Китай, BYD вече е един от малкото производители, които продължават да увеличават приходите си. Toyota и Volkswagen са начело по продажби Toyota остава лидер, като е продала 7,1 милиона автомобила през първите три тримесечия на годината. Volkswagen е точно зад него с резултат от 6,6 милиона. General Motors (4,6 милиона) е на трето място, следвана от Hyundai (4,3 милиона) и BYD (3,3 милиона). В Европа ситуацията изглежда по-малко оптимистична - високите разходи за труд, инвестициите в електрификацията и по-ниското търсене на скъпи модели означават, че печалбите се топят по-бързо от където и да било другаде. Междувременно азиатските производители - Toyota, Hyundai и BYD, се възползват от по-евтини производствени линии, висока гъвкавост и местни пазари, които продължават да растат.

fallback
  • #10
    Дейва Трола ( преди 3 седмици )
    Имаше технология, "отрпищи я" и почти 5 години никой не я позлва. GPT-2 седа с години и го позлваха само студенти по информатика, GPT-3 никой не го бараше ... Добре, че някой направи смешно видео с ChatGPT, че да "хване общественото внимание". И сега, като го хванаха, почнаха и те с празните обещания, като Мъск и е една свръхнадута компания. Щял да инвестира 1400 милиарда долара. До няколко години - 100 трилиона от икономиката ще управлява ... Qwan 3 е на 90% от GPT-5 и е безплатен ...
  • #9
    Дейва Трола ( преди 3 седмици )
    А и преди да ми кажеш, за "невероятните технологии", нека ти обясня нещо, дето съм го натрупал от 15 години опит в тая индустиря - Имаш ли нещо, което е готово, ти не правиш някакъв луд хайп цикъл. Не го "промотираш" с месеци, преди да му направиш официална промоция, която казва, че идва след 1 или 5 години. Ти го ПУСКАШ на момента и искаш ВСЕКИ да го позлва, независимо коло ти струва! Сам Алтман го знаехме, че обикаляше подкасти и прочие, още 2018-та, да промотира GPT ...
  • #8
    Дейва Трола ( преди 3 седмици )
    Нека ти го обясня така - всичко е до колко можеш, да си нагнетиш оценката! Целия свят ползва Cisco! Системите им са навсякъде, софтуерът им е критично важен! Оценката им стигна на майна си райна преди 25 години и едва тоя месец, се върна на старите си нива ... след 100% инфлация на долара и фактът, че Cisco са в ПЪТИ по-големи. Ако сметнеш и инфлацията, още са на половина. Но да, тогава СЪЩИТЕ приказки ги слушахме с години.
  • #7
    Дейва трола ... ( преди 3 седмици )
    "Това е като да сравняваме Kaufland само по продажбата на домати с бай Иван на пазара" - В Кауфланд имат ХИЛЯДИ ДРУГИ ПРОДУКТИ и не са производители! Сравнението ти е МАЛОУМНО!Все едно да ми кажаш, че бай Иван продава 500 хил. тона домати на месец, но видиш ли, Кауфланд, който продава 100 хил тона домати, защото има роботи, които не ползва, софутер, който не продава, някак си има ПО-ВИСОКА СТОЙНОСТ. И даже изтърва най-важното - СИСТЕМАТА ОТ ЗАРЯДНИ! Това е уникалното!
  • #6
    Антитрол=идиот ( преди 3 седмици )
    Тесла има 50% ръст годишно и ще произвежда по 20 милиона електромобила през 2030 година.Статистически е доказано.
  • #5
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Каквото е да си мислите чи комбинира Тесла, служителите ще трябва здраво да се напрегнат, за да изкарат новият бонус на Илон. Събрали са ги и са им казали, че ще трябва да работят повече за същите пари, за да ощастливят вожда. И започвам да си мисля, че това ще има обратен ефект. В смисъл, дайте да дадем на Илон Мъск 1 ТРЛН. бонус, като работим повече. Много вдъхновяващо. И след безумията които сътвори за дядо Дарадончо, кой пак ще си заложи бизнеса/държавата само на него???
  • #4
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Същото е и при Tesla: отделните показатели за автомобили не обясняват пазарната капитализация. Тя включва стойността на цялостния бизнес и потенциалния растеж, а не само текущите единични продажби. Той е като да сравниш пазарната капитализация на CATL, Wayamo и volkswagen - три различни компании които произвеждат различни продукти, а Тесла е всичко това 3 в 1, дори без да изброяваме изкуствения интелект, роботите и големите батерии за съхранение на енергия на Тесла
  • #3
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Tesla е комбинирана компания: включва автомобили, батерии, енергийни продукти, софтуер и технологии за автономно шофиране. Това е като да сравняваме Kaufland само по продажбата на домати с бай Иван на пазара в конкретния сегмент бай Иван може да изглежда по-добър, но Kaufland прави повече оборот и печалба, защото комбинира всички сегменти.
  • #2
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Разбирам гледната ти точка, но е важно да се уточни контекстът. Коментарът е верен за автомобилния сегмент на Tesla по обем, марж и продажби, а особеното качество, тя не е водеща спрямо Toyota, Volkswagen или BMW. Обаче пазарната капитализация на Tesla не се базира само на продажбата на автомобили.
  • #1
    анонимен ( преди 3 седмици )
    По всички показатели Тесла е по-зле от останалите производители. Произвежда по-малко. Продава по-малко. Маржът е по-нисък. Във всяка възможна технология има производители които са по-добри от Тесла. Дали ще е автономно шофиране, дали ще са батериите, дали ще е качеството - навсякъде други производители са лидер. Обаче същевременно пазарната капитализация на Тесла е колкото на всички останали взети накуп. Защото това не са инвестиции, а спекула. Инвестиционни банкери играят рулетка с пенсиите.
fallback
Последни